File Photo: Η κορυφαία βυζαντινολόγος Ελένη Γλύκατζη-Αρβελέρ ΑΠΕ-ΜΠΕ/ΒΑΣΙΛΗΣ ΑΣΒΕΣΤΟΠΟΥΛΟΣ
Η κορυφαία βυζαντινολόγος και πρώτη γυναίκα πρύτανης της Σορβόννης, Ελένη Γλύκατζη – Αρβελέρ, επανέρχεται μετά τον σάλο που προκάλεσε η δημοσιοποίηση της θεωρίας της ότι στη Βεργίνα είναι θαμμένος ο Μεγαλέξανδρος κι όχι ο Φίλιππος, τονίζει ότι «τα λέει» από το 2014 και υποστηρίζει με θέρμη η ταφή στην Αλεξάνδρεια ήταν μια συνωμοσία του Πτολεμαίου και ότι η μεταφορά της σορού στη Βεργίνα έγινε με μυστικότητα.
Σε συνέντευξή της στον Δημήτρη Δανίκα για την εφημερίδα «Πρώτο Θέμα» η διαπρεπής επιστήμονας φαίνεται πρόθυμη και όπως πάντα γλαφυρή στο να περιγράψει πού στηρίζει την επιχειρηματολογία της.
Στη συνέντευξη, η κυρία Αρβελέρ αναφέρει από το 2014 υποστηρίζει την άποψη ότι στον τάφο της Βεργίνας είναι θαμμένος ο Αλέξανδρος και εξηγεί:
«Όταν βρήκε τον τάφο ο Ανδρόνικος, τον χρονολόγησε στην εποχή που υπάρχουν τρεις αρχηγοί, τρεις βασιλιάδες: ο Φίλιππος Β’, ο Αλέξανδρος και ο Φίλιππος Γ’ ο Αρριδαίος. Οταν του είπα “βρε Ανδρόνικε, πώς είναι δυνατόν να υπάρχει αγαλμάτιο βασιλέως βασιλεύοντος μέσα στον τάφο;” (…) Μέσα στον τάφο του λεγόμενου Φιλίππου είχαν βρει το αγαλμάτιο του Αλεξάνδρου. Και του λέω: “Πώς γίνεται αυτό;”. Μου λέει: “Βρε Ελένη, ο Αλέξανδρος είναι θαμμένος στην Αλεξάνδρεια, οπότε τέλειωσε, έξω ο Αλέξανδρος, τον απέκλεισε». (…) Ε, άφησα κι εγώ αυτή την ιστορία και ασχολήθηκα με τα βυζαντινά μου».
Για την Αμφίπολη
«Mετά, όταν βρήκαν την Αμφίπολη, ψάχνανε εκεί τον Αλέξανδρο. Και λέω εγώ: “Αν είναι στην Αλεξάνδρεια, τι τον ζητάνε στην Αμφίπολη;”. Οπότε με δεχθήκανε και τους διασκέδασα λέγοντάς τους ότι στην Αμφίπολη θα βρούνε τη γοργόνα του Αλεξάνδρου, όχι τον Αλέξανδρο. Πέρασε καιρός και άρχισα να ψάχνω εγώ. Γιατί για να τον ζητάνε στην Αμφίπολη, δεν είναι στην Αλεξάνδρεια. Και είδα ότι τα κείμενα που μιλάνε για την Αλεξάνδρεια είναι αιώνες μετά τον θάνατο του Αλεξάνδρου. Ο Αλέξανδρος πέθανε το 323 π.Χ. και μέχρι να γίνει το μαυσωλείο τον βάζουν στη Μέμφιδα. Και μετά από αιώνες βγήκε ότι ήταν στην Αλεξάνδρεια. Λοιπόν, στην Αλεξάνδρεια βάλανε όποιον νεκρό θέλανε. Ενώ τη σορό του Αλεξάνδρου την πήρανε στη Μακεδονία, όπου ήταν βασιλιάς ο Φίλιππος ο Αρριδαίος και έγινε διακριτική ταφή, γιατί η γυναίκα του η Ευριδίκη ήταν εναντίον της Ολυμπιάδας. Δεν ήθελε να δει τον Αλέξανδρο να επισκιάζει τους πάντες».
«Μετά έπιασα τα ευρήματα. Ένα: Το αγαλμάτιο του Αλέξανδρου. Δύο: Στη ζωφόρο του τάφου, στη μέση, είναι στεφανηφόρος, έφιππος ο Αλέξανδρος – όλοι το δέχονται. Και στις γωνιές άνθρωποι οι οποίοι φοράνε καπέλα τα οποία είναι περσικά. Αρα είναι της εποχής που ήταν στην Περσία, βασιλεύων. Τρία: Βρήκαν οι Αμερικανοί αρχαιολόγοι ένα πτώμα που ήταν τραυματισμένο στην κνήμη και είπαν πως ήταν ο Φίλιππος Β’. Και γράψανε το “The lameness of King Philip II”, ότι ο Φίλιππος δεν μπορούσε να περπατήσει. Και τους είπαν οι Έλληνες: «Μόνο ο Φίλιππος είχε τραύμα στην κνήμη; Και άλλοι είχανε”. Τέσσερα: Ο Φίλιππος ήταν ψηλός, ενώ ο Αλέξανδρος ήταν μικρόσωμος. Ο θώρακας που βρήκαν δεν πάει στον μεγάλο, πάει στον μικρό. Πέντε: Ολα τα κτερίσματα ήταν πλούσια, χρυσά. Ενώ όταν έφυγε από τη Μακεδονία ο Αλέξανδρος το 334 π.Χ., χρωστούσε στον κόσμο λεφτά».
Η Ελένη Γλύκατζη Αρβελέρ επικαλείται τα γραπτά του Ονησίκριτου για να στηρίξει την άποψή της:
Είναι ο μόνος ιστορικός του οποίου τα έργα βρέθηκαν ακόμη και μιλάει για τα χρέη του Αλέξανδρου. Οι Μακεδόνες χρωστούσαν χρήματα, δεν μπορούσαν να έχουν χρυσά κτερίσματα».
–Δηλαδή, ο Αλέξανδρος πού σκοτώθηκε και πού τον πήγανε;, ερωτάται.
«Από τη Δαμασκό, τον φέρανε πίσω, τον πήγε στην Αίγυπτο ο Πτολεμαίος. Ώσπου να γίνει το μαυσωλείο περάσαν χρόνια».
-Και πώς συντηρούσαν το πτώμα;
«Το κάψανε, “κατά τρόπο ελληνικό”, μείνανε μόνο τα οστά του».
-Και μετά, κατά τη γνώμη σας, έφεραν τα οστά από την Αίγυπτο στη Μακεδονία.
«Ναι, στις Αιγές, και έκαναν διακριτική ταφή, όπως είπαμε, εξαιτίας της Ευριδίκης».
Οταν, τέλος ερωτάται τι απαντούσε ο Ανδρόνικος στη θεωρία της, αναφέρει: «Ότι ο Αλέξανδρος είναι θαμμένος στην Αλεξάνδρεια».
Πηγή: protothema.gr
Ακολουθήστε τη HELLAS JOURNAL στη NEWS GOOGLE