Η μοναδική έκθεση ΝοΗΜΑΤΑ στο Μουσείο της Ακρόπολης: 164 έργα από όλο τον κόσμο, με κορυφαίο την Υδρία του Μηδεία [εικόνες]

Η Υδρία του Μειδία, το διασημότερο από τα έργα που εκτίθενται στο Μουσείο της Ακρόπολης, δάνειο του Βρετανικού Μουσείου Αθήνα, Πέμπτη 7 Δεκεμβρίου 2023. ΑΠΕ-ΜΠΕ/ΠΡΟΕΔΡΙΑ ΤΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ/ΘΟΔΩΡΗΣ ΜΑΝΩΛΟΠΟΥΛΟΣ




Παρουσία της προέδρου της Δημοκρατίας, Κατερίνας Σακελλαροπούλου, πραγματοποιήθηκαν το βράδυ της Πέμπτης τα εγκαίνια της έκθεσης «ΝοΗΜΑΤΑ: Προσωποποιήσεις και Αλληγορίες από την αρχαιότητα έως σήμερα», στο Μουσείο της Ακρόπολης.

Κατά τον χαιρετισμό της, η κυρία Σακελλαροπούλου συνεχάρη θερμά τον διευθυντή του μουσείου, Νίκο Σταμπολίδη, καθώς και όλους όσους οραματίσθηκαν, σχεδίασαν και επιμελήθηκαν αυτή την τόσο ιδιαίτερη έκθεση στο Μουσείο Ακρόπολης, δίνοντας την ευκαιρία στο κοινό να θαυμάσει από κοντά, έργα ανεκτίμητης καλλιτεχνικής αξίας.

Αναφερόμενη στην έκθεση, επισήμανε ότι «παρουσιάζει εξαιρετικά καλλιτεχνήματα και έργα τέχνης από την κλασική αρχαιότητα ως τις μέρες μας, τα οποία αποδίδουν αλληγορίες, συμβολισμούς, μεταφορές, αινίγματα και προσωποποιήσεις, επανασυστήνοντας στη σύγχρονη και ταραγμένη εποχή μας τη διαχρονική αξία ενός πολιτισμού, που έχει ως μέριμνα και πρόταγμά του τον άνθρωπο».

Τόνισε, επίσης, ότι πρόκειται για «μια έκθεση με στέρεη επιστημονική τεκμηρίωση, που μεταφέρει κατά τρόπο εντυπωσιακό στις αίθουσες του Μουσείου της Ακρόπολης, τέσσερις διαφορετικές περιόδους δημιουργίας, τέσσερις εποχές της τέχνης που συνδιαλέγονται σε ισότιμη βάση: Αρχαιότητα, Βυζάντιο, Αναγέννηση και Νεότερη Τέχνη» και πρόσθεσε ότι «οργανωμένη σε ενότητες που προσεγγίζουν τον Χρόνο, τη Φύση, τις Θεότητες, τον ‘Ανθρωπο, τους Θεσμούς, συνθέτει ένα εξαιρετικά γοητευτικό καλλιτεχνικό τοπίο, μια συναρπαστική αποτύπωση της ανθρωποκεντρικής τέχνης στη διαχρονία της».

Η έκθεση περιλαμβάνει 164 έργα, τα περισσότερα από τα οποία βγήκαν για πρώτη φορά από τα μουσεία τους, 30 ιδρύματα του εξωτερικού.

Η παρούσα έκθεση επιλέχθηκε κυρίως για τη δυσκολία της να μεταφέρει στην αίθουσα των περιοδικών εκθέσεων του Μουσείου Ακρόπολης όχι απλά έναν διάλογο μεταξύ δύο διαφορετικών εποχών δημιουργίας, αλλά μια τετραλογία, που θα παρουσίαζε μαζί τέσσερεις διαφορετικές περιόδους της τέχνης: αρχαιότητα, βυζάντιο, αναγέννηση και νεότερη τέχνη. Πώς δηλαδή η ελληνική αρχαιότητα συλλαμβάνει, σχεδιάζει και αποδίδει μιαν ιδέα και πώς αυτή στη συνέχεια περνάει και διατρέχει τις μετέπειτα περιόδους που προανέφερα», δήλωσε κατά τη συνέντευξη Τύπου που είχε προηγηθεί ο γενικός διευθυντής του Μουσείου Ακρόπολης, καθηγητής Νικόλαος Σταμπολίδης, επιμελητής της έκθεσης, την ιδέα της οποίας δουλεύει εδώ και «50 χρόνια περίπου.

Η πρώτη φορά που άκουσα για τις προσωποποιήσεις ήταν από τους δασκάλους μου, τον Γιώργο Δεσπίνη και τον Μανόλη Ανδρόνικο. Και το έδεσα στο μυαλό μου και ήθελα να βρω μια ευκαιρία να την κάνω. Σε αυτές βέβαια τις ευκαιρίες προστίθεντο και άλλα στρώματα γνώσης κάθε φορά –και τώρα είπα ότι είναι καιρός να γίνει. Αλλά η μεγάλη εργασία έγινε τα τελευταία δύο χρόνια», είπε ο Ν. Σταμπολίδης.

 

 

Η έκθεση συνίσταται από έργα, μικρού, μεσαίου και μεγάλου μεγέθους από διαφορετικά υλικά και εποχές: νομίσματα, κεραμικά και πήλινα όστρακα, αγγεία, ανάγλυφα, αγάλματα, χειρόγραφα και βιβλία, τοιχογραφίες και πίνακες ζωγραφικής. «Ουσιαστικά ένα παλίμψηστο υλικών και έργων διαφορετικών συντίθεται εδώ για να φανεί έστω και αμυδρά η διείσδυση των προσωποποιήσεων και των αλληγοριών όχι μόνο στις μεγάλες αλλά και στις διακοσμητικές τέχνες», πρόσθεσε ο γενικός διευθυντής του Μουσείου Ακρόπολης.

Η έκθεση χωρίζεται σε έξι ενότητες: Χρόνος, Φύση, Θεότητες, Άνθρωπος & Ανθρώπινη Φύση, Θεσμοί, «Αλληγορίες» και έναν Επίλογο. «Κάθε μία από αυτές έχει μία ή περισσότερες υποενότητες, αναλόγως του αριθμού των έργων που κατορθώσαμε να συγκεντρώσουμε για το τετράμηνο διάστημα διάρκειάς της στο Μουσείο Ακρόπολης», σημείωσε ο καθηγητής, που εντυπωσίασε κατά την παρουσίαση των έργων, όλα μοναδικά, τα οποία προέρχονται από διάφορα μουσεία του κόσμου.

Όπως για παράδειγμα το Μουσείο του Πράδο, με το έργο «Ο Κρόνος καταβροχθίζει τον γιο του» του Ρούμπενς που ‘καλωσορίζει’ τον επισκέπτη στην περιοδική έκθεση με μια πολύ δυνατή σκηνή η οποία μπορεί να αντιπροσωπεύει πολλά, από «την ενδοοικογενειακή βία ή ένα παρελθόν που τρώει το παρόν και το μέλλον», το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο της Νάπολης με το έργο «Φλώρα», τμήμα τοιχογραφίας με προσωποποίηση της Άνοιξης (α’ μισό 1ου αι. μ.Χ.), την Γκαλερί Μποργκέζε με τον πίνακα «Έρως και Ψυχή» του Jacopo Zucchi, 1589, τα Μουσεία Βατικανού με την «Τύχη της Αντιοχείας» του 300 π.Χ., το Μουσείο Ιστορίας της Τέχνης της Βιέννης με τον Αττικό μελανόμορφο και ερυθρόμορφο αμφορέα με απεικόνιση Δίκης με σφυρί, προσωποποίηση της δικαιοσύνης, που ετοιμάζεται να χτυπήσει την Αδικία, περ. 520 π.Χ., το Εθνικό Μουσείο της Jatta με τον Κρατήρα του Τάλω, προσωποποίηση της Κρήτης, 420 – 400 πΧ., την Πινακοθήκη της Ακαδημίας της Βενετίας με το έργο «Ο Ηρακλής στο σταυροδρόμι», του Giovanni De Min, 1812, και πολλά ακόμα.

Μεταξύ των εκθεμάτων είναι και τα οκτώ αγγεία από το Βρετανικό Μουσείο, όπως η ερυθρόμορφη υδρία του Μειδία, με 27 μορφές, τα ονόματά τους και την υπογραφή του κεραμέα ΜΕΙΔΙΑΣ ΕΠΙΟΗΣΕΝ στον ‘ώμο’ του αγγείου (420-410 π.Χ.), το οποίο για πρώτη φορά «ταξιδεύει» εκτός Βρετανικού Μουσείου.

Το αγγείο, όπως τόνισε ο κ. Σταμπολίδης, «επέμενα να έρθει όχι μόνο για τις προσωποποιήσεις του, αλλά κυρίως γιατί έχει τις αναλογίες σε ύψος και πλάτος με τις υδρίες από τη βόρεια ζωφόρο του Παρθενώνα με τους υδριαφόρους. Τέτοια αγγεία, κατά τη γνώμη μου, δεν είναι αγγεία καθημερινής χρήσης. Είναι αγγεία που χρησιμοποιούνταν στην τελετουργία των γενεθλίων της θεάς Αθηνάς. Οι υδριαφόροι, δηλαδή, έφερναν τέτοιου είδους αγγεία πάνω στους ώμους τους για να τελέσουν όλες τις τελετουργίες και τις θυσίες κατά τη διάρκεια των εορταστικών γενεθλίων και της Πομπής των Παναθηναίων στην Ακρόπολη», πληροφόρησε ο καθηγητής για τη σχετική έρευνα που αναμένεται να ανακοινωθεί σύντομα σε επιστημονικό συνέδριο.

Στην έκθεση, η οποία θα διαρκέσει έως τις 14 Απριλίου 2024. Μεταξύ αυτών, συγκαταλέγονται και έργα των Γιάννη Τσαρούχη, Νικολάου Γύζη, Χρήστου Μποκόρου, Ιωάννη Κόσσου και Θεόδωρου Βρυζάκη, καθώς και μοναδικές αρχαιότητες, όπως η Σανδαλίζουσα, 420 – 410 π.Χ., από το Μουσείο Ακρόπολης, το κεφάλι με κράνος από άγαλμα της θεάς Ρώμης (προσωποποίηση της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας), 130-140 μ.Χ. από το Αρχαιολογικό Μουσείο Αρχαίας Σικυώνας ή η Εικόνα αλληγορία της Θείας Μετάληψης του 18ου αιώνα, έργο του Κωνσταντίνου Κονταρίνη από το Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο.

Η αριστουργηματική Υδρία του Μειδία επιστρέφει ως δάνειο στο Μουσείο Ακρόπολης: Εγκαταλείπει για πρώτη φορά ύστερα από 250 χρόνια το Βρετανικό Μουσείο

Ακολουθήστε τη HELLAS JOURNAL στη NEWS GOOGLE

Hellasjournal - Newsletter


%d bloggers like this: