Το Μέγαρο Μουσικής της Θεσσαλονίκης μετατρέπεται σε… εργαστήριο μουσικής (βίντεο)




Την ευκαιρία να εξερευνήσουν νέους ήχους και να πειραματιστούν με το συνδυασμό διαφορετικών τεχνών, να επινοήσουν παρτιτούρες δίχως μουσικές νότες, να συμμετάσχουν σε ομαδικά παιχνίδια με αντικείμενα καθημερινής χρήσης και να παραγάγουν τις δικές τους συνθέσεις, για να τις παρουσιάσουν συνέχεια ηχογραφημένες σε φίλους τους, προσφέρει σε παιδιά, εφήβους και ενήλικες το Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης.

Με αφετηρία τον αυθορμητισμό και πεδίο δράσης τη συλλογικότητα, ο πολιτιστικός οργανισμός της Βόρειας Ελλάδας διοργανώνει τρία (3) νέα εκπαιδευτικά εργαστήρια υπό τον τίτλο «Η χαρά της μουσικής μέσω της δημιουργίας», τα οποία απευθύνονται σε όλους, δίχως διάκριση ηλικίας, ανεξαρτήτως εάν έχουν ή όχι γνώσεις μουσικών οργάνων ή θεωρίας της μουσικής.

Ο νέος κύκλος των εκπαιδευτικών εργαστηρίων θα εγκαινιαστεί στις 4 Μαρτίου 2017 και θα διαρκέσει τρεις μήνες, έως το τέλος Μαΐου.

Άσκηση στην ελευθερία

Οι εκπαιδευτικές δράσεις έχουν σχεδιαστεί με βάση την αντίληψη ότι η μουσική δημιουργία είναι πρωτίστως άσκηση στην ελευθερία. Βασικές αρχές των νέων εργαστηρίων, που αποτελούν συνέχεια αντίστοιχων δράσεων που διεξήχθησαν το φθινόπωρο του 2016, είναι (α) ο διαρκής και ανοιχτός πειραματισμός, (β) η καλλιέργεια της προσωπικής μουσικής φωνής των συμμετεχόντων, (γ) η ανάπτυξη διαλόγου με σύγχρονες, ανοιχτές μορφές μουσικής πράξης.

Επιστημονικός σύμβουλος είναι ο Παναγιώτης Κανελλόπουλος, μουσικοπαιδαγωγός και αναπληρωτής καθηγητής Μουσικής Παιδαγωγικής στο Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας.

«Εν αρχή ην ο ήχος. Η πρόθεσή μας είναι να παίξουμε και να ακούσουμε μουσική από κοινού, με στόχο να “κτίσουμε” αυτοσχεδιασμούς και συνθέσεις, απλές, αλλά και απρόσμενες», λέει ο Παναγιώτης Κανελλόπουλος.

Ο ίδιος προσθέτει: «Η μουσική δεν είναι κάτι που σχετίζεται μόνο με την εκμάθηση ενός μουσικού οργάνου. Αλλά και η εκμάθηση ενός οργάνου δεν είναι κατ΄ ανάγκην αποκομμένη από τη δημιουργική μουσική πράξη. Οι δύο δραστηριότητες μπορούν κάλλιστα να συνδυαστούν. Έτσι, μια σπουδή πιάνου μπορεί να αποτελέσει αφoρμή για ομαδικό αυτοσχεδιασμό. Ένα έργο που μαθαίνει κάποιος να εκτελεί, μπορεί να καταστεί αφορμή για ευρηματικές ασκήσεις μουσικής αντίληψης και εκτέλεσης. Το μουσικό θέμα που ακούμε σε μια κινηματογραφική ταινία μπορεί να λάβει απρόσμενη μορφή, εάν το δουλέψουμε μαζί με τους δασκάλους και τους συμμαθητές μας. Κι ακόμη, μια εικόνα, μια λέξη, μια κίνηση ή ένα άχρηστο αντικείμενο μπορούν να αποτελέσουν αφορμή και υλικό για την εκτέλεση μουσικής και την παραγωγή δημιουργικής πράξης».

Ζήτημα κοινωνικής ευθύνης

Για τη φιλοσοφία των εκπαιδευτικών δράσεων η Δάφνη Τραγάκη, εθνομουσικολόγος, μέλος του διοικητικού συμβουλίου του ΟΜΜΘ, σημειώνει:

«Σε μια εποχή όπου αμφισβητούνται θεμελιώδη ανθρώπινα δικαιώματα και δημοκρατικές αξίες, η προώθηση της εκδημοκρατισμένης μουσικής εκπαίδευσης αποτελεί για έναν μεγάλο μουσικό οργανισμό, όπως ο ΟΜΜΘ, πρώτιστα ζήτημα κοινωνικής ευθύνης. Δίνοντας προβάδισμα στην κατανόηση της μουσικής ως ένα πεδίο πειραματισμού και κοινωνικής συνέργειας, πιστεύουμε ότι μπορούμε να προάγουμε τη διαμόρφωση ενεργών πολιτών και δημιουργικών συλλογικοτήτων».

Hellasjournal - Newsletter


%d bloggers like this: