File Photo: Η αφίσα της έκθεσης για την ιστορία του παπουτσιού με τίτλο Marche et Demarche στο Παρίσι, Γαλλία. Photo via Twitter.com
Επί αιώνες στην Κίνα, αλλά και στην Ευρώπη, τα πόδια δένονταν για να χωρέσουν σε μοδάτα παπούτσια για να ξεχωρίσουν κοινωνικά . Εάν σήμερα το παπούτσι είναι πολύ πιο βολικό, η ιδέα του εξαναγκασμού παραμένει.
Μια έκθεση με τίτλο «Marche et Demarche» διατρέχει την ιστορία του παπουτσιού στο Μουσείο Διακοσμητικών Τεχνών εξερευνώντας την σχέση του σώματος με το παπούτσι, ως το πιο επίμονο παράδειγμα δια της μόδας επιβολής μίας ιδανικής φόρμας στην ανθρώπινη ανατομία.
«Πώς μπόρεσαν να χωρέσουν πόδια ενηλίκων σε τόσο μικρά παπούτσια;», αναρωτιέται.
L’exposition « Marche et démarche. Une histoire de la #chaussure » propose, à travers 500 œuvres, une lecture insolite de cette pièce vestimentaire à la fois familière et extraordinaire. Courez-y jusqu’au 23 février 2020 > https://t.co/YoJkpKHOPf #MarcheDemarche #mode #fashion pic.twitter.com/zW3F4AFUoG
— Mad Paris (@madparisfr) November 7, 2019
Η εξήγηση είναι ότι οι άνθρωποι που ανήκαν στις ανώτερες τάξεις δεν περπατούσαν. Έμεναν κλεισμένοι στο σπίτι. Μόνο οι άνθρωποι του λαού, με τα μεγάλα πόδια τους, ήταν υποχρεωμένοι να αντιμετωπίσουν τις λακκούβες, την λάσπη και τις βρωμιές, εξηγεί ο ιστορικός.
Εγχειρίδιο ποδολογίας του 1802 συμβούλευε: για να έχει κανείς ωραία πόδια πρέπει «να τυλίγονται τα δάκτυλα του ποδιού με επιδέσμους. Η γενιά των αρχών του 20ού αιώνα είχε λεπτά πόδια διότι κατά την διάρκεια της παιδικής ηλικίας τα παπούτσια ήταν ένα ή δύο νούμερα μικρότερα από το κανονικό.
Η λατρεία του μικροσκοπικού ποδιού έρχεται από την Κίνα, όπου από τον 11ο αιώνα δίπλωναν τα δάκτυλα των ποδιών των κοριτσιών κάτω από το πέλμα από την ηλικία των 5 ετών.
Exceptionnelle histoire de la chaussure au musée des arts décoratifs @madparisfr. Il ne faut surtout pas manquer cette “marche et démarche” ! pic.twitter.com/WPkrthKUtx
— Antoine Lavastre (@LavastreAntoine) November 6, 2019
Το θέμα περιλαμβάνεται στο τμήμα της έκθεσης που είναι αφιερωμένο στον φετιχισμό. Εκεί, πίσω από τις μαύρες κουρτίνες διακρίνει κανείς πολύ ψηλές μπότες με πολύ σφιχτά κορδόνια, που παραπέμπουν στις φαντασιώσεις των πελατών των οίκων ανοχής.
Το 2007, ο σκηνοθέτης Ντέιβιντ Λιντς φωτογράφισε τις χορεύτριες του Crazy Horse με γόβες Louboutin με πανύψηλα τακούνια στιλέτο, ορισμένες αδύνατο να φορεθούν, αξεσουάρ ενός φετιχιστικού κόσμου.
Η άνεση δεν εμφανίζεται στον κόσμο του υποδήματος παρά στο δεύτερο ήμισυ του 20ού αιώνα.
«Are clothes modern?», έγραφε σε ένα φόρεμα-τυνίκ της επίδειξης του Dior. Είναι ο τίτλος του περίφημου βιβλίου του αρχιτέκτονα Bernard Rudofsky (1947), πηγή έμπνευσης της κολεξιόν Dior.
Στο βιβλίο, ο αρχιτέκτονας τονίζει ότι διαμορφώνουμε τα πόδια μας για να τα προσομοιάσουμε σε ένα ορισμένο ιδεώδες. Για να το κάνει αντιληπτό, η έκθεση καλεί τον επισκέπτη να φορέσει πελώριες πλατφόρμες ή παπούτσια με υπερμεγέθεις μύτες και να δοκιμάσει να περπατήσει στηριζόμενος σε μπάρες.
Σε άλλο τμήμα προβάλλεται μία επιλογή εμβληματικών σκηνών του σινεμά, με τα βήματα θρύλων όπως η Μέριλιν Μονρό ή η Ζαν Μορό επάνω σε τακούνια.
«Για μένα, κανείς δεν μπορεί να περπατήσει σε 12ποντα τακούνια… αλλά μερικά κορίτσια τα λατρεύουν, πράγμα που φαίνεται μάλλον παράδοξο, έως θαυματουργό…».
Marche et démarche
Une histoire anthropologique de la chaussure pic.twitter.com/Tyd4z48mQO
— Ronan Bretel (@RonanBretel) November 7, 2019
Με πληροφορίες AFP via ΑΠΕ-ΜΠΕ
Ο “Πάπας του trash cinema” Τζον Γουότερς στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης