Αστυνομικοί οδηγούν τον ηθοποιό-σκηνοθέτη Δημήτρη Λιγνάδη κατά την έξοδό του μετά την κατάθεση στην 19η Τακτική Ανακρίτρια, στα δικαστήρια της Ευελπίδων, την Κυριακή 21 Φεβρουαρίου 2021. ΟΡΕΣΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΥ ΑΠΕ – ΜΠΕ
Ενώπιον των διαδικασιών της Δικαιοσύνης βρίσκεται πλέον ο ηθοποιός-σκηνοθέτης που τελεί υπό κράτηση για την κατηγορία του βιασμού κατά συρροή ενώ διευρύνεται από σήμερα η εισαγγελική έρευνα σε υποθέσεις σεξουαλικής βίας εντός του χώρου του θεάτρου. Πρόκειται για τον Δημήτρη Λιγνάδη.
Ο καλλιτέχνης που μέσω του συνηγόρου του έχει διαμηνύσει πως αρνείται την κατηγορία, θα λάβει, αύριο, αντίγραφο της δικογραφίας που έχει σχηματιστεί σε βάρος του έτσι ώστε να οργανώσει την άμυνα του έναντι των στοιχείων που περιλαμβάνονται στο κατηγορητήριο.
Σύμφωνα με πληροφορίες το “κατηγορώ” των εισαγγελέων που άσκησαν ποινική δίωξη σε βάρος του, εστιάζεται σε δύο πράξεις βιασμού ανηλίκων που έχουν τελεστεί το 2010 και το 2015.
Ο κατηγορούμενος την Τετάρτη το μεσημέρι θα αναπτύξει τις θέσεις του στην ανακρίτρια της υπόθεσης και θα ακολουθήσει ,μετά από διαδικασία που αναμένεται πολύωρη, η κρίση των δικαστικών αρχών για την ποινική μεταχείριση του κορυφαίου θεατρικού προσώπου για τις πράξεις που του καταλογίζονται σε βάρος ανηλίκων ή οριακά σεξουαλικά ενηλίκων, δηλαδή 15 ετών, παιδιών.
Η έκδοση εντάλματος σύλληψης σε βάρος του, που εκτιμάται πως κρίθηκε απαραίτητο από τις εισαγγελικές αρχές λόγω πιθανής συρροής περισσότερων από μία περιστάσεων που προβλέπει ο νόμος, φαίνεται πως θα έχει βαρύνουσα σημασία στην απόφαση που θα ληφθεί μετά την ολοκλήρωση της απολογίας του καλλιτέχνη.
Παράλληλα σήμερα έχει προγραμματιστεί μία σημαντική κατάθεση στους Εισαγγελείς που ερευνούν συνολικά τις καταγγελίες ηθοποιών και μη, για πράξεις εξουσιαστικής σεξουαλικής βίας πίσω από τις κουίντες .
Ο πρόεδρος του Σωματείου των Ηθοποιών Σπύρος Μπιμπίλας αναμένεται να καταθέσει στον Εισαγγελέα Κώστα Σπυρόπουλο σήμερα το πρωί . Ο κ. Μπιμπίλας έχει κληθεί να παραδώσει στον εισαγγελικό λειτουργό όσες καταγγελίες για σοβαρές πράξεις σεξουαλικής βίας έχει συλλέξει στο πλαίσιο της πειθαρχικής έρευνας που διενεργείται εντός του ΣΕΗ.
Μάλιστα ο εισαγγελικός λειτουργός φαίνεται να έχει ζητήσει από τον μάρτυρα και καταγγελίες που αφορούν τον ήδη κατηγορούμενο κορυφαίο του θεάτρου αλλά και όσες άλλες διαθέτει σε βάρος άλλων ηθοποιών.
Η κατάθεση και το υλικό που θα παραδώσει στον Εισαγγελέα ο κ. Μπιμπίλας, κρίνεται ιδιαίτερα σημαντική παράμετρος για την εξέλιξη της έρευνας όσον αφορά το αποκαλούμενο me too στον θεατρικό χώρο .
Στην ΓΑΔΑ επέστρεψε μετά τον εισαγγελέα ο Δημήτρης Λιγνάδης.
Ο τέως καλλιτεχνικός διευθυντής του του Εθνικού Θεάτρου με εντολή του εισαγγελέα θα κρατηθεί στην Ασφάλεια Αττικής, μέχρι την Τετάρτη στις 12 το μεσημέρι, οπότε και θα οδηγηθεί στον ανακριτή για απολογία, σχετικά με τις κατηγορίες σε βάρος του.
Τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά των πράξεων που αποδίδονται στον Δημήτρη Λιγνάδη και το ενδεχόμενο διάπραξης νέων αδικημάτων και όχι ο κίνδυνος διαφυγής του, οδήγησαν τις δικαστικές αρχές να δώσουν εντολή για την σύλληψη του.
Όπως φαίνεται να περιγράφεται στο ένταλμα σύλληψης που εκδόθηκε προχθες σε βάρος του μέχρι πρότινος επικεφαλής του Κρατικού Θεάτρου, οι Εισαγγελείς που ζήτησαν την έκδοση του εντάλματος σύλληψης από την αρμόδια ανακρίτρια αλλά και η ίδια η δικαστική λειτουργός, επικαλούνται μία βαρύτατη συρροή ειδικών περιστάσεων που κατά την κρίση τους, καθιστούν απαραίτητη την σύλληψη και κράτηση του κατηγορούμενου μέχρι την απολογία του.
Το ένταλμα σύμφωνα με πληροφορίες δεν επικαλείται κίνδυνο διαφυγής του κατηγορούμενου αλλά τον κίνδυνο διάπραξης νέων, μεγάλης απαξίας αδικημάτων, περιγράφοντας μια επιτήδεια και μεθοδευμένη εγκληματική δράση. Ένα modus operandi δηλαδή στην προπαρασκευή και εκτέλεση των πράξεων, αλλά και στην επιλογή θυμάτων, που κατά τις δικαστικές αρχές αναδεικνύει την βαρύτητα της κατηγορίας του βιασμού κατά συρροή που του αποδόθηκε.
Η ΣΥΓΚΛΟΝΙΣΤΙΚΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΤΟΥ ΔΕΚΑΠΕΝΤΑΧΡΟΝΟΥ ΧΡΗΣΤΟΥ (ΕΔΩ)
Στο ένταλμα αναφέρονται οκτώ λόγοι που αφορούν κυρίως τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της εγκληματικής δράσης που αποδίδεται στον ηθοποιό- σκηνοθέτη από πραγματικά περιστατικά, αλλά και το εξακολουθητικό της πράξης του βιασμού.
Σύμφωνα με πληροφορίες, στο ένταλμα σύλληψης αναφέρεται ότι σε βάρος του καλλιτέχνη συντρέχουν οι εξής προϋποθέσεις:
Οι σοβαρές ενδείξεις ενοχής για βιασμό κατά συρροή
Η ιδιαίτερα ευαίσθητη ηλικία των θυμάτων
Ο τρόπος δράσης με μεθοδική και συστηματική προσέγγιση καθώς και με
καλλιέργεια κλίματος εμπιστοσύνης
Η εκμετάλλευση της επαγγελματικής ιδιότητας του κατηγορουμένου
Η άσκηση βίας, καθώς από τα στοιχεία της δικογραφίας φαίνεται να οδηγούσε τα θύματα του σε κατάσταση αναισθησίας ή ανικανότητας
Η εμμονή και η εγκληματική ροπή για πολλά έτη, που διαφαίνεται.
Η επιλογή προσώπων από ευάλωτες κατηγορίες με παθόντες επί το πλείστον αλλοδαπούς ανήλικους και τέλος
Η ύπαρξη σοβαρών ενδείξεων ότι έχει σχεδιάσει παρόμοιες πράξεις σε βάρος ανηλίκων.
Ο κατηγορούμενος καλείται πλέον με την απολογία που θα δώσει την Τετάρτη το μεσημέρι ενώπιον της ανακρίτριας,να αντικρούσει τόσο την κατηγορία όσο και το νομικό σκεπτικό που οδήγησε στην σύλληψη του και ενδεχομένως τον φέρει αντιμέτωπο με την έκδοση εντάλματος προσωρινής κράτησης.
Το Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών (ΣΕΗ) εξέδωσε το βράδυ του Σαββάτου (20/2) ανακοίνωση σχετικά με την συνέντευξη Τύπου που παραχώρησε η υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού, Λίνα Μενδώνη την Παρασκευή 19 Φεβρουαρίου.
«Για όσα είδαμε και ακούσαμε χθες» τιτλοφορείται η ανακοίνωση, στην οποία οι ηθοποιοί κάνουν λόγο για «εκκωφαντική σιωπή» τριών εβδομάδων από πλευράς της πολιτικής ηγεσίας σε σχέση με τις καταγγελίες που έρχονται στη δημοσιότητα.
«Είδαμε την υπουργό χθες (19/2), να μιλά για “κράτος δικαίου” και σεβασμό στη Δικαιοσύνη και λίγες στιγμές μετά η ίδια να κατονομάζει τον πρώην διευθυντή του Εθνικού Θεάτρου, χαρακτηρίζοντάς τον “επικίνδυνο”, ενώ μόλις σήμερα εκδόθηκε ένταλμα σύλληψης (20/2). Να δηλώνει ευθαρσώς πως “από τη στιγμή που ξεκινούν οι φήμες, επαναλαμβάνω, οι φήμες για τον Λιγνάδη, τον πιέσαμε πολύ να μας πει αν είχε ο ίδιος κάποια σχέση με αυτές και αν ο ίδιος ήταν πίσω από αυτές τις φήμες”. Σε ποιο “κράτος δικαίου” και με ποια “θεσμική οδό” που η ίδια επικαλείται, η υπουργός – υποκαθιστώντας τον εισαγγελέα – παίρνει τηλέφωνα τον καταγγελλόμενο για να τον ανακρίνει η ίδια και δεν υποβάλει εξαρχής μηνυτήρια αναφορά στον εισαγγελέα; Με ποια λογική καλεί τον καταγγελλόμενο και όχι τα θύματα;» αναφέρει μεταξύ άλλων η ανακοίνωση του ΣΕΗ και καταλήγει:
«Δεν ξέρουμε αν η παραίτηση μιας υπουργού ή σύσσωμης της κυβέρνησης είναι αρκετή για να καθαρίσει η κοινωνία από τις αποκαλύψεις κυκλωμάτων που εμπλέκουν ακόμα και προσφυγόπουλα σε σεξουαλική εκμετάλλευση. Ξέρουμε όμως περίτρανα και αναντίρρητα πως, τη στιγμή αυτή, οι ηθοποιοί είμαστε μόνοι μας και αβοήθητοι. Και για αυτό, μόνοι μας, αλληλέγγυοι και δυνατοί θα συνεχίσουμε. Για ένα καλύτερο μέλλον στο θέατρο, τον κινηματογράφο, την τηλεόραση, την μεταγλώττιση, τις δραματικές σχολές, τον Πολιτισμό και την κοινωνία γενικότερα. Ώστε, κάποτε επιτέλους, να μην μένει καμία μόνη και κανένας μόνος».
Το πλήρες κείμενο της ανακοίνωσης του ΣΕΗ έχει ως εξής:
ΓΙΑ ΟΣΑ ΕΙΔΑΜΕ ΚΑΙ ΑΚΟΥΣΑΜΕ ΧΘΕΣ – ΔΙΠΛΗ ΣΚΕΨΗ
«Να λες ηθελημένα ψέματα ενώ πιστεύεις ειλικρινά ότι είναι αλήθεια, να ξεχνάς όλα τα γεγονότα που έχουν γίνει ενοχλητικά και, όταν χρειάζεται, να τα ανασύρεις από τη λήθη μόνο για το χρονικό διάστημα που πρέπει»
ΤΖΟΡΤΖ ΟΡΓΟΥΕΛ, 1984
Μετά από 3 εβδομάδες εκκωφαντικής κυβερνητικής σιωπής, μόλις χθες, γίναμε μάρτυρες μιας επικοινωνιακής ομοβροντίας: ηθοποιός και σκηνοθέτης με άμεση πρόσβαση στον Πρωθυπουργό παρουσιάστηκε στην τηλεοπτική εκπομπή από όπου ξεκίνησε το κύμα των ΕΠΩΝΥΜΩΝ καταγγελιών στο χώρο του θεάτρου και του κινηματογράφου, ο Πρωθυπουργός επισκέφθηκε την Πρόεδρο της Δημοκρατίας για να δηλώσει την συμπαράστασή του στα θύματα και, τέλος, ως αποκορύφωμα, η Υπουργός Πολιτισμού παρέθεσε (στην εποχή του πολυδιαφημισμένου διαδικτυακού πολιτισμού) συνέντευξη τύπου με πρωτοφανώς κάκιστα τεχνικά μέσα και χρήση υποβολέα (που ακούστηκε καθαρότατα κατά τη διάρκεια της συνέντευξης).
Τρεις εβδομάδες τώρα, σε πλήρη αντίθεση, τα θύματα με θάρρος και παρρησία επέλεξαν όποιο μέσο θεώρησαν πρόσφορο και κατήγγειλαν τους κακοποιητές τους: τα κανάλια, τα σάιτ, τα σόσιαλ μήντια, το Σωματείο τους και, φυσικά, τον Εισαγγελέα, αποκαλύπτοντας είτε το όνομά τους, είτε απλά τα αρχικά τους. Τρεις εβδομάδες τώρα δημοσιογράφοι, επίσης, αποκαλύπτουν και δημοσιεύουν. Τρεις εβδομάδες, παράλληλα, το Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών πήρε άμεσα θέση, οργανώθηκε και προσπαθεί επισταμένα να είναι αρωγός των θυμάτων με κάθε τρόπο.
Κι όμως τρεις εβδομάδες τώρα, τόσο η αρμόδια Υπουργός όσο και ο Πρωθυπουργός κώφευαν, κρύβονταν και έκαναν υπογείως τα πάντα για να αποπροσανατολίσουν, ελπίζοντας πως η κορωνίδα αυτών των υποθέσεων, η υπόθεση της παιδεραστίας και του πιθανού κυκλώματος πίσω από αυτήν, απλά θα παραγραφεί, όπως άλλωστε και η ανάλογη υπόθεση του συμβούλου του Πρωθυπουργού Νίκου Γεωργιάδη.
Δεν γελιόμαστε. Η χθεσινή τους κινητοποίηση συνέβη μόλις η δικηγόρος του Βασίλη αποκάλυψε ότι έχει άλλες δύο περιπτώσεις που ΔΕΝ έχουν παραγραφεί και αφού το πρωί της Παρασκευής κατατέθηκε στον Εισαγγελέα τρίτη καταγγελία, αυτήν την φορά για μη παραγεγραμμένο αδίκημα.
Τι είδαμε και τι ακούσαμε λοιπόν χθες;
Σε μια χυδαία προσπάθεια, παρακολουθήσαμε τόσο την Υπουργό όσο και τον Πρωθυπουργό (και μέσω των δηλώσεων του, αλλά και μέσω των δηλώσεων της Υπουργού του), αλλά και τον συμμαθητή του, να οικειοποιούνται τα λόγια των θυμάτων και να παριστάνουν οι ίδιοι τα θύματα: με λόγο συναισθηματικό και λυγμικά ξεσπάσματα παρουσίασαν εαυτούς ως «εξαπατημένους» από χθόνιους απατεώνες, θύματα και αυτοί ενός κακοποιητή.
Και δεν σταμάτησαν εκεί. Σε μια συντονισμένη και ενορχηστρωμένη προσπάθεια διαστρέβλωσης της πραγματικότητας και υποτίμησης της νοημοσύνης όλων μας , προσπάθησαν, ανεπιτυχώς, να ζαλίσουν την κοινωνία χρησιμοποιώντας την οργουελική ΔΙΠΛΗ ΣΚΕΨΗ όπου τα πάντα – ακόμα και τα αντίθετά τους – ισχύουν ταυτόχρονα:
Είδαμε την Υπουργό χθες, να μιλά για «κράτος δικαίου» και σεβασμό στη Δικαιοσύνη και λίγες στιγμές μετά η ίδια να κατονομάζει τον πρώην διευθυντή του Εθνικού Θεάτρου, χαρακτηρίζοντάς τον «επικίνδυνο», ενώ μόλις σήμερα εκδόθηκε ένταλμα σύλληψης.
Να δηλώνει ευθαρσώς πως «Από τη στιγμή που ξεκινούν οι φήμες, επαναλαμβάνω, οι φήμες για τον Λιγνάδη, τον πιέσαμε πολύ να μας πει αν είχε ο ίδιος κάποια σχέση με αυτές και αν ο ίδιος ήταν πίσω από αυτές τις φήμες». Σε ποιο «κράτος δικαίου» και με ποια «θεσμική οδό» που η ίδια επικαλείται, η Υπουργός – υποκαθιστώντας τον Εισαγγελέα – παίρνει τηλέφωνα τον καταγγελόμενο για να τον ανακρίνει η ίδια και δεν υποβάλει εξαρχής μηνυτήρια αναφορά στον Εισαγγελέα; Με ποια λογική καλεί τον καταγγελόμενο και όχι τα θύματα;
Είδαμε την Υπουργό να λέει πως συγκλονίστηκε από την μαρτυρία του Βασίλη και κάλεσε η ίδια την δικηγόρο του. Αλήθεια, γιατί δεν έκανε το ίδιο όταν δημοσιεύθηκε η καταγγελία του Νίκου Σ.; Γιατί δεν μίλησε με την δημοσιογράφο που τη δημοσίευσε; Γιατί δεν μίλησε με τον δικηγόρο του Νίκου, την μέρα που κατέθεσε επίσης στον Εισαγγελέα; Γιατί δεν μίλησε με την 16χρονη που δημοσίευσε τη μαρτυρία της από το Αρσάκειο; Με τον Χρήστο Πέρρο που επίσης μίλησε σε τηλεοπτική εκπομπή (μεσημεριανή βέβαια, μάλλον η Υπουργός παρακολουθεί μόνο βραδινές εκπομπές); Γιατί δεν μίλησε με τους φοιτητές της Δραματικής Σχολής;
Τη στιγμή μάλιστα που κανένα από τα επώνυμα θύματα – συμβουλευόμενα ορθώς τους δικηγόρους τους και υπηρετώντας πρώτα τα ίδια το κράτος δικαίου που εσχάτως επικαλείται η Υπουργός- δεν κατονόμασαν τον κακοποιητή τους, παρά μόνο τον φωτογράφισαν. Ποια η ποιοτική διαφορά της μαρτυρίας του Βασίλη από την μαρτυρία του Νίκου, του Χρήστου και της 16χρονης, αν όχι η δήλωση της δικηγόρου του ότι έπονται μη παραγεγραμμένα αδικήματα;
Γιατί ενώ διέψευσε κατηγορηματικά τα σενάρια της παραίτησής του καλ/κού διευθυντή μια Τρίτη, την αποδέχτηκε σιωπηρά μόλις 4 μέρες μετά, ένα Σάββατο; Γιατί τότε αποδέχτηκε «τους προσωπικούς λόγους» και μίλησε πάλι για φήμες υποστηρίζοντας μάλιστα τον «άνθρωπο» που «έχει τις αντοχές του, (και που) πόσο μπορεί να δεχθεί και να ανεχθεί οποιεσδήποτε φήμες.”; Πότε έγιναν οι φήμες αυταπόδεικτη αλήθεια και χτες τον κατονόμασε σε αντίθεση με τα ίδια τα θύματά του, από το γραφείο της, με τη βοήθεια της υποβολέα της;
Είδαμε την Υπουργό, να απαντά πως μόλις προχτές έμαθε από τα κανάλια (εκείνη, μια Υπουργός, ενημερώνεται από την τηλεόραση…) για την πρώτη καταγγελία που κατατέθηκε στον Εισαγγελέα.
Κι όμως, η μήνυση κατατέθηκε στις 5/2 και τρεις μέρες μετά δημοσιοποιήθηκε. Την αμέσως επόμενη ημέρα – όπως και το ενδιάμεσο διάστημα – η Υπουργός μιλούσε για «φήμες» και «μη επώνυμες καταγγελίες» και λίγο πιο μετά δημοσίευσε δύο άρθρα της σε εφημερίδες γράφοντας μεταξύ άλλων πως “Η αλήθεια είναι ότι καταστάσεις (…) δημιουργούν την προδιάθεση να παρασυρθούμε από την ψυχολογία του όχλου, να συμφωνήσουμε με σχόλια μίσους των social media, τις αυτόκλητες “ εισαγγελικές” αγορεύσεις, απαξιώνοντας τις αρχές του νομικού και ηθικού μας συστήματος”.
Τι άλλαξε λοιπόν χτες;
Γιατί έθεσε ΜΟΛΙΣ ΧΘΕΣ τον εαυτό της στη διάθεση του Εισαγγελέα και όχι στις 6/2;
Είδαμε, επίσης, χθες την Υπουργό να πετά λάσπη στον ανεμιστήρα. Να διαβάζει κριτικές και δηλώσεις, να κατηγορεί άλλους ηθοποιούς και η ίδια να αποποείται οποιασδήποτε ευθύνης. Σε μια εντυπωσιακά κακοστημένη προσπάθεια να πάρει κι άλλους μαζί της, κατηγόρησε σύσσωμο τον καλλιτεχνικό κόσμο ότι σιώπησε μπροστά στην (με πολιτικές πλάτες) ταχεία ανέλιξη του καταγγελόμενου στην διεύθυνση του Εθνικού μας θεάτρου. Υποδήλωσε, δηλαδή, ότι έχουν την ίδια ευθύνη μία Υπουργός που διορίζει με την υπογραφή της και την αποδοχή του Πρωθυπουργού, και ένας συμπαίκτης του καταγγελόμενου, ένας κριτικός, μια δημοσιογράφος, ένα Διοικητικό Συμβούλιο (του οποίου, βέβαια, ανανέωσε τη θητεία. Υποθέτουμε πως ούτε τα μέλη του γνώριζε). Ας αναρωτηθούμε, λοιπόν, το εξής: Κι αν, πράγματι, αυτό ισχύει και, όντως, έφταιγαν όλοι οι προηγούμενοι, εκείνη γιατί δεν έκανε τη διαφορά; Είναι ικανοποιημένη που συνέχισε την ίδια τακτική, που με υπόνοιες και αντιπερισπασμούς κατηγόρησε τους προηγούμενους της ότι χρησιμοποίησαν;
Είδαμε, λοιπόν, χθες την Υπουργό να λέει πως δεν γνώριζε τον Καλλιτεχνικό Διευθυντή. Ούτε εκείνη, ούτε ο Πρωθυπουργός. Τότε ΓΙΑΤΙ τον διόρισαν; Γιατί αυτόν έναντι οποιουδήποτε άλλου; Ποιος εισηγήθηκε τον απευθείας διορισμό του; Γιατί τον διόρισε, επίσης, με απόφασή της μέλος της Επιτροπής Αξιολόγησης του “Όλη η Ελλάδα, Ένας πολιτισμός 2020”; Γιατί τον διόρισε, επίσης με απόφασή της, μέλος της Επιτροπής Αξιολόγησης των επιχορηγήσεων για το Ελεύθερο Θέατρο (πλην ΑΜΚΕ); Γιατί τον κάλεσε το 2014 να κάνει αμισθί το σπικάζ του βίντεο για το ΕΣΠΑ παραγωγής του ΥΠΠΟ, όταν ήταν Γενική Γραμματέας του; Γιατί, την ίδια στιγμή, στη φετινή σύνθεση της επιτροπής “ΟΛΗ Η ΕΛΛΑΔΑ, ΕΝΑΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ” συμμετέχει – χωρίς ψήφο – η σύμβουλος της Υπουργού; Ποια ήταν άραγε η εισήγηση της ίδιας συμβούλου κατά τον διορισμό του πρώην καλλιτεχνικού διευθυντή;
Και μέσα σε όλα, χτες, η Υπουργός Πολιτισμού της Νέας Δημοκρατίας, η επί πολλά έτη Γενική Γραμματέας του Υπουργείου, αρσακειάδα η ίδια (με την ευκαιρία, άραγε, ούτε εκείνη ούτε ο κύριος Μπαμπινιώτης γνωρίζουν για τις καταγγελίες στο Αρσάκειο παρά την στενή τους σχέση με το σχολείο αυτό;), αριστούχος διδάκτωρ της Φιλοσοφικής σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών, μας αποκάλυψε ότι πέραν της – κατά δήλωσή της – άγνοιάς της για τον σύγχρονο πολιτισμό, της άγνοιάς της για την έννοια της πολιτικής, κυβερνητικής και, τελικά, της προσωπικής ευθύνης, αγνοεί βασικές διακρίσεις νοημάτων της Ελληνικής γλώσσας: δεν δύναται να διακρίνει τον ηθοποιό από τον απατεώνα, τον καλλιτέχνη από τον εγκληματία. Χρησιμοποιώντας, μάλιστα, ανάλογο μορφασμό με αυτόν της αλήστου μνήμης συνέντευξης Τύπου της 7/5/2020 όταν ρωτήθηκε για τον κ. Σταύρο Ξαρχάκο, υπογράμμισε την φράση της «ΥΠΟΚΡΙΤΙΚΗ… ΗΘΟΠΟΙΟΣ».
Ενημερώνουμε λοιπόν πως το θέατρο δεν έχει καμία ανάγκη, ούτε από το Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών, ούτε από κανέναν να υπερασπιστεί την υπόληψη του ως Τέχνης στην κοινή γνώμη της ίδιας της χώρας που το γέννησε πριν 2500 χρόνια. Ποτέ ως τώρα, κάποια εγκληματική ενέργεια ή η συγκάλυψή της, κάποια σκευωρία, κάποιος πολιτικός σχεδιασμός, κάποια ατάκα επικοινωνιολόγου και κάποια πολιτική διγλωσσία (που επιβάλει άλλο νόημα στις λέξεις που ο όποιος ομιλητής χρησιμοποιεί) δεν μπόρεσε να το σπιλώσει. Ούτε το θέατρο, ούτε τους ηθοποιούς του: από τον πρώτο “Υποκριτή”, τον Θέσπι, μέχρι σήμερα, αυτή η χώρα έχει ευλογηθεί από μεγάλες προσωπικότητες ηθοποιών που ενέπνευσαν και άνοιξαν δρόμο όχι μόνο για τους επόμενους, αλλά και για την κοινωνία ολόκληρη.
Όσο κι αν επιχειρούν να απαξιώσουν έναν ολόκληρο κλάδο για να μην αναλάβουν ΚΑΜΙΑ ευθύνη, δεν θα το καταφέρουν. Το βέλος πάντα θα δείχνει την ίδια και την Κυβέρνηση στην οποία συμμετέχει. Γιατί, εν τέλει, και να ήξεραν και να μην ήξεραν, είναι ΕΥΘΥΝΗ τους.
Βέβαια, δεν εκπλησσόμαστε. Γιατί, δυστυχώς, δεν περιμέναμε κάτι άλλο.
Ενάμιση χρόνο τώρα, έχουμε μια Υπουργό, που έχει διαλύσει το τοπίο τόσο του σύγχρονου, όσο και του αρχαίου πολιτισμού μεταξύ άλλων με τεμαχισμό αρχαιοτήτων στο μετρό Θεσσαλονίκης, δανεισμό αρχαιοτήτων σε μουσεία του εξωτερικού για 50 χρόνια, πυρκαγιά στις Μυκήνες, σκάνδαλο επιτροπής επιχορηγήσεων κινηματογράφου που οδήγησε σε παραίτηση σύσσωμης της επιτροπής, αδυναμία ανταπόκρισης στην μεγαλύτερη κρίση του σύγχρονου πολιτισμού και ουσιαστικής στήριξης των καλλιτεχνών, κλειστά επί ένα χρόνο θέατρα, δηλώσεις στη Βουλή πως ολόκληρος ο κλάδος «πληρώνεται μαύρα» και, φυσικά, μια κυβέρνηση που επί ενάμιση χρόνο την στηρίζει.
Που τρεις βδομάδες τώρα, σιωπούσαν.
Απέναντι σε αυτήν την παντελή έλλειψης οράματος, ενσυναίσθησης, αξιοπρέπειας και ηθικής, το Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών – από την πρώτη κιόλας μέρα – ξεκίνησε μεθοδική δουλειά με σοβαρότητα και εντιμότητα. Και θα την συνεχίσει. Αναλαμβάνοντας πλήρως την ευθύνη που του αναλογεί. Και την Δευτέρα, μέσω του Προέδρου του, θα καταθέσει όσα ζητηθούν στον Εισαγγελέα και την Τρίτη, μετά το αμέσως επόμενο ΔΣ του, θα επανέλθει με νέα ανακοίνωση.
Δεν ξέρουμε αν η παραίτηση μια Υπουργού ή σύσσωμης της Κυβέρνησης είναι αρκετή για να καθαρίσει η κοινωνία από τις αποκαλύψεις κυκλωμάτων που εμπλέκουν ακόμα και προσφυγόπουλα σε σεξουαλική εκμετάλλευση.
Ξέρουμε όμως περίτρανα και αναντίρρητα πως, τη στιγμή αυτή, οι ηθοποιοί είμαστε μόνοι μας και αβοήθητοι.
Και για αυτό, μόνοι μας, αλληλέγγυοι και δυνατοί θα συνεχίσουμε. Για ένα καλύτερο μέλλον στο θέατρο, τον κινηματογράφο, την τηλεόραση, την μεταγλώττιση, τις δραματικές σχολές, τον Πολιτισμό και την κοινωνία γενικότερα.
Ώστε, κάποτε επιτέλους, να μην μένει καμία μόνη και κανένας μόνος.
Σοκαριστικές οι μαρτυρίες των γειτόνων του Δημήτρη Λιγνάδη
Σοκαριστικές είναι οι μαρτυρίες των γειτόνων του γνωστού σκηνοθέτη και πρώην καλλιτεχνικού διευθυντή του Εθνικού Θεάτρου, Δημήτρη Λιγνάδη, ο οποίος συνελήφθη το Σάββατο με την κατηγορία του «βιασμού κατά συρροή», το Σάββατο 21 Φεβρουαρίου.
Οι κάτοικοι της περιοχής, αλλά και της πολυκατοικίας που διέμενε ο Δημήτρης Λιγνάδης μίλησαν στον ΣΚΑΪ και αναφέρθηκαν σε φωνές που ακούγονταν από το διαμέρισμά του σκηνοθέτη και σε ανήλικους που πήγαιναν καθημερινά σ αυτό..
«Καμιά φορά ακούγαμε φωνές και νομίζαμε ότι έκαναν πρόβες. Είναι πολύ λυπηρό», ανέφερε μία γειτόνισσα ενώ μία άλλη που μένει στην ίδια πολυκατοικία με τον σκηνοθέτη σημείωσε ότι ο Δημήτρης Λιγνάδης είχε «κόψει τον δρόμο» της κόρης της μέσα στην πολυκατοικία, όταν αυτή ήταν μόλις 15 ετών. «Μπήκανε μαζί στην πολυκατοικία. Αυτός μένει στον όγδοο εμείς στον πρώτο. Πήρε το ασανσέρ η κόρη μου ανέβηκε με τα πόδια και της βγήκε μπροστά».
Η ίδια γυναίκα υποστηρίζει πως λίγα χρόνια αργότερα της πρότεινε να πιούν καφέ για να την βοηθήσει με τα μαθήματά της. «Προσπάθησε να πλησιάσει και την κόρη μου. Είχε ένα θεματάκι στα μαθήματά της. Δεν ξέρω πως το είχε μάθει αυτός. Και την είχε καλέσει για καφέ. Δεν ξέρω αν εννοούσε στο σπίτι», τόνισε.
Καθημερινά έμπαιναν στο σπίτι ανήλικοι μετανάστες
Οι γείτονες τονίζουν παράλληλα ότι ήξεραν εδώ και χρόνια πως κάτι περίεργο συνέβαινε στο σπίτι του Λιγνάδη ενώ καταγγέλλουν ότι καθημερινά έμπαιναν εκεί ανήλικοι μετανάστες.
«Έβλεπα κάθε μέρα να μπαινοβγαίνει κόσμος. Ανήλικοι μετανάστες. Σχεδόν κάθε μέρα. Όταν χτύπούσαν σε εμένα (το κουδούνι) και τους έλεγα να φύγουν μου έλεγαν ότι ”πάμε στον κ. Λιγνάδη”». «Όλα αλήθειες είναι. Μία ώρα, δύο τη νύχτα. Τρεις. Πολλά παιδιά. Νύχτα μεσάνυχτα. Αυτό που σου λέω», σημείωσε ένας άλλος γείτονας όταν ερωτήθηκε για το αν έβλεπε ανήλικους να μπαίνουν στο σπίτι ενώ τόνισε ότι αυτό συνέβαινε για πολλά χρόνια. «Όσα χρόνια έχουμε εδώ πέρα», ξεκαθάρισε.
«Μου έστελνε ανάρμοστα μηνύματα για 5 χρόνια»: Νέα καταγγελία στο OPEN για τον Χαϊκάλη