Δεν είναι ρατσισμός, είναι ο καθημερινός φασισμός που εκφράζει ο Τραμπ: Η Σώτη Τριανταφύλλου για τον Τζορτζ Φλόιντ

File Photo: Διαδηλωτές καίνε αμερικανική σημαία κοντά στον Λευκό Οίκο το βράδυ της 31ης Μαΐου 2020 στις ταραχές που ξέσπασαν μετά το θάνατο του Τζορτζ Φλόιντ. EPA/SHAWN THEW EPA-EFE/SHAWN THEW




Έχοντας ζήσει και μελετήσει τις ΗΠΑ επί χρόνια, η διάσημη και πολυβραβευμένη συγγραφέαςΣώτη Τριανταφύλλου, με τον γνωστό αιρετικό αλλά θεμελιωμένο τρόπο, αναλύει και αποτιμά την δολοφονία του Τζορτζ Φλόιντ και το κίνημα που ενεργοποίησε, με άρθρο της στην Athens Voice.

“Παρότι διαφωνώ με τη βία  -για λόγους αρχής και για λόγους αποτελεσματικότητας (στην περίπτωση αυτή η αντεπίθεση της αστυνομίας και της εθνοφρουράς θα είναι αμείλικτη)- νομίζω ότι το σύνθημα burn ’em baby, burn ’em to the fuckin’ ground πρέπει να ακουστεί στην ποιητική του διάσταση. Όχι να γίνει πράξη, αλλά να ακουστεί, λέει εισαγωγικά στο άρθρο της η Τριανταφύλλου, για να προσθέσει:

“Δεν πρόκειται για «ρατσιστικό» έγκλημα. Αν και πιθανότατα ο Ντέρεκ Σοβάν και ο Του Θάο είναι ρατσιστές, o καθένας με τον τρόπο του, δεν νομίζω ότι ο θάνατος του Τζορτζ Φλόυντ μπορεί να αποδοθεί στο μίσος εναντίον των Αφρο-αμερικανών. Μάλλον πρέπει να αποδοθεί σ’ εκείνη τη στάση ζωής που συγκροτεί τον καθημερινό φασισμό.”

Αναλύοντας το φαινόμενο της βίας σήμερα στις ΗΠΑ, η Τριανταφύλλου γράφει:

To «πρόβλημα» είναι η μακρά, η ατέλειωτη παράδοση της βίας: βία του κράτους, βία των πολιτών εναντίον του κράτους και της νομιμότητας· κύκλος της βίας. Στον 20ό αιώνα στις ΗΠΑ η εγκληματικότητα έφτασε σε επίπεδα που ξεπερνούσαν τις εποχές πριν από την οργάνωση του κράτους δικαίου· δημιουργήθηκε και παγιώθηκε ένα παράδοξο: η αποθέωση του Νόμου και της Τάξης μαζί με την έξαρση της ανομίας και της αταξίας· η επιβολή τιμωριών χωρίς μέτρο και αναλογία. Mε λίγα λόγια, παρά την 8η τροπολογία, μπορούσες (και μπορείς) να βρεθείς στη φυλακή για μια μικροκλοπή, για μια αποκοτιά, για μια στιγμή έκλειψης της λογικής.”

“Η αστυνομική βία εκφυλίστηκε ξανά και ξανά σε θηριωδία και σε λιντσαρίσματα. Δεν χαρακτηρίζω «θηριωδία» τις σπασμωδικές αντιδράσεις αστυνομικών που κρίνουν ότι κινδυνεύουν φοβούμενοι ότι μπροστά τους βρίσκεται ένας ένοπλος. Αυτή η συνθήκη είναι μια παρενέργεια που απορρέει από το ενδεχόμενο της έννομης ή παράνομης οπλοφορίας. Το δικαίωμα της οπλοφορίας, το οποίο έχουμε συζητήσει πολλές φορές μέσα από την ευρωπαϊκή οπτική, εντάσσεται στον θεωρητικά υποβαθμισμένο ρόλο του κράτους: ωστόσο, ο παραμερισμός του κράτους στις ΗΠΑ αφορά μόνο τους τομείς που ωφελούν τις επιχειρήσεις και ενισχύουν το κεφάλαιο -σύμφωνα με την αμερικανική λογική το κράτος δεν πρέπει να εμπλέκεται στην επιχειρηματικότητα, στις εργασιακές σχέσεις, στον οικονομικό ανταγωνισμό. Αλλά, παρότι η οπλοφορία εμπεριέχει την ιδέα της αυτοδικίας, άρα του υποβαθμισμένου κράτους, ο αμερικανικός πολιτισμός προσδίδει στα όργανα της τάξεως υπερμεγέθη συμβολισμό”.

Η προεδρία Τραμπ και ο καθημερινός φασισμός

Αναφερόμενη στην σημερινή πραγματικότητα των ΗΠΑ επί προεδρίας Τραμπ, η Τριανταφύλλου, σχολιάζει:

“Η προεδρία Τραμπ είναι αποτέλεσμα αυτής της πραγματικότητας. Είναι επίσης ενισχυτικό στοιχείο της. Ο Ντόναλντ Τραμπ διευκολύνει την εκδήλωση των χαμηλότερων ενστίκτων, απελευθερώνει τον ευτελέστερο δημόσιο λόγο και δίνει το ΟΚ σε μορφές συμπεριφοράς που δεν τιμούν τις ΗΠΑ. Η αντιπολίτευση δεν βρίσκεται στο ύψος των περιστάσεων: εμφανίζεται γελοιωδώς politically correct, σοσιαλίζουσα και μελοδραματική, χωρίς ρεαλιστικό πρόγραμμα. Όσο για το κίνημα Black Lives Matter εκφράζει τον αφρο-αμερικανικό εθνικισμό που δεν ωφελεί τους Αφρο-αμερικανούς: εμφανίζεται σαν να παραβιάζει ανοιχτές θύρες· κανείς δεν πιστεύει, και δεν πρέπει να του επιτρέπεται να πιστεύει, πως black lives don’t matter. Οι Αφρο-αμερικανοί βλέπουν σε τέτοιες δολοφονίες αναπαραστάσεις λιντσαρίσματος, αλλά μπορούμε να τις δούμε κι από μεγαλύτερη κι από καλύτερη απόσταση: τα εγκλήματα είναι εγκλήματα.”

“Ο φυλετικός ρατσισμός ίσως παίζει μικρότερο ρόλο από τον ταξικό: αν οδηγείς ένα σαραβαλάκι έχεις πολύ περισσότερες πιθανότητες να σε σταματήσει το περιπολικό και να σου κάνει τον βίο αβίωτο. Αν στην Ευρώπη θεωρείσαι αδικημένος ή ξεχασμένος του συστήματος, στις ΗΠΑ θεωρείσαι loser και φταις· είσαι ύποπτος για παράνομες πράξεις και θα τιμωρηθείς ακόμα και προτού τις εκτελέσεις. Η αμερικανική οπτική συνοψίζεται σε μια ιδέα περί τιμωρίας εμπνευσμένη από την Παλαιά Διαθήκη· και παρότι το τεκμήριο της αθωότητας έχει εισαχθεί στη νομοθεσία από το 1895, δεν ισχύει στον δημόσιο χώρο. Πολλά δεν ισχύουν και πολλά αίρονται σε στιγμές κρίσης: στην περίπτωση αυτή, και τούτες τις ημέρες, νομίζω ότι αίρεται η γενική αρχή της ειρηνικής διαμαρτυρίας και της αποφυγής εμπρησμών”.

Πηγή: Athens Voice

Στις 12 ανήλθαν οι προσαγωγές για τα επεισόδια έξω από την αμερικανική πρεσβεία

Hellasjournal - Newsletter


%d bloggers like this: