File Photo: Για μία πλήρως ενσωματωμένη στην τοπική κοινωνία, κοινότητα, έκανε λόγο ο δήμαρχος Ρεθύμνης Γιώργης Μαρινάκης για την κοινότητα των Ινδών του Ρεθύμνου, Κρήτη. Photo via Unsplash.com, @lorenmary
Αξιοπρεπείς, φιλήσυχοι, με ισχυρούς οικογενειακούς δεσμούς και πλήρως ενσωματωμένοι στην τοπική κοινωνία του Ρεθύμνου, είναι οι περίπου 800 Ινδοί που ζουν κυρίως στο παραλιακό μέτωπο ανατολικά του Ρεθύμνου.
Σφακάκι, Σταυρωμένος, Παγκαλοχώρι Κοινότητα Χαμαλεύρι, είναι κυρίως τα χωριά που ο μεγαλύτερος πληθυσμός των Ινδών μεταναστών διαμένουν, με αρκετούς να ζουν έχοντας μαζί τους τις οικογένειες τους, μιας κι ένα από τα κυρίαρχα χαρακτηριστικά των Ινδών είναι η αγάπη και η προστατευτικότητά τους, προς όλα τα μέλη τόσο της προσωπικής τους οικογένειας, όσο και της πατρικής.
Αυτό το οποίο αντιλαμβάνεται εύκολα κανείς από μία συζήτηση μαζί τους, είναι ότι τρέφουν υπερβολική αγάπη για τα παιδιά τους, αλλά και για τους γονείς τους, που όταν εκείνοι φτάσουν -σύμφωνα με τον νεαρό Σάλντα εργάτη σε ελαιώνες- σε μία προχωρημένη ηλικία, τους προστατεύουν ως να είναι παιδιά. Σήμερα πια, πλήρως ενσωματωμένοι στην τοπική κοινωνία της ρεθυμνιώτικης ενδοχώρας, οι Ινδοί έχουν προσανατολισθεί στο να εκπαιδεύσουν, να μορφώσουν τα παιδιά τους, τα οποία πηγαίνουν σε ελληνικά σχολεία, καθώς επίσης να τους μάθουν, κυρίως, την Αγγλική γλώσσα στέλνοντας τα σε φροντιστήρια. Όπως είπε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Σαχζααμπάτ, ο οποίος εργάζεται σε εταιρεία επεξεργασίας κρεάτων και μονάδα εκτροφής ζώων: «Είναι πολύ σημαντικό το να εξασφαλίσουμε όσο αυτό είναι δυνατό ένα καλύτερο μέλλον στους απογόνους μας, τα παιδιά μας, όπως και το να έχουμε τη δυνατότητα να στέλνουμε χρήματα στην πατρίδα, ώστε να ενισχύσουμε οικονομικά τα αδέρφια μας». Η ενίσχυση όπως ανέφεραν, αφορά σε μεγάλο βαθμό τις αδερφές τους, τους γονείς τους, αλλά και συγγενείς, οι οποίοι έχουν πραγματικές ανάγκες.
«Αρκετές είναι οι φορές που στελέχη του δήμου, αντιδήμαρχοι αλλά και προσωπικά, έχουμε επισκεφθεί την κοινότητα των Ινδών συμμετέχοντας, είτε σε εορταστικές εκδηλώσεις, είτε σε κοινωνικές εκδηλώσεις, θέλοντας να ισχυροποιήσουμε το στίγμα μας για την αποδοχή των στενών σχέσεων μεταξύ Ινδών και Ρεθυμνιωτών. Αξίζει να ξέρουμε όλοι μας ότι αυτοί οι άνθρωποι, μεταφέρουν στην πρεσβεία τους στην Αθήνα, μία πάρα πολύ καλή εικόνα για τη συνύπαρξη τους με την τοπική ρεθυμνιώτικη κοινωνία, καθώς επίσης ότι γίνονται και πρεσβευτές για το τουριστικό προϊόν του Ρεθύμνου μέσω των επικοινωνιών τους με συγγενείς τους και φίλους στην Ινδία».
Σε επίπεδο παραβατικότητας και εγκληματικότητας δεν υπάρχει σημαντική καταγραφή έχοντας όπως μαρτυρούν και οι ίδιοι, πάρει την απόφαση, να μείνουν για πάντα στην Κρήτη, στο Ρέθυμνο. «Τα πρώτα χρόνια της οικονομικής κρίσης, αρκετοί από εμάς έφυγαν από το νησί και βρέθηκαν σε Γαλλία, Αυστρία και Γερμανία», ανέφερε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Βαλμπίρ 45 ετών, ο οποίος δεν εργάζεται αυτό το διάστημα, επισημαίνοντας πως «…αργότερα όμως, επέστρεψαν στο Ρέθυμνο, διότι οι εκεί συνθήκες και το κόστος ζωής, οι φόροι και οι υποχρεώσεις τους, δεν τους επέτρεπαν να έχουν τη δυνατότητα να βοηθήσουν τις οικογένειες τους στην πατρίδα, την Ινδία».
Από το 2002 όπως μας είπε ο Κιρμπάλ που διατηρεί κατάστημα με ινδικά προϊόντα στο Σφακάκι Ρεθύμνου: «…οι περισσότεροι ξεκίνησαν να φέρνουν στην Κρήτη, τις οικογένειές τους, σύζυγο και παιδιά και αυτό έδωσε τη δυνατότητα να ενταχθούν ακόμη πιο δυναμικά στην τοπική κοινωνία. Έχουμε μάλιστα και δικά μας μικρά καταστήματα από τα οποία και ψωνίζουν οι συμπατριώτες μας σχεδόν αποκλειστικά τα είδη διατροφή τους και ένδυσης».
Οι Ινδοί μετανάστες του Ρεθύμνου, όπως είπε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Σορτζίτε εργαζόμενος σε κατάστημα μίνι μάρκετ 40 ετών, «…ακούν Ινδική μουσική, είναι λάτρεις των ταινιών του Μπόλυγουντ, διατηρούν την προσήλωση τους στις πεποιθήσεις και τις παραδόσεις της πατρίδας τους, συμμετέχουν στους ινδικούς χορούς και περνούν τις ελεύθερες ώρες τους παίζοντας Ινδικά παιχνίδια μεταξύ τους».
Ένα από τα ενδιαφέροντα θεάματα σε παραλίες ανατολικά του Ρεθύμνου, είναι όταν, με πολύ ενθουσιασμό και ανεμελιά, ομάδες Ινδών της περιοχής, παίζουν το Ινδικό Κρίκετ, άθλημα το οποίο έφεραν στο Ρέθυμνο χωρίς όμως να έχουν καταφέρει να το μεταδώσουν στον τοπικό πληθυσμό.
Στην Κρήτη τιμάται και ο Ινδός άγιος Ιωάσαφ, η εκκλησία του οποίου βρίσκεται στο χωριό Άγιος Θωμάς του Ηρακλείου, σε έναν λαξευμένο βράχο, ο οποίος σύμφωνα με αναφορές προϋπήρξε κατά την Ρωμαϊκή περίοδο και η χρήση του ήταν ως τάφος. Ο Ιωάσαφ είναι Ινδός, ο οποίος μέσα από μία εκπληκτική ιστορία και πορεία βαπτίστηκε ορθόδοξος και αγιάσθηκε σύμφωνα με τα πεπραγμένα της ορθόδοξης ζωής του. Η μνήμη του εορτάζεται στις 26 Αυγούστου και σύμφωνα με τα ιστορικά στοιχεία υπήρξε ευγενής, άρχοντας της Ινδίας, ο οποίος μετά την επαφή του με το χριστιανισμό άφησε πίσω του τα πλούτη και ασκήτεψε.
Σύμφωνα με το βίο του, υπήρχε η διόραση πως επί Βασιλείας Αβενίρ στην Ινδία ο γιος του θα ασπαζόταν το χριστιανισμό. Ο Βασιλιάς απομόνωσε το παιδί μόλις γεννήθηκε απαγορεύοντας στους δασκάλους του κάθε αναφορά για το Χριστό. Όμως στην εφηβεία του ο Ιωάσαφ, αναρωτηθείς για τον εγκλεισμό του, έπεισε τον βασιλιά πατέρα του για ορισμένες εξόδους. Σε μία από αυτές κάποιοι που ελεήθηκαν από τον Ιωάσαφ του αποκάλυψαν το λόγο του εγκλεισμού του οπότε και ήρθε σε επαφή και μελέτη για τον Χριστιανισμό με διδάσκαλο τον όσιο Βαρλαάμ. Η συνέχεια της ζωής του αφορούσε τη Βάπτιση του, την επιλογή του μοναχισμού και την ασκητεία.
ΑΠΕ-ΜΠΕ, ΡΕΘΥΜΝΟ: Του ανταποκριτή Μ. Λαμπαθάκη
Όταν τα Εξάρχεια έβριθαν από ζωή: Η συρρίκνωση του τοπικού πληθυσμού, η έλευση των τουριστών