Tο Εγκληματολογικό Μουσείο της Ιατρικής Σχολής Αθηνών. Πηγή ΑΠΕ-ΜΠΕ
Στην οδό Μικράς Ασίας 75, στο Γουδί, στεγάζεται ένα μουσείο αρκετά διαφορετικό από όσα έχει συνηθίσει κάποιος.
Λίγοι γνωρίζουν την ύπαρξή του και αρκετά λιγότεροι το έχουν επισκεφθεί. Η επιγραφή: «Εργαστήριο Ιατροδικαστικής και Τοξικολογίας» που συναντά στην αρχή κανείς, είναι ίσως το μοναδικό που προϊδεάζει για το περιεχόμενο της μακρόστενης αίθουσας που υπάρχει στο βάθος, το Εγκληματολογικό Μουσείο της Ιατρικής Σχολής Αθηνών.
Τα εκθέματά του, μάλλον μακάβρια και σίγουρα για «σκληρά» στομάχια.
Το Εγκληματολογικό Μουσείο ιδρύθηκε το 1932 από τον καθηγητή Ιατροδικαστικής Ιωάννη Γεωργιάδη ενώ το 1974 άρχισε να αναπτύσσεται περαιτέρω. Ανήκει στο εργαστήριο Ιατροδικαστικής και Τοξικολογίας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών και χρησιμοποιείται για εκπαιδευτικούς λόγους από φοιτητές Ιατρικής, Φαρμακευτικής, Βιολογίας, αστυνομικούς, βιολόγους, νοσηλευτές, κοινωνιολόγους.
Αναφερόμενη στον ιδρυτή του μουσείου, η διευθύντρια του Εγκληματολογικού Μουσείου και καθηγήτρια Τοξικολογίας, Μαρία Στεφανίδου- Λουτσίδου μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, τόνισε:
Βλέπουμε ότι πίσω από κάθε αντικείμενο υπάρχει και ένα έγκλημα που αφορά τον 19ο και τον 20ο αιώνα. Ο καθηγητής Ιωάννης Γεωργιάδης υπήρξε Ολυμπιονίκης στους πρώτους Ολυμπιακούς Αγώνες της Αθήνας το 1896 που έγιναν στο Ζάππειο Μέγαρο, Ολυμπιονίκης στην ξιφασκία και τα ξίφη του τα έχει δωρίσει στο Εγκληματολογικό Μουσείο.
Πίσω από τα εκθέματα που βρίσκονται στο Μουσείο κρύβεται και μία ιστορία, όπως αυτή του περιβόητου λήσταρχου Γιαγκούλα. Το κεφάλι του μαζί με την περίφημη «Παρδάλα» με την οποία, εκτιμάται ότι σκότωσε 54 ανθρώπους εκτίθενται στο Εγκληματολογικό Μουσείο.
Στην «Παρδάλα», τη μαχαίρα του, που είχε αποκτήσει το 1917 είχε χαράξει μάλιστα και ένα ανορθόγραφο μήνυμα όπου κατακεραύνωνε την ελληνική δικαιοσύνη.
Παρότι η αίθουσα δεν είναι μεγάλη, τα εκθέματα είναι τόσα πολλά που μπορεί κανείς να κάθεται για ώρες και να τα παρατηρεί. Μία ακόμη συλλογή είναι αυτή από τους βρόγχους και τις θηλιές που έχουν χρησιμοποιηθεί για στραγγαλισμό, όπως επίσης και τα αυτοσχέδια όπλα που έφτιαχναν οι φυλακισμένοι από τα κάγκελα των κελιών τους.
Εντύπωση προκαλεί επίσης και το ράφι εκείνο με δείγματα τριχωτού κεφαλής για προτυποποίηση χρωματισμών. Σύμφωνα με την κ. Στεφανίδου- Λουτσίδου, χρησιμοποιούνταν από την αστυνομία για να εντοπίζονται πιο εύκολα οι καταζητούμενοι. Η τζαμαρία με τα κέρινα ομοιώματα ξεχωρίζει μέσα στην αίθουσα του μουσείου.
Και η λίστα με τα αντικείμενα που εκτίθενται στο μουσείο Εγκληματολογίας δεν σταματά εδώ. Απέναντι από τα κέρινα ομοιώματα βρίσκονται τα δέρματα με τα τατουάζ. Πρόκειται για δέρματα ανθρώπων που όταν πέθαιναν τους αφαιρούσαν.
«Αυτό γινόταν μέχρι τη δεκαετία του 1950, μετά απαγορεύτηκε. Έβγαζαν το δέρμα στον αέρα και το στέγνωναν. Για να έχει κάποιος τατουάζ εκείνη τη δεκαετία έπρεπε να είναι, ή κακοποιός ή φυλακισμένος ή ναυτικός», λέει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η κ. Στεφανίδου- Λουτσίδου. Σε κάποια δεσπόζουν γυναικείες μορφές, σε κάποια άλλα εθνικά σύμβολα, ονόματα γυναικών και φράσεις στα γαλλικά.
Επιπλέον, ξεχωριστό σημείο μέσα στην αίθουσα, κατέχει φωτογραφικό υλικό από διάσημα εγκλήματα των αρχών του 20ου αιώνα όπως το διάσημο έγκλημα του Χαροκόπου και το πτώμα του Αθανασόπουλου που το 1931 είχαν διαμελίσει και κάψει η γυναίκα του και η πεθερά του αντίστοιχα.
Η επίσκεψη στο Μουσείο Εγκληματολογίας ξεδιπλώνει μία διαφορετική ιστορία για τον τόπο με πρωταγωνιστές εγκλήματα και εγκληματίες που συγκλόνισαν το πανελλήνιο καθώς και γεγονότα που έγιναν πρωτοσέλιδα στον Τύπο και τάραξαν την κοινή γνώμη.
ΑΠΕ-ΜΠΕ
Τα επιβλητικά φουγάρα του πρώην εργοστασίου της ΑΒΕΑ, ζωντανό μνημείο για τα Χανιά [photos]