FILE PHOTO: Ο Πρόεδρος και Αρχιεπίσκοπος Μακάριος, ο Χένρι Κίσιγκερ και ο τότε Αμερικανός Πρόεδρος Φόρντ. Φωτογραφία ΓΤΠ, PIO
Με την πάροδο του χρόνου αυξάνονται τα επικριτικά δημοσιεύματα και τα αρνητικά σχόλια για τον ρόλο του Μακαρίου στη σύγχρονη κυπριακή ιστορία.
Ενώ η συμβατική θέση ήταν ότι για την τραγωδία της Κύπρου την ευθύνη έχει η Χούντα ΙΙ (του Δ. Ιωαννίδη) καθώς και η αποσταθεροποιητική δράση της ΕΟΚΑ Β, το τελευταίο διάστημα έχουν αναπτυχθεί προσεγγίσεις που αποδίδουν σοβαρές ευθύνες και στον Μακάριο.
Στο βιβλίο του «ΜΑΚΑΡΙΟΣ: Τα τρία λάθη» (Εκδόσεις Καστανιώτη 2009) ο Π. Πολυβίου αποδίδει στον Μακάριο τρία μεγάλα λάθη: την υποβολή των 13 σημείων, τη μη αξιοποίηση των δεδομένων για επίλυση του Κυπριακού μετά το 1968 και την αποδοχή ομοσπονδιακής λύσης διά της συμφωνίας υψηλού επιπέδου και μάλιστα χωρίς ανταλλάγματα.
Ο Πολυβίου αποδίδει στον Μακάριο και ένα επιπρόσθετο «μέγα λάθος», την παραμονή του στην Προεδρία ιδίως μετά το 1968.
Η περίοδος 1964-1967 είχε τη δική της ιδιαιτερότητα καθώς, μεταξύ άλλων, υπήρχε στην Κύπρο η ελληνική μεραρχία για να αποκρούσει τυχόν τουρκική εισβολή. Η κριτική που ασκείται στον Μακάριο από διάφορους κύκλους είναι ότι απέτρεψε την ένωση. Στην πραγματικότητα είχαν υπάρξει σχέδια που προέβλεπαν την ένωση με εδαφικά ανταλλάγματα στην Τουρκία. Υπό αυτά τα δεδομένα προτεραιότητα του Μακαρίου ήταν η προάσπιση της ανεξαρτησίας και της εδαφικής ακεραιότητας της Κυπριακής Δημοκρατίας.
Την άποψη Πολυβίου ότι μετά το 1968 ο Μακάριος ακολούθησε μια μαξιμαλιστική πολιτική και δεν κατέληξε σε συμφωνία ενστερνίζεται και η Σχολή Κληρίδη. Εν ολίγοις τον επικρίνουν ότι ενώ θα ήταν δυνατό να υπάρξει λύση που να βελτίωνε τη Ζυρίχη και να νομιμοποιούσε τα 13 σημεία, εντούτοις δεν το έπραξε.Ο Μακάριος είχε να διαχειρισθεί ένα πραγματικά εκρηκτικό εσωτερικό μέτωπο.
Ενώ υπήρχε η κριτική για μαξιμαλισμό και από ξένα κέντρα αποφάσεων, παράλληλα η αντιμακαριακή δεξιά κατηγορούσε τον Μακάριο για ενδοτισμό. Όταν δημιουργήθηκε η ΕΟΚΑ Β το κλίμα οξύνθηκε περαιτέρω και οι χαρακτηρισμοί για τον Κύπριο Πρόεδρο περιελάμβαναν τις κατηγορίες «ανθέλληνας» και «ανθενωτικός». Η απάντηση του Μακαρίου ήταν ότι «ολόκληρος ο Ελληνικός Κυπριακός Λαός είναι ενωτικός». Επιπρόσθετα, προφητικά προειδοποιούσε ότι με την παράνομη δράση τους ήταν στην πραγματικότητα «νεκροθάφτες της ενώσεως».
Στο σημείο αυτό παραθέτω και κάποια άλλα λάθη του Μακαρίου.
Ο Π. Πολυβίου θεωρεί επίσης ότι ήταν λάθος η αποδοχή της ομοσπονδίας από τον Μακάριο και μάλιστα χωρίς ανταλλάγματα. Θεωρώ ότι η συμφωνία υψηλού επιπέδου του 1977 διαφέρει από τα πλαίσια λύσης τα οποία είχαν κατατεθεί μεταγενέστερα. Πάνω απ’ όλα όταν δεν ανταποκρίθηκε θετικά η τουρκική πλευρά, ο Μακάριος υπαναχώρησε και στην τελευταία του ομιλία, στις 20 Ιουλίου 1977, διακήρυξε την αναγκαιότητα ενός μακροχρόνιου αγώνα.
Το «μέγα λάθος» που αποδίδει ο Πολυβίου στον Μακάριο, ότι δηλαδή δεν αποχώρησε από την Προεδρία τουλάχιστον μετά το 1968, το άκουσα και εκτός Κύπρου. Η απάντησή μου ήταν ότι ο κάθε λαός έχει το δικαίωμα να επιλέγει τους ηγέτες του και να προσπαθεί να καθορίζει ο ίδιος το μέλλον του. Το ίδιο επανέλαβα για την κριτική για την απόρριψη του Σχέδιο Ανάν.
Εν κατακλείδι ενώ ο Μακάριος διέπραξε σοβαρά σφάλματα, η ζυγαριά των ευθυνών για την κυπριακή τραγωδία αναμφίβολα γέρνει προς τη Χούντα ΙΙ και τους συνεργάτες της στην Κύπρο. Δυστυχώς ενώ δεν μπορούμε να στρέψουμε το ρολόι πίσω, η Τουρκία και οι εγκάθετοι της στη Μεγαλόνησο εξακολουθούν να απειλούν τη χώρα μας με υπαρξιακούς κινδύνους.
(*) Καθηγητής, Πρόεδρος του Κυπριακού Κέντρου Ευρωπαϊκών και Διεθνών Υποθέσεων καθώς και του Τμήματος Πολιτικών Επιστημών και Διακυβέρνησης του Πανεπιστημίου Λευκωσίας.
ΟΛΕΣ ΟΙ ΓΝΩΜΕΣ, ΤΑ ΣΧΟΛΙΑ ΚΑΙ ΤΑ ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ ΕΔΩ ΚΑΙ ΕΔΩ
Το Κυπριακό είναι υπόθεση συνεχών υποχωρήσεων: Η διζωνική δικοινοτική ομοσπονδία και ο μακροχρόνιος