Η Φιλοσοφική Σχολή του ΑΠΘ. Photo via Facebook, @Aristoteleio
Στην έντυπη έκδοση της εφημερίδας Frankfurter Allgemeine Zeitung και στην ενότητα Feuilleton δημοσιεύεται άρθρο-ανάλυση του Uwe Walter με τίτλο:
«Οι εγκληματίες δεν θα έπρεπε ποτέ να επιτρέπεται να κάθονται στον βωμό» και υπότιτλο: «Ο αρχαίος τόπος της ελευθερίας είναι ένας σύγχρονος μύθος: η κατάργηση του πανεπιστημιακού ασύλου στην Ελλάδα».
Αυτό όμως δεν ισχύει, τονίζει ο Walter, καθώς το αρχαιοελληνικό άσυλο αναφερόταν σε κάτι άλλο.
Η λέξη «άσυλο» προσδιόριζε ως χαρακτηριστικό έναν τόπο, όπου οι άνθρωποι ή τα πράγματα προστατεύονταν από μία επέμβαση που μπορεί να συνίστατο σε βίαιη άσκηση αυτοβοήθειας ή σε απομάκρυνση.
Και στην αρχαιότητα επιχειρήθηκε μία διεύρυνση της έννοιας του ασύλου, καθώς η ελπίδα της θείας τιμωρίας για την παραβίαση του τόπου όπου ίσχυε το άσυλο στην πράξη συχνά δεν ήταν πολύ αποτελεσματική. Ωστόσο, η διεύρυνση αυτή δεν αποσκοπούσε στην προστασία των ατόμων που ήθελαν να αποφύγουν πχ τη δίωξη, τους πιστωτές τους ή τον σύζυγό τους.
Οι παρενέργειες που ανέκυψαν κατά την αρχαιότητα από την ευρύτερη εφαρμογή του ασύλου παρουσιάζουν ομοιότητες με τη συζήτηση που γίνεται σήμερα σε σχέση με το πανεπιστημιακό άσυλο στην Ελλάδα και τον στόχο της κυβέρνησης να μη δίδεται πλέον σε εμπόρους ναρκωτικών, κλεπταποδόχους, βιαστές ή βιαιοπραγούντες ένα ασφαλές καταφύγιο σε πανεπιστημιακούς χώρους. Δεν είναι τυχαίο ότι και στην αρχαία Ρώμη περιορίστηκαν οι τόποι στους οποίους προβλεπόταν άσυλο ή και γινόταν εξατομικευμένος έλεγχος για το αν επιτρεπόταν κάποιος να επικαλεστεί το άσυλο.
Τα ίδια ισχύουν και για το Πανεπιστήμιο, γράφει καταληκτικά ο Walter.
Επειδή πρόκειται για έναν κοσμικό χώρο της επιστήμης, πρέπει να ισχύει η ελευθερία του λόγου, της έρευνας και της διδασκαλίας, στο πλαίσιο βεβαίως της έννομης τάξης. Μια ευρεία προνομιακή κατάσταση, πχ οι πανεπιστημιακοί χώροι ως ειδικές περιοχές όπου η αστυνομία και ο εισαγγελέας δεν θα έχουν κανένα λόγο, θα σήμαινε κυριολεκτικά την πορεία πίσω στον Μεσαίωνα, όταν φοιτητές και πολίτες έρχονταν συχνά αντιμέτωποι μεταξύ τους όπως δύο εχθρικά κόμματα και οι ακαδημαϊκοί συμπεριφέρονταν σε έναν κόσμο διαφορετικών εννόμων τάξεων με βάση τους δικούς τους κανόνες.
Σε μια σύγχρονη συνταγματική κοινωνία, της οποίας τα πανεπιστήμια αποτελούν αναπόσπαστο μέρος, δεν μπορεί κάτι τέτοιο να αποτελεί στα σοβαρά αντικείμενο σκέψης.
*Εφημερίδα Frankfurter Allgemeine Zeitung via ΑΠΕ-ΜΠΕ
Ζούμε σε έναν κόσμο που βρίθει από θεωρίες συνωμοσίας: Η παραπληροφόρηση στο ζενίθ…