Αποκάλυψη Washington Post: Κατασκευάζουν με ρομπότ πιστά αντίγραφα των γλυπτών του Παρθενώνα – Θα είναι η λύση για την επιστροφή

FILE PHOTO: Visitors admire the Parthenon Marbles that are currently displayed at the British Museum in London in this file photo dated 13 September 2002. EPA, ORESTIS PANAGIOTOU




Η εφημερίδα Washington Post δημοσιεύει άρθρο της δημοσιογράφου Karla Adam (ανταποκρίτρια της στο Λονδίνο), σύμφωνα με το οποίο θα μπορούσε να αποτελέσει λύση στην υπόθεση των γλυπτών του Παρθενώνα, η επιστροφή τους στην Ελλάδα από το βρετανικό μουσείο και η αντικατάστασή τους από ακριβή αντίγραφα τα οποία θα έχουν κατασκευαστεί σε ειδικά εργαστήρια με τη βοήθεια ρομπότ.

Την ιδέα προτείνει και αναλύει στο άρθρο ο Roger Michel, επικεφαλής του Ινστιτούτου Ψηφιακής Αρχαιολογίας, ενός οργανισμού που εργάζεται για την διατήρηση της πολιτιστικής κληρονομιάς με έδρα την Οξφόρδη.

Όπως είπε ο κ. Michel το βρετανικό μουσείο αρνήθηκε να του δώσει άδεια να προβούν σε ηλεκτρονική σάρωση των γλυπτών, όμως σαν απλοί επισκέπτες ο ίδιος και συνεργάτης του προέβησαν σε αυτή την ενέργεια με τα κινητά τους τηλέφωνα και ήδη έχουν κατασκευάσει αντίγραφα κάποιων από αυτά.

Στο άρθρο σημειώνεται ακολούθως ότι η διεθνής κοινή γνώμη τίθεται όλο και περισσότερο υπέρ της επιστροφής έργων τέχνης, τα οποία βρίσκονται σε μουσεία της Ευρώπης και της Β. Αμερικής, στις χώρες προέλευσής τους, ιδιαίτερα εκείνων που αποτέλεσαν προϊόν βίαιης αρπαγής ή αποκτήθηκαν μέσω μη νόμιμων διαδικασιών. Ως χαρακτηριστική περίπτωση αναφέρεται η πρόσφατη επιστροφή έργων τέχνης από μουσεία, του αρχαίου βασιλείου του Benin, που βρίσκεται στη σημερινή Νιγηρία.

Αναφορικά με τα γλυπτά του Παρθενώνα το άρθρο σημειώνει ότι σύμφωνα με πρόσφατα δημοσιεύματα του βρετανικού Τύπου μια συμφωνία με την Ελλάδα ίσως τελικά να βρίσκεται κοντά. Πρόσφατες δηλώσεις αξιωματούχου του βρετανικού μουσείου, σημειώνεται όμως, ότι κάνουν λόγο όχι για επιστροφή αλλά για δανεισμό και ανταλλαγές εκθεμάτων.

Ακολούθως αναλύεται το ζήτημα της ιδιοκτησίας των γλυπτών εκ μέρους του βρετανικού μουσείου, καθώς η Ελλάδα δεν αναγνωρίζει νόμιμη κατοχή καθώς ο Λόρδος Έλγιν έκανε συμφωνία με μια κατοχική δύναμη (σ.σ. Οθωμανική Αυτοκρατορία) εις βάρος των συμφερόντων και της θέλησης του ελληνικού λαού.

Ταυτόχρονα, όταν τέθηκε το ζήτημα από τον ίδιο τον Έλληνα Πρωθυπουργό κ. Μητσοτάκη κατά την επίσκεψή του στο Λονδίνο, αναπτύχθηκε από τη βρετανική πλευρά το επιχείρημα ότι η επιστροφή είναι θέμα του μουσείου, όμως σύμφωνα με βρετανικό νόμο που υφίσταται, όπως αναφέρεται, απαγορεύεται σε μουσείο που χρηματοδοτείται από εθνικούς πόρους να επιστρέφει αντικείμενα.

Την παραμονή των γλυπτών στο βρετανικό μουσείο στήριξε με δηλώσεις του και ο  Boris Johnson, με το άρθρο να σημειώνει ότι όταν ήταν φοιτητής είχε εκφράσει διαφορετική άποψη.

Τονίζεται, μεταξύ άλλων, ότι σύμφωνα με πρόσφατη δημοσκόπηση το 59% των Βρετανών τάσσεται υπέρ της επιστροφής των γλυπτών στην Ελλάδα.

Το άρθρο ολοκληρώνεται με την περιγραφή της τεχνικής κατασκευής αντιγράφων ακριβείας των γλυπτών του Παρθενώνα από τον κ. Michel, με τη χρήση μάλιστα πεντελικού μαρμάρου, μετά από συνεννόηση με τις ελληνικές Αρχές, όπως σημειώνεται.

Τα αντίγραφα κατασκευάζονται από τον συνεργάτη του, Giacomo Massari, που έχει εφεύρει τη σχετική τεχνική, πρόκειται να εκτεθούν σύμφωνα με τον κ. Michel σε χώρο κοντά στο βρετανικό μουσείο τον Σεπτέμβριο, γεγονός που αναμένει ότι θα προσελκύσει το ενδιαφέρον του κοινού και θα θέσει πίεση στο μουσείο προκειμένου να αλλάξει τη στάση του.

ΠΗΓΗ: Washington Post, Karla Adam – Τίτλος «A solution for the Elgin marblesRobotcarved replicas?». Υπότιτλος: «Amid a global reckoning on colonialism and cultural supremacy, pressure is growing on the British Museum to return the sculptures to Greece»

Μην τα περιμένουν όλα από τον γερουσιαστή Μενέντεζ: Γιατί δεν συντονίζονται η Ελλάδα και η Κύπρος;

Ακολουθήστε τη HELLAS JOURNAL στη NEWS GOOGLE

Hellasjournal - Newsletter


%d bloggers like this: