File Photo: Μαθητές και φοιτητές στην Κύπρο, έξω από την αμερικανική πρεσβεία. ΚΥΠΕ,ΚΑΤΙΑ ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΥ
Et preterea censeo Carthago delenda est
Ειδάλλως:
Δέσποτα, μέμνησο των αθηναίων
Το κυπριακό ζήτημα διαχρονικά, για την πολιτική τάξη και το λαό της Ελλάδας, αποτελείται μόνο από μύθους που αποπροσανατολίζουν και εκτρέπουν από την ουσιαστική διαλεχτική ιεράρχηση των σχετικών θεμάτων, των στόχων και της ανάλογης δράσης.
Στο θέμα βέβαια αυτό παρεμβαίνουν ενεργητικά και ξένες δυνάμεις, τα συμφέροντα των οποίων τους οδηγούν στον έλεγχο τόσο του ελληνικού πολιτικού συστήματος, όσο και των διαμορφωτών της κοινής γνώμης.
“Δεν κατηγορώ εκείνους που επιζητούν να επεκτείνουν την δύναμή τους, αλλά εκείνους που είναι πρόθυμοι να υποταχθούν“, Θουκυδίδης
Οι 10 Μύθοι για το κυπριακό θέμα
Ως χαρακτηριστικά γεγονότα αναφέρω την αντιμετώπιση από τους Έλληνες πρωθυπουργούς των δημοψηφισμάτων 1931 και 1950, την υποδοχή της Τουρκίας για πρώτη φορά σε τριμερή διάσκεψη το 1955 μετά τα Σεπτεμβριανά, την προδοτική στάση της χούντας και της κυβέρνησης Καραμανλή τον Ιούλιο-Αύγουστο του 1974.
Η Ε.Ε είναι μια ένωση στην οποία κυριαρχούν οι μεγάλες δυνάμεις της Ευρώπης. Ηγεμονικό ρόλο έχει η Γερμανία. Σε κάθε δεδομένη στιγμή άσχετα από τις συμφωνίες και τα πρωτόκολλα λειτουργίας, η στάση των χωρών της θα εξαρτηθεί, (όπως έχουμε πολλές φορές δει ), από τα συγκυριακά και μακροχρόνια συμφέροντά τους.
Για να καταλάβουμε τους τελικούς στόχους της Τουρκίας, θα μπορούσαμε να υλοποιήσουμε μια θεωρητική διπλωματική άσκηση για το κυπριακό, προτείνοντας στους Τούρκους την οριστική αναγνώριση της κατάστασης στην νήσο ως έχει σήμερα, αναγνωρίζοντας δηλαδή την λεγόμενη “Τουρκική δημοκρατία της βόρειας Κύπρου”, με αντάλλαγμα βέβαια την αμοιβαία αναγνώριση εκ μέρους της Τουρκίας, της απόλυτης ανεξαρτησίας και κυριαρχίας του Ελληνοκυπριακού (μετά την οριστική διχοτόμηση) κράτους.
Από την ανάλυση της πολιτικής των Τούρκων ιστορικά και στον παρόντα χρόνο, είναι βέβαιο ότι οι Τούρκοι δεν θα δέχονταν αυτή την συμφωνία, που εκ πρώτης όψεως δικαιώνει την πολύχρονη προσπάθειά τους. Διότι η οριστική τους επιδίωξη είναι η ολοκληρωτική εξάλειψη του ελληνισμού από τη νοτιοανατολική Μεσόγειο και η δική τους απόλυτη και μοναδική κυριαρχία και παρουσία εκεί.
Ο Βάσος Λυσσαρίδης έχει πει πολύ σωστά ότι: πάγιος στόχος της Τουρκίας είναι ”η Ιμβροποίηση της Κύπρου, η Κυπροποίηση της Θράκης και η διχοτόμηση του Αιγαίου. Επιβάλλεται για αυτό κοινή πανεθνική στρατηγική”.
Προσέγγιση των εθνικών θεμάτων
Βασικά Χαρακτηριστικά της σύγχρονης Ελλάδας
Για να μπορέσουμε να προσδιορίσουμε το ακριβές περιεχόμενο της Εθνικής Στρατηγικής που είναι αναγκαίο να ακολουθήσουμε, θα πρέπει πρώτα να κατανοήσουμε και να αξιολογήσουμε, τα βασικά χαρακτηριστικά που διέπουν την ιστορία και την πολιτική πραγματικότητα της πατρίδα μας , τα οποία επηρεάζουν άμεσα τη ζωή και εξέλιξή της. Αυτά επιγραμματικά είναι :
– Η γεωπολιτική συνεχής συρρίκνωση από το 1922 έως σήμερα
– Η έλλειψη συλλογικού οράματος και σχεδίου για τον τόπο και το λαό. Η απουσία μεγάλων διαχρονικών αλλά και μικρών διαχειριστικών στόχων.
– Η πνευματική καθίζηση και δημιουργική στειρότητα, με την καταρχήν βίαιη επιβολή της από τη χούντα του ’67 και μετά η μόνιμη παρουσία της στον ελληνικό χώρο.
-Το διεφθαρμένο – πελατειακό – αναχρονιστικό – καιροσκοπικό κράτος και πολιτικό σύστημα, που διαπλέκει τα συμφέροντα πολιτικών και κρατικών αξιωματούχων με την κρατικοδίαιτη οικονομική ολιγαρχία και με ξένα επιχειρηματικά συμφέροντα.
– Η έλλειψη αναπτυξιακών θεσμών, μέσων, διαδικασιών, υποδομών. Η διαρκής διαρροή κορυφαίων δημιουργικών μυαλών στο εξωτερικό.
– Η αδιέξοδη καταναλωτική συμπεριφορά, που μετά τη λειτουργία της ιδιωτικής τηλεόρασης έγινε κυρίαρχη ιδεολογία.,
– Η έλλειψη κοινωνικής συνοχής, ο αδιέξοδος και στρεβλός ατομισμός καθώς και η παντελής ανυπαρξία ελπίδας και προοπτικής από το λαό μας.
– Η τεράστια οικονομική κρίση και παραγωγική συρρίκνωση που συνέβη στην χώρα μας την τελευταία δεκαετία.
Παρατηρήσεις :
Παρατηρήσεις διεθνείς :
– η πραγματικότητα καθορίζεται τις περισσότερες φορές από σταθερές εθνικές επιδιώξεις και την ισορροπία δυνάμεων
– η καταπάτηση διεθνών συμφωνιών από την διεθνή κοινότητα είναι σύνηθες φαινόμενο
– δεν υπάρχουν σταθεροί φίλοι και εχθροί
– κάθε συμφωνία ισχύει όσο είναι χρήσιμη ή όταν επιβάλλεται πολιτικά
– το δίκαιο δεν εφαρμόζεται παρά μόνο αν συμπίπτει με τα γεωπολιτικά συμφέροντα των ισχυρών
– καμιά διεθνής εγγύηση ή δήλωση, κανένας διεθνής οργανισμός δεν καλύπτει καμία χώρα
– κάθε αδυναμία ή ένδειξη αδυναμίας από μια χώρα αξιοποιείται από τις άλλες και ιδιαίτερα από τις αντιπάλους της
– καμιά χώρα χωρίς μακρόπνοο σχεδιασμό και διεθνείς επιδιώξεις δεν επιβιώνει ακέραια
Ερώτημα :
Αν ανοίξει η κερκόπορτα της Κύπρου για τον εχθρό, καταλυθεί η κυπριακή δημοκρατία και χαθεί οριστικά η δυνατότητα ελληνικής πολιτικής παρουσίας και παρέμβασης στην νήσο, τότε σύντομα θα ακολουθήσουν στην ίδια προοπτική και το Αιγαίο και η Θράκη. Η κατάσταση όμως δεν θα μείνει εκεί, λόγω της διεθνούς ανυποληψίας και αδυναμίας του ηττημένου κράτους, οι εδαφικές και άλλες διεκδικήσεις κι άλλων γειτόνων, θα πάρουν ανοιχτή διεθνή στήριξη με τα ανάλογα ανατριχιαστικά αποτελέσματα.
Η κατάσταση αυτή έχει αντίκτυπο και στο συλλογικό ψυχολογικό κλίμα μέσα στη χώρα μας, με αποτέλεσμα τον κατακερματισμό του κοινωνικού ιστού, την απογοήτευση, την ιδιώτευση και την αδυναμία ουσιαστικών θετικών μεταβολών στην λειτουργία της οικονομίας, του κράτους, των θεσμών όλη αυτή τη περίοδο.
Είναι εμφανείς οι στόχοι της Τουρκίας για τα παραπάνω καθώς και για την φιλανδοποίηση της χώρας μας καθιστώντας την πολιτικά υποτελή σ’ αυτήν (θεωρία του ζωτικού χώρου σε συνδυασμό με την προσπάθεια ανάδειξής της σε περιφερειακή υπερδύναμη).
Όπως έχει γράψει και ο Σουν Τσου το 500 περίπου πΧ. , “ Η μεγαλύτερη τέχνη είναι να υποτάξεις τον εχθρό χωρίς μάχη”. Αυτόν τον στρατηγικό σχεδιασμό προσπαθεί να επιτύχει και η σύγχρονη Τουρκία και δυστυχώς δείχνει να τα καταφέρνει καλά μέχρι τώρα.
Η ενεργητική πολιτική που θα έπρεπε να εκδηλώνεται, θα διεκδικούσε την υλοποίηση όλων των θεμάτων ελληνικών συμφερόντων, με νομικές, όπως ορίζουν οι διεθνείς συνθήκες, γεωπολιτικές και ιστορικές αναφορές.
Η ανάλυση και οι προτάσεις του Παναγιώτη Κονδύλη μπορούν και πρέπει να αποτελέσουν το φάρο που θα μας καθοδηγήσει.
Όπως χαρακτηριστικά συνέβη στην Κύπρο το 1974 λόγω προδοσίας, ή σε μικρότερο βαθμό στις Ίμια το 1996. Πρέπει να παραδεχτούμε ότι το πολιτικό σύστημα, που έχει γαλουχηθεί και οικοδομηθεί με ιδιοτελή και καιροσκοπικά στοιχεία, που λειτουργεί μέσα σε κατάσταση διαρκούς εξάρτησης και ελέγχου από αλλότρια συμφέροντα, είναι ικανό να προδίδει διαρκώς τη χώρα και το λαό, (όπως ακριβώς συμβαίνει και στις ημέρες μας).
Θέματα όπως η πολυδιάστατη εξωτερική πολιτική, (με την ανάπτυξη διεθνών σχέσεων, πρωτοβουλιών, δράσεων, συμμαχιών, που θα εξομαλύνουν τις διεθνείς πιέσεις συμφερόντων στην Ελλάδα και θα επιτρέπουν στη χώρα να καταλάβει τη θέση που της αξίζει στο διεθνές γεωπολιτικό στερέωμα καθώς και να αξιοποιήσει προς ίδιον όφελος τα υπάρχοντά της), χρειάζεται να αναλυθούν ξεχωριστά και εκτεταμένα. Το ίδιο πρέπει να γίνει και για τις άλλες σημαντικές αλλαγές που έχει ανάγκη ο τόπος μας, όπως κυρίως το πολιτικό – πολιτειακό σύστημα.
Πατριωτισμός σημαίνει βασικά αυτοσεβασμός και αξιοπρέπεια. Είναι η προβολή του προσωπικού στοιχείου πάνω στο συλλογικό κοινωνικό και εθνικό οικοδόμημα. Είναι η προάσπιση της προσωπικής αυτοτέλειας και πολιτισμικής ιδιαιτερότητας. Δεν μπορεί να είναι πατριώτης κάποιος που ετεροκατευθύνεται, που χειραγωγείται, που είναι ιδιοτελής και υποτελής σε δυνατούς ή σε ανήθικα συμφέροντα. Τα αντίθετα χαρακτηριστικά δημιουργούν τις προϋποθέσεις για μια υγιή κοινωνία σε μια ακμάζουσα πατρίδα.
Για’ αυτούς τους λόγους, πρωταρχικό στοιχείο επιτυχίας κάθε προσπάθειας ανανέωσης, θεωρικά και πρακτικά, της ακολουθητέας πολιτικής στο χώρο των εξωτερικών και αμυντικών θεμάτων, είναι η ανατροπή αυτού του σάπιου πολιτικού συστήματος και του προσωπικού που το διαχειρίζεται.
Ένα σύστημα με χαρακτηριστικά μιας πραγματικής δημοκρατίας, που δεν μπορεί παρά να χαρακτηρίζεται από την Άμεση Διακυβέρνηση του τόπου από τον λαό, χωρίς αντιπροσώπευση. Επηρεασμένο από τα αρχαιοελληνικά πρότυπα, π.χ. με κληρώσεις αρχόντων, περιοδικότητα, ανακλητότητα, πλήρη συμμετοχή πολιτών κλπ, που θα πάρει διδάγματα και κατευθύνσεις και από αντίστοιχα οικουμενικά αξιακά πρότυπα και μεθόδους. Όπως είχε γράψει και ο Ζαν Ζακ Ρουσσώ στο “Κοινωνικό Συμβόλαιο” : “η λαϊκή κυριαρχία για τον ίδιο λόγο που την κάνει αναπαλλοτρίωτη, δεν μπορεί να αντιπροσωπευτεί. Ουσιαστικά βρίσκεται στην γενική βούληση, και η βούληση δεν υπόκεινται σε αντιπροσώπευση”.
Κάθε οργανωμένη πολιτεία, για να λειτουργήσει ισορροπημένα και να επιτύχει τις αρχές της Κοινωνικής και Οικονομικής Δικαιοσύνης, της Ισονομίας, της Ισοπολιτείας, για να έχει πραγματικά ευτυχισμένους ανθρώπους, χρειάζεται να έχει ως βάση το αρχαιοελληνικό πρότυπο του ισόβιου Πολίτη – Στρατιώτη. Αυτό σημαίνει την συνύπαρξη γνωστικών – σοφών και γυμνασμένων ανθρώπων , που θα συναποφασίζουν για τη πορεία της κοινωνίας και πολιτείας που ανήκουν και παράλληλα θα είναι έτοιμοι να την προασπίσουν από κάθε επιβουλή.
Αυτή είναι η μόνη ιστορικά δικαιωμένη σχέση του ανθρώπου με την πολιτεία, καθώς και η μόνη με σταθερά θετικά αποτελέσματα για την κοινωνία και τα συμφέροντά της.
Τελικά η πιο ουσιαστικά θετική και αήττητη μορφή οργάνωσης της πατρίδας, είναι η δημιουργία Μιας Αυτοδιοικούμενης Πολιτείας από Χειραφετημένους Πολίτες.
Όπως έγραψε ο ιστορικός Πολύβιος τον 2ο αιώνα π.Χ.: ‘‘Ουκ εκ των έξω κοσμείται η πόλις, αλλά εκ της των οικούντων αρετής ’’
(*) Μιχάλης Οικονομόπουλος, Σύμβουλος Επικοινωνίας
email : [email protected]
Ρωσική βότκα, περσικό χαβιάρι: Εγκώμιο υποκρισίας στη τουρκο-αμερικανική σπαζοκεφαλιά