1821 και αρχαία Ελλάδα: Κολοκοτρώνης και Θουκυδίδης, Καποδίστριας και Αριστοτέλης




Τι έμαθε ο Κολοκοτρώνης από τον Θουκυδίδη για τη διεξαγωγή του πολέμου και τις διεθνείς σχέσεις; Ο Καποδίστριας διάβαζε Αριστοτέλη, για να μάθει την τέχνη διοίκησης του οίκου, τις μορφές του πολιτεύματος, το εκπαιδευτικό σύστημα της Άριστης Πολιτείας;

Τους …Βίους Παραλλήλους της αρχαίας και της εξεγερμένης Ελλάδας, μέσα από κοινές ηθικές αξίες και φιλοσοφικές προσεγγίσεις ανέδειξε φέτος το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ), στην κεντρική εκδήλωση, που διοργάνωσε για τον επίσημο εορτασμό της επετείου της Εθνεγερσίας.

Τον Πανηγυρικό λόγο της ημέρας, με θέμα «Παρόν και παρελθόν: οι αρχαίοι Έλληνες και εμείς», εκφώνησε ο Καθηγητής του Τμήματος Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής της Φιλοσοφικής Σχολής του ΑΠΘ, Βασίλειος Κάλφας, επιχειρώντας μία διαφορετική θεώρηση της ελληνικής επανάστασης, έξω από το αυστηρό πλαίσιο των ιστορικών γεγονότων, εξετάζοντας, πώς επηρέασε τους εξεγερμένους Έλληνες το παρελθόν τους, η σχέση τους με την αρχαία Ελλάδα.

“Ο Κοραής το 1821, εφόσον δε μπορεί να μετέχει στην επανάσταση, καθώς είναι στο Παρίσι, σαν συμμετοχή εκδίδει τα Πολιτικά, του Αριστοτέλη. Δε φαντάζεται ότι οι πρωταγωνιστές της Επανάστασης θα το διαβάσουν από το αρχαίο κείμενο- γιατί δεν το μεταφράζει, απλώς το εκδίδει- αλλά θεωρεί ότι αυτό είναι μία συνεισφορά, ότι δε μπορεί ένα Έθνος να διεκδικεί την ελευθερία του, όταν δεν έχει πρόσβαση σε κάποιες πηγές, που τις θεωρεί βασικά γνωρίσματα αυτού, που θα λέμε δυτικός πολιτισμός, δηλαδή του ευρωπαϊκού πολιτισμού”, εξήγησε ο κ.Κάλφας, μιλώντας στο “Πρακτορείο fm” και στην εκπομπή “καθημερινά” με τη Νικόλ Καζαντζίδου. “Ειδικά τα πολιτικά του Αριστοτέλη, που κατά τη γνώμη του, είχαν και μία σημασία για την οργάνωση της Νέας Πολιτείας, αν η Επανάσταση θα πήγαινε καλά, όπως όντως πήγε”, πρόσθεσε.

“Οι Ευρωπαίοι ήταν και παραμένουν φιλέλληνες”

Ένα ακόμη στοιχείο για τη “συνεισφορά” των αρχαίων Ελλήνων στην Επανάσταση του 1821 αφορά την εικόνα, που διαμόρφωσαν οι άλλες χώρες για την εξέγερση, μέσα από την εικόνα, που είχαν διαμορφώσει για την αρχαία Ελλάδα. “Το 1821 είναι περίοδος μετά την πτώση του Ναπολέοντα και την επικράτηση της Ιεράς Συμμαχίας, η οποία είναι πολύ αρνητική σε οποιοδήποτε επαναστατικό κίνημα. Υποθέτω ότι αν ήταν οποιοδήποτε άλλο Έθνος εξεγερμένο και όχι το ελληνικό δε θα είχε την αντιμετώπιση, τη θετική, που είχε από τις μεγάλες δυνάμεις, ακριβώς λόγω του φοβερά ισχυρού ρεύματος του φιλελληνισμού, ο οποίος είχε αναπτυχθεί τα προηγούμενα χρόνια και ο οποίος ακόμη συνεχίζεται”, σημείωσε ο καθηγητής, διευκρινίζοντας ότι “αγαπάνε την αρχαία Ελλάδα οι Ευρωπαίοι και συμπονούν τους εξεγερμένους Έλληνες, θεωρώντας ότι υπάρχει μία συνέχεια, στον ίδιο τόπο, που έχει την ίδια γλώσσα”.

ΑΠΕ-ΜΠΕ, Θεσσαλονίκη

Hellasjournal - Newsletter


%d bloggers like this: