File Photo: Η Μελίνα Μερκούρη. Photo via @melinamercouriofficial via Facebook
Με αφιέρωμα στη «σημαντικότερη Ελληνίδα του 20ού αιώνα», τη Μελίνα Μερκούρη, η οποία οραματίστηκε και καθιέρωσε τον θεσμό της «Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης», ξεκινά αύριο Σάββατο, στο αμφιθέατρο της αρχαίας ρωμαϊκής πόλης Καρνούντουμ, στη σημερινή αυστριακή κωμόπολη Πετρονέλ, ανατολικά της Βιέννης, το φετινό πρόγραμμα του Φεστιβάλ Αρχαίου Ελληνικού Θεάτρου Καρντούντουμ, που ίδρυσε πριν από 30 χρόνια και διευθύνει έως σήμερα ο πολυβραβευμένος Ελληνο-ιταλός εικαστικός καλλιτέχνης και σκηνοθέτης Πιέρο Μπορντίν.
Στο φετινό πρόγραμμα του Φεστιβάλ, που διαρκεί μέχρι τις 23 Αυγούστου, προβλέπονται τρεις παραστάσεις του ξακουστού «Shakespeares Globe Theatre London», μια αρχαϊκή παραγωγή της γνωστής Πολωνής γλύπτριας Μαγνταλένα Αμπακόνοβιτς «Οι αναγνωρισμένοι άγνωστοι», καθώς και η παραγωγή του διευθυντή του Φεστιβάλ Πιέρο Μπορντίν «Σύνοδος Κορυφής», με σημερινές αναφορές και παραλληλισμούς προς την αποκαλούμενη «Σύνοδο των Αυγούστων».
Η «Σύνοδος των Αυγούστων» είχε πραγματοποιηθεί το 308 μ.Χ. στο Καρντούντουμ και αποτέλεσε καμπή στην ιστορία της ανθρωπότητας, καθώς σε αυτή επισφραγίσθηκε η ανάδειξη σε Καίσαρα, του αργότερα πρώτου Χριστιανού αυτοκράτορα της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας, του Μεγάλου Κωνσταντίνου. Η ανάδειξη του σημαδιακού αυτού ρόλου του Καρνούντουμ στην μετέπειτα μετάβαση, ουσιαστικά, από τους θεούς της Αρχαιότητας στον Χριστιανισμό, έγινε έπειτα από έρευνες του γεννημένου στη Βιέννη από Ελληνίδα μητέρα, Ελληνοϊταλού σκηνοθέτη και σκηνογράφου Πιέρο Μπορντίν.
Το Καρνούντουμ, όπου για ένα διάστημα είχε την έδρα του ο αυτοκράτορας Μάρκος Αυρήλιος, μαθητής του Ηρώδου του Αττικού, είχε γνωρίσει την άνθησή του τον δεύτερο μ.Χ. αιώνα, από τον οποίο χρονολογούνται και τα ερείπια των δύο ρωμαϊκών θεάτρων του, στα οποία και δίνονται κάθε χρόνο το καλοκαίρι οι παραστάσεις του ομώνυμου Φεστιβάλ Αρχαίου Ελληνικού Θεάτρου, ενώ ένα παράλληλο διεθνές συμπόσιο είναι αφιερωμένο στην ιστορία και στην ανά τους αιώνες σημασία του ελληνικού θεάτρου.
Στο Φεστιβάλ συμμετείχαν στα 30 χρόνια από την ίδρυσή του, θίασοι ξακουστών θεάτρων όπως από το βρετανικό Βασιλικό Θέατρο, το Θέατρο Λα Μάμα της Νέας Υόρκης, το Πίκολο Τεάτρο του Μιλάνου, την κινεζική Κρατική Οπερα Πεκίνου, το Θέατρο Ταγκάνκα της Μόσχας, και διάσημοι ηθοποιοί όπως Χάνα Ζίγκουλα, Ζεράρ Ντεπαρτιέ, Μάγια Μόργκενστερν ή Μανταλένα Κρίπα.
Ο ίδιος σημείωνε την «επιτακτική ανάγκη να δοθεί ιδιαίτερη προσοχή στην κληρονομιά του αρχαίου ελληνικού δράματος και στην αξιοποίησή της, κληρονομιά που δυστυχώς σχεδόν έχει χαθεί, είναι σχεδόν ανύπαρκτη στην Ευρώπη και ελάχιστοι εκτός Ελλάδας, ταυτίζουν πλέον το θέατρο με τη χώρα στην οποία γεννήθηκε και θριάμβευσε». Ο ίδιος προσπαθεί με το Φεστιβάλ στο Καρνούντουμ, που είναι η πλέον βορεινή έδρα του αρχαίου ελληνικού δράματος στην Ευρώπη – και μαζί με τις Συρακούσες και τη Μερίντα της Ισπανίας, αποτελούν τα τρία κέντρα Αρχαίου Ελληνικού Δράματος στο εξωτερικό — να επιτύχει μια διεθνή συνεργασία για την αξιοποίηση του αρχαίου ελληνικού δράματος, όπως του αρμόζει, και έχει ήδη πετύχει, τα τελευταία χρόνια το Φεστιβάλ να καθιερωθεί και να αναγνωριστεί διεθνώς.
Σήμερα, κατά τον Πιέρο Μπορντίν, μια και συνορεύει με κεντρο-ανατολικοευρωπαϊκές χώρες, μακριά από τη Μεσόγειο, αλλά που οι άνθρωποί τους θέλουν να έλθουν σε επαφή με την ελληνική πολιτιστική κληρονομιά και με ένα από τα κυριότερα στοιχεία της, το θέατρο, το Καρνούντουμ, μπορεί να παίξει σημαντικό πολιτιστικό και πολιτικό ρόλο και αυτή η δυνατότητα, έχοντας αυτόν τον πυρήνα στην Κεντρική Ευρώπη, θα πρέπει να αξιοποιηθεί.
Και αυτό πολλά μπορεί να αποδώσει και ήδη αποδίδει, όπως δείχνουν, 30 χρόνια από την ίδρυσή του, οι εκατοντάδες θεατρόφιλοι από την Αυστρία και τις γύρω χώρες, αλλά και επιφανείς εκπρόσωποι της πολιτικής, της διπλωματίας, των γραμμάτων και τεχνών, που προσελκύει κάθε χρόνο το Καρνούντουμ, στις παραστάσεις του, μαζί με τα διθυραμβικά σχόλια των κριτικών, τόνιζε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Πιέρο Μπορντίν.
ΑΠΕ-ΜΠΕ, του ανταποκριτή Δ. Δημητρακούδη
Η Θεσσαλονίκη «αγκάλιασε» την -πρώτη στην Ελλάδα- Λέσχη Φεμινιστικής Λογοτεχνίας