Του Κώστα Βενιζέλου
Παρουσιάσθηκε και το γλωσσάρι που διαμόρφωσε ο ΟΑΣΕ με τη συμμετοχή, όπως ελέχθη και εμπειρογνωμόνων και από τις δυο κοινότητες. Πριν ασχοληθεί κανείς με τον κώδικα, που συμφώνησαν, θα πρέπει πρωτίστως να τονιστεί ότι ο Τύπος και ο δημοσιογράφος είτε θα είναι ελεύθερος είτε θα φιμώνεται και θα είναι υπό περιορισμό.
Ακόμη και η αυτολογοκρισία συνιστά φίμωση και παραπέμπει σε παλαιότερες εποχές ή σύγχρονες αλλά μη δημοκρατικές, όπως είναι η περίπτωση της Τουρκίας.
Με βάση αυτά που συμφωνήθηκαν προκύπτει ευθέως ότι η προσπάθεια είναι η παραχάραξη της πραγματικότητας και η «εξαφάνιση» από το καθημερινό λεξιλόγιο της τουρκικής εισβολής και συνεχιζόμενης κατοχής. Μερικά παραδείγματα:
Η ονομασία Αττίλας δόθηκε από τους Τούρκους και είναι αστείο να ενοχλούνται από την αναφορά σε αυτό από τα ελληνοκυπριακά ΜΜΕ. Είναι προφανές πως εκείνο που ενοχλεί είναι πως η αναφορά σε Αττίλα παραπέμπει ευθέως σε εισβολή. Αυτό ενοχλεί.
Και στην περίπτωση αυτή στόχος είναι η εξαφάνιση κάθε αναφοράς στην εισβολή. Οι Συνθήκες Εγγυήσεων δεν προέβλεπαν δικαίωμα εισβολής στην Κύπρο από εγγυήτριες δυνάμεις. Υπάρχει και γνωμοδότηση του νομικού τμήματος του ΟΗΕ, σύμφωνα με την οποία η Συνθήκη δεν παρείχε δικαίωμα ένοπλης επέμβασης καθώς τα συμβαλλόμενα μέρη είναι μέλη του Διεθνούς οργανισμού και ως εκ τούτου δεσμεύονται από τον Καταστατικό του Χάρτη, ο οποίος αποτελεί αναγκαστικό Δίκαιο και δεν επιτρέπει τη χρήση βίας παρά μόνο για σκοπούς αυτοάμυνας.
Για τον Τούρκο εισβολέα υπήρξε συμφωνία για προτεινόμενη χρήση για το θέμα αυτό όχι!
Επ’ αυτού δεν βρέθηκε εναλλακτική λύση. Βρέθηκε, όμως, για την… ενοχλητική αναφορά στον κατοχικό ηγέτη, επειδή χαρακτηρίζεται «εγκάθετος». Θα προσδιορίζεται ως «Τουρκοκύπριος ηγέτης». Ως προς αυτό, θα πρέπει να δοθεί η απάντηση στα εξής ερωτήματα: Πρώτον, εκλέγεται από Τουρκοκύπριους ή και από τους έποικους; Δεύτερο, ενεργεί από μόνος του ή ακολουθεί κατά γράμμα τις οδηγίες της Άγκυρας;
Εάν υπάρχει κατεχόμενη περιοχή θα πρέπει να υπάρχει και ελεύθερη. Όταν το γλωσσάρι του ΟΑΣΕ δεν αναγνωρίζουν εισβολή, κατοχή, κατεχόμενη περιοχή θεωρείται αναμενόμενο να μην αναγνωρίζουν και τις ελεύθερες περιοχές.
Μια ακόμη προσπάθεια εξαφάνισης της εισβολής. Τι κάνουν οι Ελληνοκύπριοι στην Καρπασία; Εξοχή;
Η αξιολόγηση αυτής της άποψης παραπέμπει σε ειδικούς, πέραν της πολιτικής. Εν πάση περιπτώσει δεν είναι οι Ελληνοκύπριοι που ταυτίζονται πλήρως με την Τουρκία και δεν θέλουν να είναι μέρος του συνόλου του λαού. Προτείνεται αναφορά σε «ελληνοκυπριακή κοινότητα.»
Προτείνεται η αναφορά αγώνας της ΕΟΚΑ. Τι αγώνας, όμως, είναι; Ποδοσφαιρικός; Τένις; Ή αγώνας δρόμου;
Είναι προφανές πως το εγχειρίδιο αυτό στοχεύει στην «εξαφάνιση» της κατοχής από το καθημερινό λεξιλόγιο. Στοχεύει στη διαμόρφωση συνθηκών ομαλοποίησης της κατάστασης μεταξύ ελευθέρων περιοχών και κατεχομένων. Μια ανιστόρητη προσέγγιση, πολιτικά επικίνδυνη. Το πρόβλημα δεν είναι τα ΜΜΕ, ούτε το λεξιλόγιο που χρησιμοποιείται αλλά η κατοχή, που μπορεί να ανατραπεί μόνο με την άρση της. Κι αυτό θα γίνει αναγνωρίζοντας τις κατοχικές πραγματικότητες και συμμαχώντας με τους Τουρκοκύπριους για την ανατροπή τους.
Για “γλωσσάριο” της ντροπής κάνει λόγο το ΔΗΚΟ: Αντιδράσεις στην Κύπρο για την πρόκληση
Ιδιωτική πρωτοβουλία το γλωσσάρι, που εξαφανίζει εισβολή και κατοχή, λέει η κυβέρνηση