Άνοιξε η όρεξη των μουσείων για έργα τέχνης: Χτυπάνε “θησαυρούς” στις δημοπρασίες




Παύουν οι αγορές έργων τέχνης από εκατομμυριούχους, πλέον τα μουσεία είναι αυτά που αποκτούν το μεγαλύτερο μέρος από τα έργα που βγαίνουν σε δημοπρασία, σύμφωνα με την εξαμηνιαία έκθεση της Artprice, που κάνει λόγο για ιδιαίτερα εύρωστη αγορά τέχνης.

Με αύξηση 18% το πρώτο εξάμηνο, η αγορά αυτή παρουσιάζει εξαιρετικά καλή εικόνα: το προϊόν των πωλήσεων στις δημοπρασίες στον τομέα (ζωγραφική, γλυπτική, σκίτσο, φωτογραφία, χαρακτική, καλλιτεχνική εγκατάσταση) διαμορφώθηκε στα 8,45 δισεκατομμύρια δολάρια παγκοσμίως, αναφέρει η έκθεση της μεγαλύτερης παγκοσμίως τράπεζας δεδομένων για τις τιμές και τους δείκτες της τέχνης.

Είναι αξιοσημείωτο ότι “σχεδόν τρίτα τέταρτα (72%) των αγορών που ξεπερνούν το ένα εκατομμύριο δολάρια πραγματοποιούνται από μουσεία”, υπογραμμίζει ο πρόεδρος και ιδρυτής της Artprice Τιερί Ερμάν, ενώ εγκαινιάζονται όλο και περισσότερα μουσεία. “Περισσότερα μουσεία ιδρύθηκαν μετά το 2000 απ’ ό,τι σε ολόκληρο τον 19ο και τον 20 αιώνα. Στην Κίνα δημιουργούνται 700 κάθε χρόνο”.

Στις αρχές του 2018, οι ΗΠΑ (3,3 δισεκατομμύρια δολάρια από τις πωλήσεις, 40% της αγοράς) κατείχαν την πρώτη θέση, ακολουθούσε η Κίνα (2 δισεκατομμύρια, 24%) με την οποία οι ΗΠΑ δίνουν συχνά μάχη στήθος με στήθος, ενώ στην τρίτη θέση ήταν η Βρετανία (1,9 δισεκατ. από πωλήσεις, 22% της αγοράς).

Ο 20ος αιώνας έχει την τιμητική του

Η ευρωστία και η άνθηση της αγοράς τέχνης συνοδεύεται από μια κυριαρχία των έργων του 20ου αιώνα (που αντιπροσωπεύουν το 80% του προϊόντος των πωλήσεων το 1ο εξάμηνο), με ένα ενδιαφέρον να παρατηρείται για την περίοδο από το 1900 μέχρι το 1940, και περιλαμβάνουν ταυτόχρονα “τα τελευταία αριστουργήματα των ιμπρεσιονιστών και την άνοδο της μοντέρνας τέχνης”.

Ανάμεσα στα δέκα ακριβότερα έργα στις αρχές του έτους, οκτώ ανήκουν σε αυτές τις δεκαετίες, όπως μια σύνθεση του Ρώσου Μάλεβιτς που πωλήθηκε τον περασμένο Μάιο στα 85,8 εκατομμύρια δολάρια από τον οίκο Christie’s στη Νέα Υόρκη, δηλαδή 25 εκατομμύρια περισσότερα σε σχέση με την πώλησή του 10 χρόνια νωρίτερα.

Αλλά το μεγάλο ενδιαφέρον των επενδυτών εστιάζεται στα έργα κυρίως της σύγχρονης τέχνης, όπως αυτά του Γουόρχολ και του Μπασκιά, οι οποίοι περιλαμβάνονται στους πέντε πιο περιζήτητους καλλιτέχνες στον κόσμο, ενώ ακολουθεί ο Κινέζος Zao Wou-Ki (στην 6η θέση) για τον οποίο αυτή την περίοδο παρουσιάζεται αναδρομική έκθεση το Παρίσι.

Παρότι υστερούσε αρκετά χρόνια, η Κίνα σήμερα κατέχει σημαντική θέση στην αγορά τέχνης και πλέον έχει 128 καλλιτέχνες ανάμεσα στους 500 πιο περιζήτητους παγκοσμίως, όπως οι Zhang Daqian, Qi Baishi, Fu Baoshi, με αποτέλεσμα να προηγείται μακράν των ΗΠΑ (82) και της Βρετανίας (27).

03/08/2018 16:14
ΑΠΕ-ΜΠΕ-AFP
Παρίσι, Γαλλία

Hellasjournal - Newsletter


%d bloggers like this: