File Photo: Τιμώμενο πρόσωπο της διοργάνωσης είναι ο Γιάννης Μπεχράκης, με την έκθεση 70 επιδραστικών φωτογραφιών από τη συλλογή του. ΑΠΕ-ΜΠΕ, REUTERS, POOL, ΓΙΑΝΝΗΣ ΛΙΑΚΟΣ
Η ορμητική επιθυμία των φωτορεπόρτερ να αποτυπώσουν την «Καθημερινότητα στον Κόσμο» κατακλύζει από σήμερα την Αθήνα, σε δρόμους και δημόσια κτίρια της πόλης.
Το Athens Photo (APW) φέρνει στην καρδιά της πόλης καθημερινούς ανθρώπους του πλανήτη, πόλεις, χώρες και στιγμές όπως τις αποτύπωσαν κάποιοι από τους πιο καταξιωμένους Έλληνες και ξένους φωτορεπόρτερ. Μεγεθυμένες και αναρτημένες υπαίθρια, οι φωτογραφίες εκτίθενται χωρίς ωράρια, με ελεύθερη πρόσβαση του κοινού κάθε ηλικίας από το Σύνταγμα και την Ερμού ως την Τεχνόπολη, κι από το Εθνικό Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο ως τα κάγκελα του Εθνικού Κήπου.
Ταυτόχρονα θεσπίζεται διεθνές βραβείο που φέρει το όνομα του πρόωρα χαμένου, βραβευμένου με Πούλιτζερ φωτορεπόρτερ, αυτόπτη μάρτυρα στα γεγονότα που πλέον ονομάζουμε «σύγχρονη ιστορία» την ώρα που αυτή γραφόταν.
Στην πρώτη αυτή διοργάνωση συμμετέχουν 120 φωτογράφοι με 750 φωτογραφίες. Σε ψηφιακές προβολές, 20 φωτογράφοι δείχνουν τη δουλειά τους, ανά δύο κάθε βράδυ, στους εξωτερικούς τοίχους τριών κεντρικών και πολυσύχναστων σημείων της Αθήνας: στον τοίχο του Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων (Ερμού 134), στην Τεχνόπολη και στο κτίριο του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου.
Όλο το εγχείρημα χαρακτηρίζεται «από φωτογραφίες αντικαρτποστάλ καθαρά ειδησεογραφικές» εξηγεί στο ΑΠΕ/ΜΠΕ ο Θανάσης Σταυράκης μιλώντας για «πολύ υψηλό των εκθέσεων» φέρνοντας το παράδειγμα της πρώτης στην Ελλάδα έκθεσης βραβευμένων φωτογράφων του World Press Photo (τα όσκαρ των φωτορεπόρτερ, όπως τα αποκαλεί).
Από τότε και στη δεκαετία που μεσολάβησε με κοινωνικές αναταραχές, πολιτικά γεγονότα- η καθημερινότητα των φωτορεπόρτερ, όπως εξηγεί, δεν άφηνε χρόνο για φεστιβάλ.
Επάγγελμα φωτορεπόρτερ λοιπόν. Αντικειμενικότητα ή υποκειμενικότητα του φωτογράφου. Ένα δίλημμα που οι καταξιωμένοι δημοσιογράφοι το έχουν προσπεράσει με την εντιμότητα της δουλειάς τους: «Είναι συνδυασμός πολλών στοιχείων και πρωτίστως της αισθητικής σου και της πραγματικότητας. Οι φωτογραφίες λένε πάντα την αλήθεια. Με δυο λόγια είναι ένα μικρόβιο που, αν το κολλήσεις, δεν ξεκολλάς ποτέ. Συνεχίζεις να το αναπτύσσεις δημιουργικά», απαντά ο φωτορεπόρτερ του ΑΠΕ/ΜΠΕ και EPA Γιάννης Κολεσίδης, εκ των διοργανωτών του Athens Photo (APW).
Για τον Λευτέρη Πιταράκη, διευθυντή φωτογραφικού Τμήματος του Associated Press στην Τουρκία, από τους καλύτερους πολεμικούς φωτορεπόρτερ διεθνώς, και επίσης συνδιοργανωτή του φεστιβάλ, το διακύβευμα είναι ο τρόπος που θα επικοινωνήσει το σκληρό γεγονός.
Στη διάρκεια της κρίσης την περασμένη δεκαετία είχαν συρρεύσει στην Αθήνα πολλοί φωτορεπόρτερ απ’ όλο τον πλανήτη, τα μεγαλύτερα ονόματα της διεθνούς φωτοειδησεογραφίας.
Η Συμέλα Παντζαρτζή, ειδική γραμματέας της Ένωσης Φωτορεπόρτερ Ελλάδας και φωτορεπόρτερ του ΑΠΕ/ΜΠΕ, με την ευκαιρία της διεξαγωγής του Athens Photo (APW) -στην οποία άλλωστε συμμετέχει με ψηφιακή προβολή δουλειάς της από την μετεγκατάσταση της Εθνικής Βιβλιοθήκης – εκτιμά ότι ένας βασικός λόγος που ξεκινά στη χώρα το φεστιβάλ με διεθνή κατεύθυνση και προοπτική είναι ότι «η Ελλάδα από το 2008 και με την όξυνση της κρίσης χαρακτηριζόταν απο τα ξένα πρακτορεία εμπόλεμη ζώνη (war zone).
Το Athens Photo (APW) διαρκεί έως τις 16 Ιουνίου.
Αναλυτικά το πρόγραμμα των εκδηλώσεων στην ηλεκτρονική διεύθυνση ΕΔΩ
ΑΠΕ-ΜΠΕ
Αθήνα, Ελλάδα
Με θερμό χειροκρότημα υποδέχτηκε το κοινό τη «Νόρμα» στο Ηρώδειο για το Φεστιβάλ Αθηνών