Στιγμιότυπο από την απονομή των βραβείων του Διεθνούς Διαγωνισμού του Μουσείου Τυπογραφίας. Photo via AΠΕ-ΜΠΕ
Με το βλέμμα στην ανάγκη προστασίας του περιβάλλοντος, του πλανήτη, και την ανάγκη άμεσων δράσεων αντιμετώπισης της κλιματικής αλλαγής, χίλιοι επτά γραφίστες από όλο τον κόσμο, ανταποκρίθηκαν στο κάλεσμα του Μουσείου Τυπογραφίας Γιάννη και Ελένης Γαρεδάκη και συμμετείχαν στον διαγωνισμό θεσμό του μουσείου με θέμα «Ο πλανήτης γη στο οικολογικό σταυροδρόμι».
Πρόκειται για τον 7ο Διεθνή Διαγωνισμό Αφίσας, ο οποίος υποστηρίχτηκε για ακόμη μία χρονιά από την τοπική κοινωνία των Χανίων, της Κρήτης, την περιφερειακή αυτοδιοίκηση, τον πολιτικό κόσμο και νέους, οι οποίοι αντιλαμβάνονται και συμμετέχουν στις προσπάθειες που γίνονται για οικολογικά και περιβαλλοντικά θέματα, ειδικά όταν πρόκειται από φορείς, όπως το Μουσείο Τυπογραφίας της Κρήτης στα Χανιά, που αποτελεί κατά κοινή μαρτυρία, τον συνδετικό κρίκο μεταξύ των νέων ανθρώπων και όλων όσων έχουν ταχθεί να υπερασπίζονται οι άνθρωποι, από το χθες μέχρι την επίτευξη των στόχων τους στο σήμερα και για το αύριο.
Στην κριτική επιτροπή βρέθηκαν οι Γιάννης Φίλης πρώην πρύτανης του Πολυτεχνείου Κρήτης, Γιάννης Μαρκαντωνάκης εικαστικός και ο λιθογράφος τυπογράφος Αντώνης Παπαντωνόπουλος.
Ο διευθυντής της εφημερίδας Χανιώτικα Νέα και μέλος του διοικητικού συμβουλίου του Μουσείου Τυπογραφίας Παρασκευάς Περάκης μιλώντας στο ΑΠΕ – ΜΠΕ εξέφρασε τις ευχαριστίες του προς όλους όσους έχουν υποστηρίξει τόσα χρόνια, τον διεθνή διαγωνισμό αφίσας και το Μουσείο Τυπογραφίας, καθώς και την πεποίθηση του, πως:
«…μέσω της τέχνης, του πολιτισμού, των νέων και δημιουργικών ανθρώπων, οι κοινωνίες είναι ικανές να σταθούν όρθιες, να διεκδικήσουν την αλήθεια και τον σεβασμό σε όλα όσα αφορούν στις ανθρώπινες αξίες και τον σεβασμό στον πλανήτη γη, που μας επιτρέπει όπως χαρακτηριστικά είπε, να τον κατοικούμε».
Ο κ. Περάκης μιλώντας στο ΑΠΕ – ΜΠΕ έκανε λόγο επίσης, για την ανάγκη να δοθούν κίνητρα και να αναδειχθούν δυνάμεις «…που θα ενισχύσουν τους νέους ανθρώπους, στο να είναι πιο αισιόδοξοι πιο δημιουργικοί και θα τους καταστήσουν υπέρμαχους για έναν κόσμο που τους αξίζει, σε έναν πλανήτη προστατευμένο και ασφαλή. Μάλιστα, ο περιφερειακός τύπος οφείλει να είναι κοινωνός αυτού του μηνύματος».
Σύμφωνα με την ιστορικό τέχνης, μουσειολόγο, διευθύντρια του Μουσείου Τυπογραφίας Μυρτώ Κοντομιτάκη ο διεθνής διαγωνισμός αφίσας, ξεκίνησε το 2014, «…στην αρχή οι συμμετέχοντες ήταν γύρω στους 250, οι πρώτοι συμμετέχοντες από όλον τον κόσμο.
Έκτοτε κάθε χρόνο, με μοναδικές εξαιρέσεις τα δυο-τρία χρόνια της αναστάτωσης με τους περιορισμούς λόγω του κορωναϊού, διοργανώνεται σταθερά και αποτελεί θεσμό, με όλο και μεγαλύτερο αριθμό συμμετεχόντων.
Φέτος ξεπεράσαμε τις χίλιες προτάσεις και οι χώρες από όπου προέρχονται ξεπερνάνε τις 60.
Κάθε χρόνο, μια νέα επιτροπή κύρους, επιλέγει τις καλύτερες αφίσες προς έκθεση στο αμφιθέατρό του Μουσείου Τυπογραφίας για τουλάχιστον έναν χρόνο και στην τελετή απονομής αποκαλύπτονται οι τρεις νικητές, με χρηματικά έπαθλα.
Υπάρχει και το 4ο βραβείο του κοινού, όπου ψηφίζουν οι παρευρισκόμενοι την αφίσα της προτίμησής τους».
Ο εικαστικός Γιάννης Μαρκαντωνάκης στην εκδήλωση απονομής των βραβείων του 7ου Διεθνή Διαγωνισμού, δήλωσε ενθουσιασμένος από την ανταπόκριση πολλών νέων Ελλήνων στο γραφιστικό καλλιτεχνικό εγχείρημα με τα τόσο σημαντικά μηνύματα για την οικολογία και το περιβάλλον.
«Είμεθα όλοι εντός του μέλλοντος μας. Όταν τραγουδάμε, τραγουδάμε εμπρός στους εκφραστικούς πίνακες των ζωγράφων, όταν σκύβουμε εμπρός στα χνάρια μιας καμένης πόλεως, όταν προσεταιριζόμεθα την ψιχάλα του ρίγους, είμεθα όλοι εντός του μέλλοντος μας, για ό,τι και αν επιδιώξουμε, δεν είναι δυνατόν να πούμε όχι, να πούμε ναι, χωρίς το μέλλον του προορισμού μας…», ανέφερε ο κ. Μαρκαντωνάκης επισημαίνοντας ότι:
«Το απόσπασμα αυτό, προφητικό, ανησυχητικό, δυστοπικό αλλά ταυτόχρονα αισιόδοξο από το “Κλωστήριον νυκτερινής ανάπαυλας” του κορυφαίου υπερρεαλιστή ποιητή μας, Ανδρέα Εμπειρίκου, “Υψικάμινος” 1935, με βρίσκει εδώ και μια δεκαετία να ταυτίζομαι με το αγωνιώδες υπερπεριεχόμενο του, ακόμα και τώρα που το εγγύς μέλλον μου είναι αβέβαιο».
Ο λιθογράφος και τυπογράφος Αντώνης Παπαντωνόπουλος, συνεργάτης του Μουσείου Τυπογραφίας, έχοντας βοηθήσει στην εύρεση εκθεμάτων αλλά και στην τεκμηρίωση και δημιουργός της μόνιμης έκθεσης με θέμα «Η ιστορία της Γραφής και των Γραφικών Τεχνών» που φιλοξενείται στο Μουσείο, ανέφερε πως:
«Οι 1.000 και πλέον αφίσες που έφτασαν στα Χανιά από όλες τις ηπείρους της γης, δεν φανερώνουν μόνο το κύρος και το εκτόπισμα του Μουσείου τυπογραφίας αλλά και το ενδιαφέρον καθώς και τον προβληματισμό που συνοδεύει τις ανησυχίες των νέων ανθρώπων, οι οποίοι δημιουργούν τα καινούργια πράγματα και μας προσγειώνουν με τις αλήθειες τους, στην πραγματικότητα».
Από την πλευρά του ο πανεπιστημιακός Γιάννης Φίλης, σχετικά με την επικαιρότητα του θέματος του διαγωνισμού είπε ότι:
«Αν και η επιστήμη είναι σαφής, η ανθρώπινη δραστηριότητα και η επιδίωξη του εφήμερου κέρδους καταστρέφουν το σπίτι μας». Στην τελετή της απονομής των βραβείων παραβρέθηκε ο περιφερειάρχης Κρήτης Σταύρος Αρναουτάκης ο οποίος αναφέρθηκε στην υπερτοπική εμβέλεια του Μουσείου Τυπογραφίας, υπογραμμίζοντας πως όλοι οι τοπικοί φορείς θα πρέπει να το στηρίξουν.
Για την κοινή διαπίστωση του προβλήματος που αφορά στην Κλιματική Κρίση αναφέρθηκε η πρόεδρος του Δικτύου για τη Μεταρρύθμιση στην Ελλάδα και την Ευρώπη, Άννα Διαμαντοπούλου τονίζοντας πως:
«Πρόκειται για πρόβλημα με διεθνή χαρακτήρα και είναι σημαντικό να βρεθούν, εκείνοι που θα δώσουν τις λύσεις».
Στον φετινό διαγωνισμό αφίσας, ο οποίος διεξήχθη σε μια εποχή κορύφωσης της κλιματικής κρίσης και το μήνυμα της περιβαλλοντικής αφύπνισης απαιτείται να φτάσει στους περισσότερους δυνατούς παραλήπτες, όπως επισημαίνουν οι άνθρωποι του Μουσείου Τυπογραφίας:
«Η αφίσα ως “πομπός” διαδραματίζει τον δικό της ρόλο σε αυτή την πανανθρώπινη προσπάθεια σωτηρίας του πλανήτη».
Το Α ́βραβείο με έπαθλο 2.000 ευρώ απονεμήθηκε στον Τζαχόρας Επς από τις Η.Π.Α, το Β ́βραβείο με έπαθλο 1.500 ευρώ στην Ελληνίδα Εβελίνα Σερέτη και το Γ ́βραβείο με έπαθλο 1.000 ευρώ στον Ελβετό Αντρέας Στέτλερ.
Οι παριστάμενοι στην εκδήλωση παρουσίασης των έργων και ανακοίνωσης των νικητών ψήφισαν για το βραβείο κοινού, το οποίο τελικά απέσπασε ο Κωνσταντίν Μικχαήλωφ από την Κύπρο, ενώ ο Γαβριήλ Νύκταρης από το Ρέθυμνο τιμήθηκε με ένα βραβείο – έργο που δημιούργησε ο Χανιώτης γλύπτης Γιάννης Μαρκαντωνάκης, και αφορούσε στη χρήση ανακυκλώσιμων υλικών στην αφίσα του.
Το Μουσείο Τυπογραφίας Γιάννη και Ελένης Γαρεδάκη είναι το πρώτο στην Ελλάδα Μουσείο, αφιερωμένο εξολοκλήρου στην Τυπογραφία, την τέχνη που άλλαξε την ροή της ιστορίας, το οποίο διαθέτει δύο μεγάλες πτέρυγες και τρεις επιμέρους αίθουσες που καλύπτουν συνολική έκταση περίπου 1.200 τ.μ.
Πρόκειται για ιδέα, όνειρο και δημιουργία του Γιάννη Γαρεδάκη, ιδρυτή της εφημερίδας «Χανιώτικα Νέα», με ένθερμο συνοδοιπόρο στην προσπάθεια αυτή τη σύζυγό του Ελένη.
Πρόκειται για μία κατά κοινή ομολογία, εστία πολιτισμού και γραμμάτων, που εγκαινιάστηκε το 2005 και στους χώρους της, φιλοξενούνται συνέδρια, παρουσιάσεις βιβλίων, θεατρικές παραστάσεις, μουσικές εκδηλώσεις κ.α.
Κάθε χρόνο διοργανώνει τον διεθνή διαγωνισμό αφίσας για την Τυπογραφία. Το 2012 προστέθηκε σε αυτό νέα πτέρυγα.
Το 2015 οπότε και συμπλήρωσε 10 χρόνια λειτουργίας, εγκαινίασε μία ακόμα αίθουσα με σπάνιες εκδόσεις, γκραβούρες, ξυλογραφίες κλπ. που συνδέουν Τυπογραφία με την τοπική ιστορία της Κρήτης.
Το 2016 ήταν υποψήφιο για το βραβείο «Ευρωπαϊκό Μουσείο της Χρονιάς 2016», European Museum of the Year Award (EMYA 2016) που απονέμεται από το Φόρουμ των Ευρωπαϊκών Μουσείων (European Museum Forum – EMF) και τελεί υπό την αιγίδα του Συμβουλίου της Ευρώπης, ενώ το 2017 βραβεύτηκε από την Ένωση Γραφιστών Ελλάδας για την Πολιτιστική του Προσφορά.
Το Μουσείο Τυπογραφίας είναι σημείο αναφοράς, γνώσης και έρευνας για μαθητές, νέους, φοιτητές και δημοσιογράφους, ενώ μέσα από την ξενάγηση «αφηγείται» διαδραστικά, (συμμετοχή επισκεπτών, σχετικά βίντεο) πώς ξεκίνησε και πώς αναπτύχθηκε η σπουδαιότερη – ίσως- εφεύρεση του ανθρώπου, η Τυπογραφία.
Κατά τη διάρκεια της ξενάγησης μάλιστα, μικροί και μεγάλοι επισκέπτες έχουν την ευκαιρία να τυπώσουν στα παλιά πιεστήρια και να ανακαλύψουν ένα ξεχασμένο αυτονόητο: τον κόπο και την ανθρώπινη ευφυΐα που βρίσκονται πίσω από κάθε τυπωμένο κείμενο.
Το Μουσείο είναι μέλος του Ευρωπαϊκού Συνδέσμου Μουσείων Τυπογραφίας (Association of European Printing Museums), του Παγκόσμιου Συνδέσμου Μουσείων Τυπογραφίας (International Association of Printing Museums) και της Ευρωπαϊκής Διαδρομής Βιομηχανικής Κληρονομιάς του Συμβουλίου της Ευρώπης (European Route of Industrial Heritage).
Mε πληροφορίες μέσω ΑΠΕ-ΜΠΕ
Ρέθυμνο, Ελλάδα
Ακολουθήστε τη HELLAS JOURNAL στη NEWS GOOGLEΥπό τους ήχους τραγουδιού των Metallica ορκίσθηκε ο νέος δήμαρχος του Πόρτσμουθ της Αγγλίας