“Στον θρόνο του Ξέρξη” – Στις Κάννες η μικρού μήκους ταινία της Εύης Καλογηροπούλου με τον Γιώργο Μαζωνάκη

Πρωταγωνιστής στην ταινία της Καλογηροπούλου ο δημοφιλής τραγουδιστής Γιώργος Μαζωνάκης. Photo via [email protected]




Η μικρού μήκους ταινία «Στον θρόνο του Ξέρξη» της Εύης Καλογηροπούλου θα συμμετάσχει στην Εβδομάδα Κριτικής (Semaine de la Critique), διευρύνοντας την ελληνική συμμετοχή στη φετινή διοργάνωση των Καννών, όπως ανακοινώθηκε πριν από λίγο.

Για δεύτερη συνεχή χρονιά η ελληνική ταινία μικρού μήκους διεκδικεί βραβείο στην Εβδομάδα Κριτικής.

  • Πέρυσι, η μικρού μήκους «Brutalia, εργάσιμες μέρες» του Μανώλη Μαυρή κέρδισε το βραβείο του σημαντικού αυτού παράλληλου προγράμματος του φεστιβάλ των Καννών.

Την Εύη Καλογεροπούλου, την παραγωγό Αμάντα Λιβανού (Neda Film) και τους άλλους συντελεστές της ταινίας συγχαίρει σε ανακοίνωση του το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου:

«Η συμμετοχή τους στο διαγωνιστικό πρόγραμμα της Εβδομάδας Κριτικής επιβεβαιώνει περίτρανα για άλλη μια φορά τους δεσμούς που έχουν δημιουργήσει η ελληνική ταινία μικρού μήκους και οι δημιουργοί της, οι εγγυητές του μέλλοντος της κινηματογραφίας μας, με το κορυφαίο κινηματογραφικό φεστιβάλ του κόσμου. Οι Κάννες τον ερχόμενο Μάη θα έχουν ζωηρό ελληνικό χρώμα χάρη στους δημιουργούς μας αλλά και τους παραγωγούς μας, που συμμετέχουν ως συμπαραγωγοί σε κορυφαίες διεθνείς παραγωγές του επίσημου διαγωνιστικού προγράμματος. Το ΕΚΚ θα βρεθεί δίπλα τους αξιοποιώντας την πλούσια παράδοση και εμπειρία του στη διεθνή προβολή και προώθηση της ελληνικής κινηματογραφίας».

Tι είναι ο Θρόνος του Ξέρξη;

Στην εργασιακή δυστοπία των ναυπηγείων του Περάματος, η χρόνια απαγόρευση της σωματικής επαφής έχει μετατρέψει τις ανθρώπινες αλληλεπιδράσεις σε απόκοσμες προσομοιώσεις ενός καταπνιγμένου αισθησιασμού που υπερβαίνει τα ετεροκανονικά στερεότυπα της επιθυμίας. Με την υπόνοια ύπαρξης ενός πανταχού παρόντος, αλλά αόρατου ελεγκτικού μηχανισμού, ακολουθείται η αφήγηση του Γιώργου, του παλαιότερου εργάτη και υπεύθυνου στο ναυπηγείο, μέσα από την οποία σκιαγραφούνται οι ανθρώπινες σχέσεις, όπως αυτές διαμορφώνονται σε μια οργουελιανή καθημερινότητα όπου το οπτικό υποτάσσει το συγκινησιακό. Ο Γιώργος, μία φορά τον μήνα, κάνει τη διαδρομή από το Πέραμα στη Σαλαμίνα απέναντι. Τόσο ο ίδιος όσο και οι νέοι εργάτες κοιτάζουν μία το βουνό του Περάματος και μία απέναντι, χωρίς να ξέρουν τι να περιμένουν ή τι θα πρέπει να κάνουν.

Στον Θρόνο του Ξέρξη. Μία από τις κορυφές του όρους Αιγάλεω που ανήκουν στον Δήμο Περάματος, ο οποίος στην αρχαιότητα ονομαζόταν Αμφιάλη, θεωρείται πως ήταν το σημείο από το οποίο ο Ξέρξης παρακολούθησε τη συντριβή του στόλου των Περσών στη Ναυμαχία της Σαλαμίνας, το 480 π.Χ. Η κορυφή αυτή αποκαλείται από τους κατοίκους της περιοχής «Θρόνος του Ξέρξη». Σαν να βρίσκεται στην ίδια θέση, η Καλογηροπούλου παρακολουθεί από απόσταση τους ήρωές της. Τους τοποθετεί «στον θρόνο» που ορίζει ο μικρόκοσμος του καθενός –είτε αυτός είναι μια βαριά αυτοματοποιημένη μηχανή είτε μια μεταλλική σκαλωσιά–, όλοι τους έγκλειστοι και παρατηρητές ενός δυστοπικού σύμπαντος και μιας ζοφερής τελετουργίας που καταστέλλει την ανθρώπινη επιθυμία.

Στην ταινία της, η Καλογηροπούλου επιλέγει να μιλήσει για το ανθρώπινο σώμα, την ομορφιά, το μάταιο της εργασίας, τις συνθήκες μιας παρανοϊκής παρακολούθησης, αλλά και ταυτόχρονα για το αίμα και τον αποχωρισμό, το φύλο, τη σεξουαλική επιθυμία και τα όριά της.

Ο ρόλος του Γιώργου Mαζωνάκη εμφανίζεται αντίστοιχα αινιγματικός και αυτοβιογραφικός. Αινιγματικός, ως προς το αν είναι άνθρωπος ή μηχανή. Από πού προέρχεται και γιατί μπορεί τελικά να σπάσει έναν τόσο βαθιά ριζωμένο κανόνα καταστολής; Τι είδους είναι ο ερωτισμός που αποπνέει; Και αυτοβιογραφικός, καθώς ο Έλληνας ερμηνευτής επιστρέφει στο Πέραμα και στον τόπο εργασίας του πατέρα του.

Η πρώτη εκδοχή της ταινίας της Καλογηροπούλου είχε τον τίτλο «Ανήκω σε μένα», ένα έργο σε καλλιτεχνική επιμέλεια της Αφροδίτης Παναγιωτάκου, Διευθύντριας Πολιτισμού του Ιδρύματος Ωνάση, και σε ανάθεση του φεστιβάλ “You and AI: Through the Algorithmic Lens” που οργάνωσε η Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση στο Πεδίον του Άρεως (24.06-25.07.21), με μια θεματική που εστίαζε στον αλγόριθμο και στην τεχνητή νοημοσύνη, στη δημιουργικότητα και στην ηθική. Τα γυρίσματα της ταινίας πραγματοποιήθηκαν στα Ελληνικά Ναυπηγεία ΑΕ στο Πέραμα, τον Ιούνιο του 2021.

Mε πληροφορίες από eculture.gr/ΑΠΕ – ΜΠΕ

 

Οι ανθισμένες ροδακινιές της Ημαθίας ταξιδεύουν σε διεθνή φεστιβάλ μέσω μίας ταινίας μικρού μήκους

 

Η εικαστική καλλιτέχνις και σκηνοθέτις Ε. Καλογηροπούλου έχει συνδέσει την κινηματογραφική της καριέρα με το φεστιβάλ των Καννών. Συγκεκριμένα, το 2020 η μικρού μήκους ταινίας της «Motorway 65» είχε συμμετάσχει στο επίσημο πρόγραμμα του φεστιβάλ διεκδικώντας Χρυσό Φοίνικα. Πέρυσι, το δικό της «Cora», υπό ανάπτυξη μεγάλου μήκους κινηματογραφικό σχέδιο, ενταγμένο σε χρηματοδοτικό πρόγραμμα του ΕΚΚ, βραβεύτηκε στο L’ Atelier της Cinefondation των Καννών.

 

 

Η ταινία «Στον θρόνο του Ξέρξη» βασίζεται στο video-art «Ανήκω σε μένα» της Ε. Καλογηροπούλου. Το βλέμμα της, όπως στο «Motorway 65» έτσι και εδώ, είναι στραμμένο σε άκρες του ευρύτερου αστικού αθηναϊκού τοπίου και στη ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη του Περάματος -στη θάλασσα όπου ο Ξέρξης έχασε τον στόλο του- που φαντάζει σαν δυστοπικό σκηνικό σημερινών αποξενωμένων ανθρώπων. Πρωταγωνιστής της ταινίας είναι ο γνωστός τραγουδιστής Γιώργος Μαζωνάκης. Curatorial direction: Αφροδίτη Παναγιωτάκου. Το σενάριο είναι του Γιώργου Τελτζίδη, η διεύθυνση φωτογραφίας του Evan Μαραγκουδάκη, το μοντάζ του Γιώργου Ζαφείρη, η σκηνογραφία των Εβελίνα Δαρζέντα και Άννα Ζώτου. Η μουσική του Kid Moxie. Παραγωγή: Onnasis Culture.

Ακολουθήστε τη HELLAS JOURNAL στη NEWS GOOGLE

Hellasjournal - Newsletter


%d bloggers like this: