O Κασσελάκης δεν συγκινεί τους πανεπιστημιακούς: Δύο αποχωρήσεις και βαριές κουβέντες για άδειο κέλυφος, κύμβαλα αλαλάζοντα, «πολακικούς τραμπουκισμούς» και… βασίλειο της Αννίτας Πάνια

Ο νέος πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία Στέφανος Κασσελάκης μιλάει κατά την διάρκεια της συνάντησής του με τον πρόεδρο της κοινοβουλευτικής ομάδας του κόμματος Σωκράτη Φάμελλο, κατά την διάρκεια της συνάντησής τους στη Βουλή, Αθήνα Τρίτη 26 Σεπτεμβρίου 2023. ΑΠΕ-ΜΠΕ/ΑΠΕ-ΜΠΕ/ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΟΛΕΣΙΔΗΣ




Τάσεις φυγής εκδηλώνουν μέλη της πανεπιστημιακής κοινότητας που στήριζαν τον ΣΥΡΙΖΑ αντιδρώντας στην ανάδειξη του Στέφανου Κασσελάκη στην ηγεσία του κόμματος σε συνδυασμό, προφανώς, με τα πολιτικά του χαρακτηριστρικά.

Σε χθεσινή δήλωσή του ο  πρώην πρύτανης του Πανεπιστημίου Κρήτης, Ευριπίδης Στεφάνου, ανακοινώνει την παραίτησή του από μέλος του ΣΥΡΙΖΑ, μετά την εκλογή του Στέφανου Κασσελάκη ενώ αφήνει αιχμές για την εκλογική διασικασία και κάνει λόγο για «πολακικούς τραμπουκισμούς».

Σχολιάζει μάλιστα με ιδιαίτερη όχληση την δήλωση του νεοεκλεγέντος προέδρου του ΣΥΡΙΖΑ ότι «σήμερα το φως κέρδισε» αντιτείνοντας ότι «προφανώς όσοι δεν τον επέλεξαν είναι το σκότος».

Στην γραπτή δήλωσή του αναφέρει:

«Η ξένη προς την Αριστερά ψηφοφορία από μια αλλοπρόσαλλη βάση μελών (πληρώνω 2 Ευρώ, γίνομαι μέλος, ψηφίζω και καθορίζω τη φυσιογνωμία του κόμματος), ολοκληρώθηκε.

Η διαδικασία επιβλήθηκε στον ΣΥΡΙΖΑ από τον Τσίπρα που υιοθέτησε σκόπιμα, μιμούμενος τις αντίστοιχες διαδικασίες του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ και της ΝΔ, για να ελέγξει το κόμμα γράφοντας «μέλη» που όπως φάνηκε το 2022 ουδεμία διάθεση είχαν να αποκτήσουν ουσιαστική σχέση με αυτό.

Αυτός ο τρόπος εκλογής προέδρου είναι όχι μόνο ξένος από την Αριστερά αλλά και από τα μεγάλα κόμματα της σοσιαλδημοκρατίας στην Ευρώπη. Παρά τη διαφωνία μου την ακολούθησα, για την «ενότητα» του κόμματος το 2022 και το 2023. Εκτός από την προαναφερόμενη διαφωνία προσθέτω και την απογοήτευση μου από την παρουσία του κόμματος συνολικά, την τοπική Νομαρχιακή Επιτροπή, τον Συντονιστή της και την λειτουργία της ΟΜ που ανήκα.

Οι επιλογές αυτές και τα αρνητικά φαινόμενα που ακολούθησαν («πολακικοί» τραμπουκισμοί κλπ.), παρέδωσαν τελικά το κόμμα στους μηχανισμούς που πλέον το ελέγχουν και το οδηγούν, κατά την άποψη μου, σε μεγάλη κρίση. Άλλη μια νίκη του καθεστώτος που κυβερνά.

«Σήμερα το φως κέρδισε», δήλωσε ο εκλεγείς από την ακαθόριστη «κομματική βάση» πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ. Προφανώς όσοι δεν τον επέλεξαν είναι το σκότος.

Ανήκοντας στο αριστερό «σκότος» δεν ταυτίζομαι πολιτικά και κυρίως ιδεολογικά με τον ΣΥΡΙΖΑ και τις επιλογές των “μελών” του.

Ως εκ τούτου αποφασίζω να παραιτηθώ από μέλος του.

Σας παρακαλώ, όπως ο νόμος ορίζει, να διαγράψετε όλα τα προσωπικά δεδομένα που σας διέθεσα ως μέλος από τα αρχεία σας.

Δεν σας επιτρέπω να τα διαθέσετε ούτε να τα χρησιμοποιήσετε για οποιονδήποτε λόγο».

Το άδειο κέλυφος και το βασίλειο της Αννίτας Πάνια 

«Κύμβαλο αλαλάζον» αποκαλεί τον Στέφανο Κασσελάκη ο Χάρης Αθανασιάδης, καθηγητής Δημόσιας Ιστορίας στο Πάντειο Πανεπιστήμιο, μέλος της Ανανεωτικής Αριστεράς, σε άρθρο του στο tvxs, με τίτλο «Καιρός να φεύγουμε κι εμείς σιγά σιγά…».

Στο άρθρο του ο καθηγητής επιτίθεται στον Στέφανο Κασσελάκη, τον ταυτίζει με την «αμερικανική alt right» και τον αποκαλεί «άδειο κέλυφος».

Γράφει μεταξύ άλλων:

«Και αν ο παλιός ήταν τουλάχιστον αυθεντικός, βγαλμένος μέσα από το καμίνι της Αριστεράς και των κινημάτων, ο νέος δεν είναι παρά ένα άδειο κέλυφος, ένα κύμβαλο αλαλάζον που φλερτάρει με τη γελοιότητα, ένα κενό σημαίνον όπου ο κάθε απελπισμένος ακουμπά τις ανεδαφικές προσδοκίες του. Και όσα δεν ελέγχουν οι σύμβουλοι επικοινωνίας που τον πλαισιώνουν, όσα δεν υποδύεται άτεχνα σαν πρωταγωνιστής σαπουνόπερας, όσα δηλαδή ξεστομίζει αυθόρμητα ο ίδιος, θυμίζουν επικίνδυνα την αμερικανική alt right: το φως απέναντι στο σκοτάδι, ο επιδεικτικός πατριωτισμός, η αδιαμεσολάβητη σχέση με το λαό, η χρήση της οικογένειας με τρόπο που εκβάλλει στο βασίλειο της Αννίτας Πάνια και άλλα συναφή. Η ιστορία επαναλαμβάνεται, μα επαναλαμβάνεται καταφανώς ως φάρσα».

Το άρθρο του Χάρη Αθανασιάδη «Καιρός να φεύγουμε κι εμείς σιγά σιγά»

Το 1982, εικοσάχρονος φοιτητής τότε, εντάχθηκα στον Ρήγα Φεραίο (την αριστερή νεολαιίστικη οργάνωση) και δυο χρόνια αργότερα, όντας πλέον εργαζόμενος, πέρασα στο κόμμα, το ΚΚΕ εσωτερικού. Από τότε έως χθες, για 41 και πλέον έτη, ακολούθησα τις περιπέτειες και τις μεταμορφώσεις αυτού του πολιτικού χώρου πάντοτε ως απλό μέλος, δίχως ποτέ να θέσω υποψηφιότητα για κομματικό όργανο ή συνέδριο, δίχως ποτέ να ενταχθώ σε κάποια από τις εσωτερικές τάσεις, συνιστώσες ή ομαδώσεις.

Παράλληλα με τις ερευνητικές μου ενασχολήσεις, οι οποίες τελικά έγιναν επάγγελμα, μετείχα συστηματικά στις κινηματικές δράσεις του χώρου αυτού, αν και δίχως φανατισμό, με μια κάποια συναισθηματική απόσταση, ταιριαστή μάλλον με τον χαρακτήρα μου.

Αν κάποιο πάθος είχα, αυτό ήταν η ανάγνωση των εφημερίδων του ευρύτερου χώρου της Ανανεωτικής Αριστεράς. Στη δεκαετία του 1980, μάλιστα, η αγαπημένη, σχεδόν μυσταγωγική, στιγμή της εβδομάδας ήταν τα μεσάνυχτα του Σαββάτου στο γαλατάδικο της Ομόνοιας με ανοιχτή την Αυγή της Κυριακής. Σαν τριαντάρισα, προτιμούσα τον πρωινό καφέ στη Maronita, στην πλατεία Εξαρχείων, όπου μετά την Αυγή ξεκοκάλιζα την Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία και ύστερα, κάπως διαγώνια, το Βήμα και την Καθημερινή (πρέπει να μελετάς τους αντιπάλους σου). Όλα αυτά περνούσαν σε δεύτερη μοίρα κάθε δεκαπέντε, όταν κρεμόντουσαν στα περίπτερα το ΑΝΤΙ ή ο Πολίτης. Αν έμαθα (όσο έμαθα) να διαβάζω την κοινωνική πραγματικότητα και να συγκροτώ επιχειρήματα για τη μία ή την άλλη επιλογή, το έμαθα νομίζω λιγότερο από τις σπουδές και τις ιστορικές μελέτες και περισσότερο από αυτά τα έντυπα με τα οποία πέρασα τις πιο στοχαστικές μου ώρες και τα οποία δόμησαν τη σχέση μου με την πολιτική.

  • Πολιτική ασφαλώς σημαίνει συνειδητή δράση που επηρεάζει την κίνηση της κοινωνίας. Αριστερή πολιτική σημαίνει συνειδητή δράση που συγκροτεί τη συλλογική ταυτότητα όσων υφίστανται εκμετάλλευση και τους ενθαρρύνει να αντιστέκονται, να διεκδικούν καλύτερες συνθήκες ζωής και εν τέλει να αμβλύνουν τις ανισότητες προς όφελος δικό τους μα ουσιαστικά προς όφελος της κοινωνίας στο σύνολό της. Δύσκολα πράγματα, δηλαδή, για τα οποία η ατομική δράση δεν αρκεί· χρειάζεται δράση συντεταγμένη, συλλογική. Γι’ αυτό όποιος νοιάζεται για τους πολλούς δεν προσπαθεί να τους θαμπώσει με θεατρινισμούς και χάντρες. Τους μαθαίνει να σκέφτονται, να αναλύουν, να ξεχωρίζουν το ουσιώδες από το δευτερεύον, αποθαρρύνει τον κυνισμό και τον ατομικισμό, ενισχύει το αίσθημα του δικαίου και τη μέριμνα για το σύνολο. Αυτόν τον ρόλο του συλλογικού παιδαγωγού διεκδικούσαν τα αριστερά κόμματα σε ολόκληρο τον εικοστό αιώνα. Κάποτε τα κατάφερναν, συνήθως όχι. Σε αρκετές περιπτώσεις έγιναν τα ίδια καταπιεστικοί μηχανισμοί, αντιεξουσίες χειρότερες από τις εξουσίες που πολεμούσαν. Γι’ αυτό ο αναστοχασμός οφείλει να είναι διαρκής – η εξουσία (και η μικρο-εξουσία) διαφθείρουν.

Αλλά γιατί να επενεργεί η Αριστερά παιδαγωγικά στην κοινωνία; Γιατί να μην μεταφέρει απλώς στο πολιτικό επίπεδο τις κοινωνικές τάσεις όπως αυτές αυθόρμητα διαμορφώνονται; Διότι δεν διαμορφώνονται ποτέ αυθόρμητα, αλλά υπό την καθοριστική επίδραση των ισχυρών. Και διότι δεν ήταν λίγες οι φορές στην ιστορία που οι πολλοί θαμπώθηκαν από πρίγκιπες, παρασύρθηκαν από καιροσκόπους ή ακολούθησαν απατεώνες. Γι’ αυτό η Αριστερά είναι αναγκασμένη να παλεύει διπλά.

Δεν μπορείς να κερδίσεις τον ταξικό σου αντίπαλο αν δεν κερδίσεις πρώτα τις συνειδήσεις των δικών σου ανθρώπων – αν δεν κερδίσεις την ηγεμονία. Ο αριστερός πολιτικός (το αριστερό κόμμα) δεν υπάρχει για να αντανακλά την κοινωνία ως έχει, δεν εκπροσωπεί μηχανιστικά τα πολλαπλά και συχνά αντιφατικά συμφέροντα των ιδιωτών. Υπάρχει για να διαμορφώνει τη σκέψη των πολιτών και να προσανατολίζει τη δράση τους προς την κατεύθυνση της ισότητας και της κοινωνικής δικαιοσύνης. Και ασφαλώς να διεκδικεί τη διακυβέρνηση, μα όχι ως αυτοσκοπό. Να την διεκδικεί προκειμένου να συντονίσει και τους μηχανισμούς του κράτους με το κοινωνικό της σχέδιο.

Ο ΣΥΡΙΖΑ είχε την ευκαιρία να αναμετρηθεί με την πρόκληση της διακυβέρνησης στην πιο δύσκολη συγκυρία του αιώνα μας.

Ο ΣΥΡΙΖΑ δεν γιγαντώθηκε εκλογικά επειδή ο Τσίπρας ήταν χαρισματικός ηγέτης, αλλά επειδή υποσχέθηκε πως μια δημοκρατική και κοινωνική διέξοδος από την οικονομική κρίση είναι εφικτή.

Στη συγκυρία του 2012-15 αν δεν υπήρχε ο ΣΥΡΙΖΑ θα έπρεπε να επινοηθεί. Ειδάλλως, οι απελπισμένοι θα ακολουθούσαν τον δρόμο της βαρβαρότητας που εκπροσωπούσε η Χρυσή Αυγή – όπως συνέβη στον μεσοπόλεμο με τον Χίτλερ.

«Καιρός να φεύγουμε σιγά – σιγά» 

Ο κυβερνητικός ΣΥΡΙΖΑ του 2015-19 αναμετρήθηκε με τις τίγρεις της Αγοράς σε ένα παγκόσμιο γήπεδο πολλαπλά ναρκοθετημένο. Και ηττήθηκε – ξέρουμε καλά πια πως δεν ήταν δυνατόν να νικήσει. Μπόρεσε όμως να περισώσει τα στοιχειώδη (μια κάποια προστασία του κόσμου της εργασίας και ένα ελάχιστο κοινωνικό δίχτυ για τους πιο αδύναμους), κατάφερε να αποσοβήσει τα χειρότερα (ενάντια στις προβλέψεις πολλών διεθνών παικτών δεν καταντήσαμε ένα ακόμη failed state), τόλμησε να λύσει ένα από τα πιο αγκυλωμένα εθνικά θέματα (με την διπλωματική ψιλοβελονιά που ονομάστηκε Συμφωνία των Πρεσπών) και διαχειρίστηκε με ευαισθησία το εκρηκτικό προσφυγικό (ο αυθόρμητος έπαινος του Πάπα αξίζει να μείνει στη συλλογική μας μνήμη). Με δεδομένο το δυσμενέστατο διεθνές πλαίσιο, δεν τα λες λίγα ούτε ασήμαντα.

Αντίθετα, ο αντιπολιτευτικός ΣΥΡΙΖΑ του 2019-23 ήταν σκέτη απογοήτευση. Δεν μπόρεσε να γειωθεί στους θεσμούς, μα ούτε να συνομιλήσει ξανά με τα κοινωνικά κινήματα – δεν δοκίμασε καν. Η δράση του περιορίστηκε στην επιφάνεια της πολιτικής, προσδοκώντας αφελώς να καταρρεύσει η Δεξιά υπό το βάρος των αντικοινωνικών και των κυνικά ιδιοτελών πολιτικών της (από τις εργασιακές απορρυθμίσεις έως τις υποκλοπές και τη διασπάθιση του δημοσίου χρήματος).

Η Δεξιά όχι μόνο δεν κατέρρευσε, αλλά καταφανώς στερεώθηκε. Διότι εξαγόρασε λίγους με πολλά και διέφθειρε πολλούς με λίγα· διότι διέλυσε κάθε κοινωνικό δεσμό αφήνοντας καθένα και καθεμιά έρμαιο στα ελεγχόμενα μίντια με μόνη διέξοδο την ατομική στρατηγική επιβίωσης – συχνότατα μια χαμερπή τακτική οριακής διαβίωσης. Και δεν χρειάστηκε κανέναν χαρισματικό ηγέτη προκειμένου να το πετύχει. Και δεν μπόρεσε στο ελάχιστο ο οικείος χαρισματικός ηγέτης να το αποτρέψει. Διότι κανείς χαρισματικός δεν μπορεί να υποκαθιστά επί μακρόν την απουσία συστηματικής και συνεκτικής πολιτικής.

Και όμως, όταν ο χαρισματικός Αλέξης Τσίπρας αποχώρησε εκών άκων από το κέντρο της σκηνής, η πλειονότης των μελών του ΣΥΡΙΖΑ, ενάντια στην ισχυρή παράδοση στοχασμού και χειραφέτησης του χώρου αυτού, σαν τα ορφανά που αρνούνται να ενηλικιωθούν, αναζήτησαν τον νέο Μεσσία. Και αν ο παλιός ήταν τουλάχιστον αυθεντικός, βγαλμένος μέσα από το καμίνι της Αριστεράς και των κινημάτων, ο νέος δεν είναι παρά ένα άδειο κέλυφος, ένα κύμβαλο αλαλάζον που φλερτάρει με τη γελοιότητα, ένα κενό σημαίνον όπου ο κάθε απελπισμένος ακουμπά τις ανεδαφικές προσδοκίες του. Και όσα δεν ελέγχουν οι σύμβουλοι επικοινωνίας που τον πλαισιώνουν, όσα δεν υποδύεται άτεχνα σαν πρωταγωνιστής σαπουνόπερας, όσα δηλαδή ξεστομίζει αυθόρμητα ο ίδιος, θυμίζουν επικίνδυνα την αμερικανική alt right: το φως απέναντι στο σκοτάδι, ο επιδεικτικός πατριωτισμός, η αδιαμεσολάβητη σχέση με το λαό, η χρήση της οικογένειας με τρόπο που εκβάλλει στο βασίλειο της Ανίτας Πάνια και άλλα συναφή. Η ιστορία επαναλαμβάνεται, μα επαναλαμβάνεται καταφανώς ως φάρσα.

Αν ήμουν στέλεχος του ΣΥΡΙΖΑ υποθέτω θα σκεφτόμουν πραγματιστικά. Θα πάλευα ίσως για τον συσχετισμό εντός του κόμματος προκειμένου να σώσω ό,τι σώζεται. Μα είμαι απλώς ένας πολίτης που έως τώρα ένοιωθα πως η ιδιότητα (έστω συμβολική) του μέλους της οργανωμένης Ανανεωτικής Αριστεράς δεν απομείωνε, αλλ’ αντιθέτως ενίσχυε την προσωπική και πολιτική μου αξιοπρέπεια. Κάτι τέτοιο πλέον δεν ισχύει. Διά ταύτα, ύστερα από 41 έτη, είναι καιρός να φεύγουμε κι εμείς σιγά σιγά».

«Αντιπυραυλική» ασπίδα στήνει ο Κασσελάκης στη Βουλή, με Πολλάκη, Γιώργο Τσίπρα και Τζάκρη: Όχι από Αχτσιόγλου στην πρόταση για οποιαδήποτε θέση θέλει

Ακολουθήστε τη HELLAS JOURNAL στη NEWS GOOGLE

Hellasjournal - Newsletter


%d bloggers like this: