Η νέα παραγωγή του Ιδρύματος Ιστορικών Μελετών, «Η Ανατολή Έδυσε», σε σκηνοθεσία Αλέξανδρου Παπαηλίου άνοιξε το 62ο Φεστιβάλ Φιλίππων. Πηγή ΙΔ.ΙΣ.ΜΕ

Αυλαία για το 62ο Φεστιβάλ Φιλίππων με τη νέα ιστορική παραγωγή «Η Ανατολή Έδυσε» [εικόνα]

Με τη νέα παραγωγή του Ιδρύματος Ιστορικών Μελετών (ΙΔ.ΙΣ.ΜΕ) «Η Ανατολή Έδυσε», σε σκηνοθεσία Αλέξανδρου Παπαηλίου και με ιστορική επιμέλεια Ειρήνης Σαρίογλου, άνοιξε η αυλαία του 62ου Φεστιβάλ Φιλίππων.

Είναι η πρώτη φορά που το δεύτερο αρχαιότερο φεστιβάλ αρχαίου δράματος και αττικής κωμωδίας στην Ελλάδα ανοίγει με μια προβολή ντοκιμαντέρ, θέλοντας να σηματοδοτήσει την ιδιαίτερη ιστορική σημασία του θέματος που πραγματεύεται και δεν είναι άλλο από τη Μικρασιατική εκστρατεία και ό,τι αυτή σήμαινε για τον Ελληνισμό.

  • Φέτος, συμπληρώνονται 100 χρόνια από τη Μικρασιατική εκστρατεία και το Ίδρυμα Ιστορικών Μελετών, μ’ ένα εξαιρετικό ιστορικό ντοκιμαντέρ, που μιλάει στις καρδιές μικρών και μεγάλων και αγγίζει τις ευαίσθητες χορδές κάθε Έλληνα, παρουσιάζει μια από τις σημαντικότερες και ίσως πιο τραγικές στιγμές της σύγχρονης ελληνικής ιστορίας, που σήμανε το τέλος του Ελληνισμού στη Μικρά Ασία.

Το ντοκιμαντέρ, με τον ευρηματικό τίτλο «Η Ανατολή Έδυσε», είναι η τελευταία παραγωγή του Ελληνικού Ιδρύματος Ιστορικών Μελετών (ΙΔ.ΙΣ.ΜΕ.) που προβλήθηκε επίσημα τον Μάϊο στο Πολεμικό Μουσείο, με τη συμπλήρωση ακριβώς 100 χρόνων από τη Μικρασιατική Εκστρατεία.

  • Η εξαιρετική αυτή ταινία παρουσιάζει το πώς, πότε και γιατί κόπηκε ο ομφάλιος λώρος μας με την Ανατολή. Το ντοκιμαντέρ είναι βασισμένο στις ανταποκρίσεις του δημοσιογράφου και πολεμικού ανταποκριτή Κώστα Μισαηλίδη για τη Μικρασιατική Εκστρατεία (1919-1922).

Ο μεστός λόγος και οι καθηλωτικές περιγραφές από το Μικρασιατικό μέτωπο του Κώστα Μησαηλίδη συγκλονίζουν τον τηλεθεατή, αλλά την ίδια στιγμή γεννούν θυμό και θλίψη για την κατάρρευση του Μικρασιατικού μετώπου μέσα από τραγικά λανθασμένους πολιτικούς χειρισμούς εκείνης της εποχής.

Η τραγωδία ξετυλίγεται μέσα από το λόγο του Μικρασιάτη πολεμικού ανταποκριτή, δημοσιογράφου και ποιητή. Από τα σκληρά πεδία των μαχών και τα ερείπια αναδύεται το ανθρώπινο δράμα. Το ντοκιμαντέρ συμμετείχε στο επίσημο πρόγραμμα του 21ου Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.

Η νέα παραγωγή του Ιδρύματος Ιστορικών Μελετών, «Η Ανατολή Έδυσε», σε σκηνοθεσία Αλέξανδρου Παπαηλίου άνοιξε το 62ο Φεστιβάλ Φιλίππων. Πηγή ΙΔ.ΙΣ.ΜΕ

Η γενική γραμματέας του ΙΔΙΣΜΕ, επίκουρη καθηγήτρια στο Τμήμα Νεοελληνικών Σπουδών του Πανεπιστημίου της Κωνσταντινούπολης, Ειρήνη Σαρίογλου, μιλώντας στο ΑΠΕ – ΜΠΕ ευχαρίστησε το Δήμο Καβάλας, το Φεστιβάλ Φιλίππων και τον καλλιτεχνικό διευθυντή του, Θοδωρή Γκόνη, για την απόφαση να συμπεριληφθεί το ντοκιμαντέρ στο πρόγραμμα του 62ου Φεστιβάλ Φιλίππων, κάνοντας ακόμα περισσότερους Έλληνες κοινωνούς μια αληθινής αλλά θλιβερής πραγματικότητας, που στοίχισε χιλιάδες ζωές στρατιωτών αλλά και άμαχου πληθυσμού.

  • Η δήμαρχος Καβάλας, Δήμητρα Τσανάκα, σε δηλώσεις της στο ΑΠΕ– ΜΠΕ, υπογράμμισε μεταξύ άλλων ότι «η φετινή θεματολογία του 62ου Φεστιβάλ Φιλίππων έχει θέμα την Ομήρου Οδύσσεια και η Μικρασιατική εκστρατεία ήταν μια ξεχωριστή ομηρική περιπέτεια, που δυστυχώς δεν είχε καθόλου καλό τέλος για τον ελληνισμό της Μικράς Ασίας.

Ωστόσο, νομίζω, πως στον κύκλο των παραστάσεων και των παραγωγών που θα δούμε φέτος στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Φιλίππων, η νέα παραγωγή του τελευταίου ιστορικού ντοκιμαντέρ του ΙΔ.ΙΣ.ΜΕ. με τον εμπνευσμένο τίτλο «Η Ανατολή Έδυσε» μας μεταφέρει σ’ ένα δύσκολο, οδυνηρό και περιπετειώδες ταξίδι, μέσα από τις πολεμικές ανταποκρίσεις του δημοσιογράφου της εποχής Κώστα Μισαηλίδη, από το οποίο όλοι οι Έλληνες έχουμε να διδαχθούμε πολλά».

ΑΠΕ-ΜΠΕ, του ανταποκριτή Β. Λωλίδη

 

Πέμπτη, ώρα για σινεμά: Ξεχωρίζει το γαλλικό σίκουελ «Θεέ μου τι σου Κάναμε; 2» [videos]