FILE PHOTO: Visitors look at the ‘The Parthenon Marbles’ collection, also known as the ‘Elgin Marbles’, at the British Museum in London, Britain. EPA, FACUNDO ARRIZABALAGA
Άρθρο σχετικά με την επανένωση των Γλυπτών του Παρθενώνα δημοσιεύεται στην εφημερίδα The Telegraph, (κείμενο Craig Simpson), στο οποίο επισημαίνεται, μεταξύ άλλων, ότι το μέλλον των Γλυπτών του Παρθενώνα «έχει παγώσει», εκτός εάν «η δημοκρατία καταφέρει να αλλάξει την κληρονομιά της Αυτοκρατορίας».
Αυτή είναι η άποψη Ελλήνων αξιωματούχων που επιδιώκουν να επιστραφούν τα γλυπτά στην Αθήνα από τη συλλογή του Βρετανικού Μουσείου, ανατρέποντας αυτό που θεωρούν ως την ιμπεριαλιστική τους απόκτηση από τη Βρετανία τον 19ο αιώνα.
Η υπόθεση του επαναπατρισμού τους έχει μέχρι στιγμής οδηγήσει σε αδιέξοδο (τις διαπραγματεύσεις) μεταξύ Ελλάδας και Ηνωμένου Βασιλείου. Αυτό πρόκειται να συνεχιστεί ακόμη και μετά από τις συμβιβαστικές υποδείξεις του προέδρου του Βρετανικού Μουσείου George Osborne, ότι υπάρχει μια «συμφωνία που πρέπει να υλοποιηθεί » για την επιστροφή τους.
Πώς θα τερματιστεί το αδιέξοδο;
Παρά τις πρόσφατες συζητήσεις για «συμφωνίες» και «διάλογο» από τη βρετανική πλευρά, η Telegraph κατανοεί ότι οι ρεαλιστές στην Αθήνα βλέπουν την καλύτερη και μοναδική ελπίδα για επαναπατρισμό όχι στο δανεισμό και τις πολιτιστικές ανταλλαγές, αλλά στη δημοκρατία: στο κοινοβούλιο του Ηνωμένου Βασιλείου, μέσω της ψήφισης νέας νομοθεσίας .
«Πρέπει να υπάρξει νομοθετική αλλαγή», δήλωσε ανώτερος Έλληνας αξιωματούχος. «(Να ψηφιστεί) μια νομοθεσία που θα επιτρέψει στο μουσείο να διαθέτει αντικείμενα από τη συλλογή του. Αυτό θα ήταν ένα βασικό θετικό βήμα. Αυτός είναι πραγματικά ο δρόμος προς τα εμπρός, αυτό είναι που περιμένουμε».
Ο αρθρογράφος επισημαίνει ότι η ουσία του ζητήματος, όπως το βλέπουν υψηλόβαθμα στελέχη στην Αθήνα, είναι ο Νόμος του Βρετανικού Μουσείου του 1963. Η ελληνική πλευρά αναμένει από τους Βρετανούς πολιτικούς να τροποποιήσουν αυτόν τον σκοτεινό νόμο και να ανοίξουν το δρόμο για τον επαναπατρισμό.
Ο νόμος του 1963 – υπενθυμίζει-εμποδίζει τους Επιτρόπους του Βρετανικού Μουσείου να διαθέτουν τα αντικείμενα της συλλογής του, πλην ελαχίστων περιπτώσεων, πράγμα που σημαίνει ότι δεν έχουν εξουσία να επιστρέψουν τα Γλυπτά.
Όταν αντιμετωπίζει αιτήματα για επιστροφή τους, το μουσείο δηλώνει σταθερά ότι δεν μπορεί, καθώς η κυβέρνηση θα πρέπει να φέρει στο κοινοβούλιο προς ψήφιση έναν νέο νόμο που θα επιτρέπει τον επαναπατρισμό. Από την πλευρά της, η κυβέρνηση όταν αντιμετωπίζει αιτήματα για επαναπατρισμό, όπως αυτά που επαναδιατύπωσε ο Έλληνας Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης το 2021, ισχυρίζεται ότι είναι θέμα των Επιτρόπων του Βρετανικού Μουσείου.
Αυτή η αμφίδρομη μετάθεση ευθυνών κρύβει ένα αδιέξοδο, σύμφωνα με Έλληνες αξιωματούχους, που είναι απογοητευμένοι από την κατάσταση, και επιφυλακτικοί ως προς τις πρόσφατες προτάσεις ότι το αδιέξοδο μπορεί να αρθεί χωρίς κάποια κίνηση από την κυβέρνηση του Ηνωμένου Βασιλείου.
Οι συνομιλίες με τη διαμεσολάβηση της Unesco μεταξύ του Ηνωμένου Βασιλείου και των Ελλήνων υπουργών αποτέλεσαν θέμα συζήτησης την άνοιξη του 2022, αλλά το βρετανικό Υπουργείο Πολιτισμού (DCMS) σύντομα υποβάθμισε αυτές τις συζητήσεις.
Τον Ιούνιο, ο κ. Osborne πρότεινε μια διέξοδο στο αδιέξοδο με μια συμφωνία που θα επέτρεπε το δανεισμό των Γλυπτών στην Αθήνα, πιθανώς στο Μουσείο της Ακρόπολης. Τον Ιούλιο έγινε αόριστη συζήτηση για μια «συνεργασία του Παρθενώνα» για να χαλαρώσουν οι σχέσεις μεταξύ των αντιμαχόμενων μερών.
Ωστόσο, η Ελλάδα υποστήριζε σταθερά ότι τα Μάρμαρα είχαν κλαπεί από την Ακρόπολη από τον Λόρδο Elgin στις αρχές του 19ου αιώνα, κάτι που παρουσιάζει ως παράδειγμα βρετανικής ιμπεριαλιστικής λεηλασίας. Για να εξασφαλίσουν το δανεισμό τους, οι Έλληνες πολιτικοί θα έπρεπε να αποδεχτούν ότι η Βρετανία απέκτησε και κατέχει νόμιμα τη συλλογή γλυπτών.
Το Βρετανικό Μουσείο ισχυρίζεται ότι ο Λόρδος Elgin απέκτησε νόμιμα τα Γλυπτά από τις οθωμανικές αρχές που κυβερνούσαν την Αθήνα στις αρχές του 1800.
Ελληνικές πηγές δήλωσαν ότι η αποδοχή της βρετανικής ιδιοκτησίας «δεν μπορεί να γίνει αποδεκτή», και έτσι τα Γλυπτά – που δεν μπορούν ούτε να αποτελέσουν αντικείμενο δανεισμού, ούτε να δοθούν – θα παραμείνουν σταθερά στην Αίθουσα 18 του Βρετανικού Μουσείου, εκτός εάν υπάρξει αλλαγή στη νομοθεσία.
Ο πρώην βουλευτής των Εργατικών Andrew Dismore, που κατέθεσε ένα νομοσχέδιο το 2009 προσπαθώντας να επιτύχει αυτό ακριβώς, δήλωσε ότι συμφωνεί με την ελληνική θέση ότι η νομοθετική αλλαγή είναι η μόνη ελπίδα για όσους θέλουν να δουν τα Γλυπτά να επιστρέφουν μόνιμα στην Αθήνα.
Σε δηλώσεις του στην Telegraph ανέφερε: «Μια νομική διαμάχη δεν θα ωφελούσε. Η Ελλάδα δεν υπήρχε ως κράτος όταν πήραν τα Γλυπτά. Επίσης, η Ελλάδα δεν ήταν κράτος όταν κατασκευάστηκαν τα Γλυπτά. Άρα η ιδιοκτησία είναι δύσκολη. Χρειάζεται μια λύση που να παρακάμπτει το νομικό ζήτημα και το ζήτημα της ιδιοκτησίας.
«Ο νόμος του 1963 είναι το κύριο εμπόδιο και ο τρόπος για να το αλλάξει αυτό είναι μέσω του Κοινοβουλίου. Θα μπορούσε να γίνει μέσω ενός νομοσχεδίου, αλλά, ρεαλιστικά, θα χρειαζόταν την υποστήριξη της κυβέρνησης για να περάσει. Κατά κάποιο τρόπο βρισκόμαστε στην ίδια θέση με το 2009. Στην ίδια θέση που βρισκόμασταν πάντα.
Ωστόσο, οι υποστηρικτές του επαναπατρισμού ισχυρίζονται ότι η αυξανόμενη δημόσια υποστήριξη για την ελληνική υπόθεση θα μπορούσε να βελτιώσει τις πιθανότητες ψήφισης ενός νομοσχεδίου, το οποίο θα ήταν ανοιχτό σε ελεύθερη ψηφοφορία.
Η δημοσκόπηση που ανατέθηκε στη YouGov από την ομάδα εκστρατείας Parthenon Project διαπίστωσε ότι το 54% των ενηλίκων του Ηνωμένου Βασιλείου θα υποστήριζε την πλήρη επανένωση των Γλυπτών, σε σύγκριση με μόλις το 23% που διαφώνησε. Ένα επιπλέον 23% απάντησε ότι δεν γνωρίζει.
Αν και μπορεί να υπάρχει κάποια υποστήριξη για την ελληνική υπόθεση, το Υπουργείο Πολιτισμού έχει καταστήσει σαφές ότι η κυβέρνηση δεν σχεδιάζει να αλλάξει τη νομοθεσία για τα μουσεία σύντομα. Το Βρετανικό Μουσείο δηλώνει σταθερά ότι όλα τα αντικείμενα της συλλογής του είναι προς συζήτηση, αλλά αφορούν μόνο μια συμφωνία δανεισμού.
Οι εκστρατείες για τον επαναπατρισμό δείχνουν ότι θα συνεχίσει να παίζεται ένα μακροχρόνιο παιχνίδι και περιμένουν η κοινή γνώμη να στραφεί περαιτέρω υπέρ τους, με την ελπίδα ότι αυτό θα μπορούσε να διευκολύνει μια δημοκρατική ψηφοφορία για να αποφασιστεί το μέλλον των Γλυπτών.
Τέλος, ο αρθρογράφος αναφέρει ότι μαρμάρινα έργα τέχνης δημιουργήθηκαν από τον γλύπτη Φειδία τον 5ο αιώνα π.Χ. για να διακοσμήσουν τον Παρθενώνα. Κατά τη διάρκεια της ακμής της αυτοκρατορίας της Βρετανίας, ο Λόρδος Elgin απέκτησε ορισμένα από αυτά και τα πούλησε στην κυβέρνηση το 1816 για 35.000 λίρες.
Τα έργα τέχνης περιλαμβάνουν 17 αγάλματα Ελλήνων θεών, 15 «μετόπες» που δείχνουν μυθικές μάχες μεταξύ πολιτισμένων και βαρβάρων και μια ζωφόρο 246 ποδιών που αναπαριστά μια αθηναϊκή πομπή. Αποτελούν μέρος του συνόλου των γλυπτών του Παρθενώνα, τα υπόλοιπα από τα οποία κρατούνται στην Αθήνα.
ΠΗΓΗ: The Telegraph, Craig Simpson – Elgin Marbles caught in ‘stalemate’ without UK law change, Greece fears–Despite hints of a deal by British Museum chairman George Osborne, Athens believes the artefacts will never be returned without legislation
Οι Δυτικοί δεν είδαν, δεν άκουσαν; Οι τουρκικές εξαγωγές προς τη Ρωσία βρίσκονται στο υψηλότερο επίπεδο από το 2014
Like this:
Like Loading...
Ακολουθήστε τη HELLAS JOURNAL στη NEWS GOOGLE
Hellasjournal - Newsletter