Κονσόλα pac man της δεκαετίας του 80 εκτίθεται στο Μουσείο Computer Games στο Βερολίνο, Γερμανία. EPA/OMER MESSINGER
Πριν από σαράντα χρόνια ένα νέο παιχνίδι εμφανίστηκε στο Τόκιο, με πρωταγωνιστή ένα μεγάλο κίτρινο στρογγυλό αδηφάγο κεφάλι που τρέχει ιλιγγιωδώς σε έναν αλληλοκυνηγητό με φαντάσματα μέσα σε έναν λαβύρινθο: έτσι γεννήθηκε ο Pac-Man που έμελλε να γίνει το πιο διάσημο ηλεκτρονικό παιχνίδι.
Ο στόχος του παιχνιδιού, πολύ απλός: να καταπιεί το βουλιμικό Pac-Man όλες τις μικρές τελίτσες σαn χαπάκια στους διαδρόμους του λαβυρίνθου, όπως και τα φρούτα που εμφανίζονται σε διάφορες στιγμές και να μαζέψει όσο περισσότερους πόντους μπορεί, ενώ ταυτόχρονα πρέπει να ξεφύγει από τα φαντάσματα, τα οποία γίνονται όλο και πιο γρήγορα όσο ανεβαίνει τα επίπεδα.
Η μεγαλύτερη χαρά των παικτών είναι όταν μπορούν να καταδιώξουν και να “φάνε” τα φαντάσματα όταν εμφανίζονται όλα στη σειρά για λίγα δευτερόλεπτα, μόλις ο Pac-Man καταπιεί ένα από τα μαγικά “χάπια” που βρίσκονται στις εσοχές του λαβύρινθου.
Όμως το παιχνίδι μετονομάσθηκε σε Pac-Man όταν άρχισε να κυκλοφορεί στις Ηνωμένες Πολιτείες, υπό το φόβο ότι οι παίκτες θα διασκέδαζαν και με το όνομα του παιχνιδιού, αντικαθιστώντας το αρχικό “P” με το “F” …
Ο δημιουργός του παιχνιδιού, Τόρου Ιουατάνι, εμπνεύσθηκε το σχήμα του Pac-Man όταν έπιασε για να φάει μία μικρή φέτα πίτσας και συνειδητοποίησε ότι το υπόλοιπο έμοιαζε με ένα κεφάλι με ανοιχτό στόμα.
Αρχικά το Pac-Man ήταν ένα παιχνίδι που προοριζόταν για γυναίκες και ζευγάρια– ένα τελείως διαφορετικό κοινό από εκείνο, συνήθως αρσενικού γένους, που αρεσκόταν να πυροβολεί εξωγήινους σε παιχνίδια όπως το Space Invaders, το οποίο έκανε θραύση στην Ιαπωνία και σε όλον τον κόσμο εκείνη την εποχή, δήλωσε ο ίδιος ο Ιουατάνι σε συνέντευξη στο περιοδικό Wired που δημοσιεύθηκε το 2010.
Το πρώτο μηχάνημα του παιχνιδιού αυτού είχε εγκατασταθεί σε έναν κινηματογράφο στην μοντέρνα συνοικία Σιμπούγια του Τόκιο, αντί για σε αίθουσα ηλεκτρονικών παιχνιδιών με τα άλλα βίαια παιχνίδια. Και η επιτυχία ήταν άμεση, σύμφωνα με τον ίδιον.
– Ο Ποπάι, ακόμη μια πηγή έμπνευσης –
Όσο για την ιδέα του να κάνει τον Pac-Man να αλλάζει από κυνηγός σε λεία, αυτή προήλθε από τον Ποπάι (Popeye), χαρακτήρα των αμερικανικών «κόμικ» και του ομώνυμου κινούμενου σχεδίου, του δυνατού ναυτικού του οποίου οι δυνάμεις πολλαπλασιάζονται μόλις καταπιεί ένα κουτί σπανάκι.
Δημιουργία της ιαπωνικής εταιρείας βιντεοπαιχνιδιών Namco, η οποία συγχωνεύτηκε το 2005 με τον αντίπαλό της Bandai, το Pac-Man μεταφέρθηκε στη συνέχεια σε όλες τις συσκευές υποστήριξης των ηλεκτρονικών παιχνιδιών, από τις κονσόλες έως τους υπολογιστές και τα smartphone.
Έχει αναγνωριστεί από το Guinness Book of Records ως το πιο δημοφιλές βιντεο-παιχνίδι όλων των εποχών κι έχει γίνει ένα ιδιαίτερα προσοδοφόρο προϊόν για τους δημιουργούς του, σε όλες τις παραλλαγές του, όπως ” Ms. Pac-Man”, “Pac-Panic” (ή Pac-Attack), “Pac-in-Time” ή ακόμα και “Pac ‘n Roll “.
Η Bandai Namco αναφέρει ότι η πατέντα Pac-Man είναι “μία από τις πιο γνωστές στον κόσμο”, με τον δείκτη αναγνωρισιμότητάς της να φθάνει το 90%.
Το 2010, για την 30ή επέτειο του αρχικού παιχνιδιού, η Google είχε προσφέρει στους χρήστες του Διαδικτύου απεριόριστη δυνατότητα παιχνιδιού του Pac-Man στην αρχική της σελίδα στη θέση του συνηθισμένου λογότυπου της μηχανής αναζήτησης:
Σύμφωνα με το περιοδικό Wired, η υψηλότερη δυνατή βαθμολογία για το παιχνίδι είναι 3.333.360 πόντοι, στο τέλος του 256ου και τελευταίου επιπέδου. Υπό την προϋπόθεση ότι δεν έχετε καταβροχθισθεί ποτέ από τα φαντάσματα και έχετε “φάει” όλες τις τελείες-χαπάκια, τα φρούτα και τα φαντάσματα.
Happy 40th Birthday #PacMan pic.twitter.com/XuS97hf7gO
— Rǝkha (@rekh01) May 22, 2020
«Οι χαρακτήρες είναι τόσο πολύχρωμοι και χαριτωμένοι. Θυμάμαι να παίζω ασταμάτητα στο σπίτι των γονιών μου. Χρόνια πολλά Pac-Man!» Έγραψε ένας από τους Ιάπωνες χρήστες του μέσου κοινωνικής δικτύωσης αυτού.
Με πληροφορίες από AFP μέσω ΑΠΕ – ΜΠΕ
Τόκιο, Ιαπωνία
Σεφ με 3 αστέρια Michelin στο Μανχάταν κάνει το εστιατόριό του “κουζίνα των φτωχών”