O David Hume. Photo via Facebook, @MrDavidHume

Οι «αρνητές» επιστήμονες και η Κλιματική Αλλαγή ως Θρησκεία: Το “φαινόμενο” και οι ακτιβιστές

Του Δρ. ΣΩΤΗΡΗ Ν. ΚΑΜΕΝΟΠΟΥΛΟΥ (*)

Η συνήθης πρακτική των υποστηρικτών της ανθρωπογενούς προέλευσης της αλλαγής του κλίματος χρησιμοποιεί τον όρο «αρνητές» για όσους αμφισβητούν τη συγκεκριμένη επιστημονική θεωρία. Στο αγγλικό λεξιλόγιο συναντάται ως «Climate Change denier».

Το φαινόμενο αυτό ξεκίνησε από το εξωτερικό και εισήχθη και στη χώρα μας – όπως όλες οι μόδες – ως κοινή πρακτική διάφορων ακτιβιστών.

Στην ελληνική γλώσσα ο όρος «αρνητής» σύμφωνα με το λεξικό Μπαμπινιώτη σημαίνει:

αρνητής (ο) [μτγν.], αρνήτρια (η) [1832] (αρνητριών) πρόσωπο που
αρνείται κάτι: ~ τής πατρίδας | τής θρησκείας | τής ιδεολογίας του |
τής αλήθειας ΣΥΝ. εξωμότης, προδότης

  • Ο όρος «αρνητής» παραπέμπει λοιπόν σε όσους αρνούνται θρησκευτικό δόγμα-θρησκεία ή κάποια ιδεολογία ή την πατρίδα τους. Οι ιδιότητες που αποδίδονται στο πρόσωπο-«αρνητή» είναι απίστευτα σκληρές: εξωμότης και προδότης.

Στη σύγχρονη εποχή, ο αγγλικός όρος «denier» ξεκίνησε να αναφέρεται σε όσους αμφισβητούσαν το Ολοκαύτωμα των Εβραίων. Εδώ φυσικά υπάρχει μία σημαντική διαφορά: το Ολοκαύτωμα των Εβραίων υπήρξε ως αναμφισβήτητο πραγματικό ιστορικό γεγονός, ενώ η άποψη ότι ο άνθρωπος συμβάλλει στην αλλαγή του κλίματος αμφισβητείται από αρκετούς επιστήμονες και παραμένει επιστημονική θεωρία και όχι ιστορικό γεγονός.

  • Γι’αυτό άλλωστε, ορισμένοι επιστήμονες οι οποίοι υποστηρίζουν την άποψη της ανθρωπογενούς αλλαγής του κλίματος αντιδρούν στη χρήση του όρου «denier» καθώς αυτός είναι αποπροσανατολιστικός. Σύμφωνα με τους ίδιους επιστήμονες, η χρήση του όρου «denier» κάνει περισσότερο κακό, παρά καλό στην προσπάθεια για τη μείωση εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα κλπ. Με λίγα λόγια, γυρνά μπούμερανγκ στον περιβαλλοντικό ακτιβισμό, στους ακτιβιστές και στους ιστότοπους που φιλοξενούν τις απόψεις τους…

Παρατηρώντας κανείς ιστορικά την τάση χρήσης του αγγλικού όρου «denier» μεταξύ των ετών 1711-2008 παρατηρεί ορισμένα ενδιαφέροντα έτη (Εικόνα 1).

Εικόνα 1. Χρήση του όρου «αρνητής» («denier») στο αγγλικό λεξιλόγιο, 1708-2008 – (Πηγή: https://www.collinsdictionary.com/dictionary/english/denier)

Από την Εικόνα 1 διαπιστώνεται ότι η τάση χρήσης της λέξης «denier» ξεκινά πτωτικά το 1711, έχει μία κορύφωση το 1748, και μία ακόμη κορύφωση το 1778. Υπάρχει και μία μικρότερη κορύφωση το 1964.

Αναζητώντας κανείς τί πραγματικά συνέβη μεταξύ των ετών 1711 και 1778 συναντά έναν ενδιαφέροντα Σκωτσέζο φιλόσοφο, εκπρόσωπο του Σκωτσέζικου Διαφωτισμού: τον David Hume (προφέρεται: Ντέϊβιντ Χιούμ). Ο Hume γεννήθηκε το 1711 και πέθανε το 1776. Ο Hume υπήρξε στενός φίλος του Adam Smith. O Adam Smith, ο υποστηρικτής της ελεύθερης αγοράς, επηρεάστηκε από τον Hume.

Ο David Hume. Πηγή φωτογραφίας: wikipedia.org

Για να ειπωθεί με ορθά πολιτικό τρόπο, ο Hume υπήρξε αυτό που θα λέγαμε «όχι φιλικός προς τις θρησκείες». Δεν ήταν «θεϊστής».

  • Οι σύγχρονοι αντίπαλοί του τον θεωρούσαν επικίνδυνο, καταστροφικό και σκεπτικιστή. Ακόμη και σήμερα, ορισμένοι τον θεωρούν αντιχριστιανό! Ο Hume ήταν αρνητής των θρησκειών. Το έτος 1748 ο Hume εξέδωσε το βιβλίο του «An Enquiry Concerning Human Understanding» το οποίο αμφισβητούσε τις θρησκείες (και τον χριστιανισμό). Ο ίδιος είχε παραδεχτεί ότι είχε ελάχιστους εχθρούς μεταξύ αυτών και τους Χριστιανούς: «…I have no enemies; except, indeed, all the Whigs, all the Tories, and all the Christians….». Ήταν η εποχή του Διαφωτισμού και η Εκκλησία αντιστεκόταν σκληρά στην Επιστήμη. Το 1778, δύο χρόνια μετά το θάνατό του, εκδίδεται το πόνημά του «The History of England: The process of English Liberty».

Έχει ξανα-αναφερθεί ότι η θεωρία της ανθρωπογενούς αλλαγής του κλίματος έχει τα χαρακτηριστικά-συστατικά ενός τυπικού θρησκευτικού δόγματος: πίστη, λατρεία, ιερό φόβο, και ήθος.

  • Πίστη: η πίστη στο δόγμα ότι ο άνθρωπος είναι ένοχος – όπως ο Αδάμ και η Εύα στο προπατορικό αμάρτημα – για την καταστροφή του κλίματος. Υπάρχει μία μόνο Πίστη και αυτή μόνο περιγράφει τη μοναδική Αλήθεια. Δεν υπάρχει άλλη Αλήθεια. Όλοι αυτήν πιστεύουν και κανείς δεν τολμά να την αμφισβητήσει.
  • Λατρεία: λατρεία στη φύση και σε ότι είναι μη-ανθρώπινο.
  • Ιερός φόβος: ιερός φόβος στην υπέρτατη Φύση. Στις θρησκείες υπάρχει ο φόβος της τιμωρίας του Θεού. «Η Φύση μας τιμωρεί»…
  • Ήθος: αποτελεί στάση ζωής, συμπεριφοράς. Ο τρόπος ζωής είναι απόλυτα οριοθετημένος (π.χ. κίνημα Flight Shame: «Μη ταξιδεύετε με αεροπλάνα»)

Γιατί αναφέρονται όλα τα παραπάνω;

Η έξαρση στη χρήση της λέξης «denier» στο αγγλικό λεξιλόγιο την περίοδο του Διαφωτισμού ίσως σχετίζεται με τις επιθέσεις που δεχόταν ο διαφωτιστής Hume από διάφορους θρησκευτικούς κύκλους. Στη σύγχρονη εποχή, δεν είναι ίσως καθόλου τυχαίο το γεγονός ότι οι υποστηρικτές της ανθρωπογενούς αλλαγής του κλίματος χρησιμοποιούν τον ίδιο ακριβώς όρο («αρνητές» – «deniers») για τους σκεπτικιστές επιστήμονες οι οποίοι τολμούν να αμφισβητήσουν τη θεωρία τους. Ορισμένοι μάλιστα υποστηρικτές της ανθρωπογενούς θεωρίας της αλλαγής του κλίματος έχουν φτάσει στο σημείο να υποστηρίζουν ότι το 97% των επιστημόνων εγκρίνει-πιστεύει-υποστηρίζει τη θεωρία της ανθρωπογενούς αλλαγής του κλίματος: αυτό αποτελεί το ποιοτικό χαρακτηριστικό της απόλυτης, μίας και μοναδικής θρησκευτικής Αλήθειας. Όταν το 97% υποστηρίζει μία άποψη, αυτή καθίσταται δογματικά η μία και μοναδική θρησκευτική Αλήθεια  (το νούμερο 97% αμφισβητείται έντονα από πολύ μεγάλη μερίδα επιστημόνων οποίοι θεωρούν από την πλευρά τους ότι αυτό το επιχείρημα δεν ευσταθεί-έχει καταρριφθεί).

Η επιστήμη δεν είναι θρησκευτικό δόγμα (εκτός και αν ορισμένοι σκέφτονται να υποκαταστήσουν τις διάφορες θρησκείες με μία και μοναδική θρησκεία).

Η Επιστήμη είναι Αμφισβήτηση (το «Α» με κεφαλαίο).

  • Οι Επιστήμονες οφείλουν να αμφισβητούν τα πάντα. Οι Επιστήμονες δεν είναι «αρνητές». Το «πίστευε και μη ερεύνα» διάφορων θρησκειών δεν υπάρχει στην Επιστήμη. Στην Επιστήμη δεν υπάρχουν άπιστοι και πιστοί. Αυτά είναι άκρως επικίνδυνα πράγματα…

Καλό είναι τα παραπάνω να γίνουν κατανοητά από όλες τις πλευρές, ειδάλλως θα ζήσουμε καταστάσεις Βαϊμάρης. H χώρα μας έζησε έναν καταστροφικό εμφύλιο. Δεν χρειαζόμαστε άλλους «ξενόφερτους» μοδάτους-trendy εμφύλιους χάριν κάποιων επιχειρηματικών-γεωπολιτικών συμφερόντων. 

ΥΓ. Απέμεινε το έτος 1964. Τί συνέβη το έτος 1964 και υπήρξε ακόμη μία (μικρότερη μεν) κορύφωση στη χρήση της αγγλικής λέξης «denier»; Δύο σημαντικά κοσμοϊστορικά πολιτικά γεγονότα: ο αμερικανός Προέδρος Lyndon Johnson υπέγραψε το προεδρικό Διάταγμα σύμφωνα με το οποίο θεωρούταν αδίκημα οι φυλετικές διακρίσεις (Civil Right Act of 1964). Το δεύτερο κοσμοϊστορικό γεγονός του 1964 ήταν η απονομή του Βραβείου Νόμπελ στον Μάρτιν Λούθερ Κινγκ…να συνδυάζεται άραγε η έξαρση το 1964 στη χρήση της λέξης «denier» λόγω εκείνων των πολιτικών γεγονότων; Ίσως ναι, ίσως όχι. Η καθεμία/ο καθένας ας βγάλει τα συμπεράσματά της/του. 

ΥΓ 2. Πρόσφατα δημοσιεύματα του ευρωπαϊκού τύπου φέρουν τη Γαλλία να έχει αποφασίσει την επιβολή πράσινου – κατά κεφαλήν – φόρου σε όλες τις πτήσεις από τη Γαλλία προς το εξωτερικό. Το ύψος του φόρου θα ανέρχεται μέχρι το ποσό των 18 ευρώ/εισιτήριο. Υπάρχουν τέσσερα ενδιαφέροντα σημεία στο συγκεκριμένο αντιφιλελεύθερο μέτρο (εφόσον υλοποιηθεί):

  1. 1. Πιθανώς θα υπάρξουν αρνητικές επιπτώσεις στον τουρισμό της Ελλάδας και σε όλες τις Ευρωπαϊκές νησιωτικές Περιφέρειες (το 2017 επισκέφθηκαν την Ελλάδα περισσότεροι από 2 εκατομμύρια Γάλλοι τουρίστες). Ας το προσέξουν αυτό οι Έλληνες και Κύπριοι ξενοδόχοι.
  2. 2. Το μέτρο αυτό αντίκειται του ελεύθερου Ευρωπαϊκού ανταγωνισμού καθώς αποτελεί έμμεσο προστατευτισμό προς όφελος του εσωτερικού τουρισμού της Γαλλίας.
  3. 3. Το μέτρο αυτό αποσκοπεί στην αύξηση της χρήσης των τραίνων σε βάρος των αεροπλάνων. Αυτό πιθανώς συνδέεται με την ακτιβιστική δράση της ανήλικης Σουηδής η οποία στο παρελθόν φέρεται να υποστήριξε τη χρήση της πυρηνικής ενέργειας ως λύση για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής.
  4. 4. Το μέτρο αυτό έχει έντονο άρωμα θρησκείας καθώς θυμίζει τα Παπικά συγχωροχάρτια για την άφεση των αμαρτιών. Όποιος/α πληρώνει συγχωρείται το περιβαλλοντικό προπατορικό του/της αμάρτημα. Πρόκειται για πράσινα συγχωροχάρτια.

(*) Ο Σωτήρης Καμενόπουλος είναι PhD Σχολής Μηχανικών Ορυκτών Πόρων Πολυτεχνείου Κρήτης

  • Τα σχόλια που δημοσιεύονται στην ιστοσελίδα μας εκφράζουν απαραίτητα τους συγγραφείς. Η ιστοσελίδα μας δεν λογοκρίνει τις γνώμες κανενός.

Κλιματική Αλλαγή, τουρισμός, πυρηνική ενέργεια, ακτιβισμός: Καραμέλα δια πάσα νόσο και …ανοησία

Be the first to comment on "Οι «αρνητές» επιστήμονες και η Κλιματική Αλλαγή ως Θρησκεία: Το “φαινόμενο” και οι ακτιβιστές"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*